Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Studiecentrum · Onderwijsconferentie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studiecentrum · Onderwijsconferentie

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

op donderdag 16 december jl. organiseerde de Guido de Brès-Stkhting, het studiecentrum van de SGP, een Guido-conferentie over de betelcenis van levensbeschouwing voor bet onderwijs. Tijdens deze bijeenkomst werd de nota 'Van ideaal naar werkelijkheid. SGP-visie op onderwijs' overhandigd aan de minister van OCenW, mw. M.j.A. van der Hoeven. In deze bijdrage een aantal korte impressies van het congres. In het Studieblad Zicht verschijnen de volledige teksten van de inleidingen die zijn gehouden.

Dr.W. Fieret, voorzitter van de Guido de Brès-Stichting, presenteerde de inhoud van de nota (voor de inhoud van de nota: zie het artikel 'SGP kiest voor duaal bestel' elders in deze Banier). Daarna volgde een reactie van vier mensen uit het onderwijsveld: mr. N.Ph. Geelkerken (directeur Vereniging voor bestuur en management in het openbaar en algemeen toegankelijk onderwijs), mr. S.J. Steen (algemeen directeur vereniging Verenigde Bijzondere Scholen voor onderwijs op algemene grondslag), mr. H. Strietman (algemeen directeur Besturenraad Protestants Christelijk Onderwijs) en ds.W.Visscher (voorzitter van het Algemeen bestuur van het Van Lodensteincollege voor Voortgezet Reformatorisch Onderwijs te Amersfoort en het Hoornbeeckcoilege te Amersfoort). Allen waren vol lof over de inhoud van de nota.Twee korte reacties.

Mr. H. Strietman (directeur besturenraad PCO) vindt dat de nota terecht uitgaat van godsdienst en levensbeschouwing als ordenend principe.'Onderwijs dat niet zegt uit te gaan van een wijze van zien, een manier van kijken en waarderen, een beschouwing van het leven, is even onmogelijk als een opvoeding zonder moraal, en de school die zegt dat te doen is niet waarachtig'.

Ds.W.Visscher (voorzitter Van Lodensteincollege en Hoornbeeckcoilege) gaf in zijn bijdrage aan dat hij verrast was dat reeds de SGP'ers van het eerste uur de bijzondere school en het duale onderwijsbestel tot uitgangspunt hebben gemaakt. Hij vindt dat het ook in deze tijd belangrijk is om in die lijn verder te gaan.'Het program van beginselen behoeft dus aanpassing, een revolutie in de goede zin van het woord. Een terugkeer naar de oude beginselen van 1918.' Een ander element dat hij uit de nota haalt, is dat de overheid op grond van het internationale recht niet verplicht is bijzondere scholen te financieren. De vrijheid van onderwijs is grondwettelijk verankerd, maar de financiële gelijkstelling niet. Daar zit volgens hem de grootste zorg voor de toekomst.

Tijdens de forumdiscussie kwam de vraag aan de orde waarom reformatorische scholen zo gesloten zijn. Dhr.W. Büdgen antwoordde daarop dat op zijn school niemand bij voorbaat wordt buitengesloten. Altijd wordt het gesprek aangegaan, ook met moslimouders. Het is nog nooit voorgekomen dat ouders na afloop van het gesprek zeiden dat het goed is voor hun kinderen dat ze op een reformatorische school gevormd worden. In die zin zijn reformatorische scholen dus open naar de samenleving toe. Een strikt toelatingsbeleid blijft echter noodzakelijk. Reformatorisch scholen die kinderen van ouders toelaten die de grondslag niet onderschrijven, kunnen in de problemen komen.Wanneer één keer een kind wordt toegelaten van ouders die de grondslag van de school niet onderschrijven, is er juridisch geen grond om dat een volgende keer te weigeren. Dat kan tot gevolg hebben dat de eenheid van gezin-school-kerk onder druk komt te staan.

's Avonds waren er drie themabijeenkomsten.Tijdens die bijeenkomsten werd gesproken over lokaal onderwijsbeleid, integratie/segregatie en burgerschap en levensovertuiging.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 december 2004

De Banier | 32 Pagina's

Studiecentrum · Onderwijsconferentie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 december 2004

De Banier | 32 Pagina's