Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie . Schuilen bij de Heere

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie . Schuilen bij de Heere

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bij U schuil ik.

Psalm 143: 9b

Het vervult ons met ontzetting dat er door de zeebeving in de Indische oceaan en de daardoor veroorzaakte vloedgolf zoveel mensen uit dit leven werden weggenomen. Het is eeuwigheid voor hen geworden. We leven mee met de nabestaanden die in rouw gedompeld zijn. We weten niet wat er in dit pas begonnen jaar met ons gebeuren zal. Wat er ook zal gebeuren, het is nodig bij de Heere te schuilen. Wie bij Hem in Christus mag schuilen is veilig, wat er ook gebeuren zal. Wie bij de Heere mag schuilen is geborgen voor tijd en eeuwigheid.

Vele gevaren

David werd tijdens zijn leven door vele gevaren bedreigd. De kanttekening spreekt over Saul en Absalom.Toen David terugkeerde van het slaan van de Filistijnen hebben de vrouwen gezongen: 'Saul heeft zijn duizenden verslagen, maar David zijn tienduizenden.' Dit vertoornde Saul en hij vreesde dat David koning zou worden. Sindsdien had hij het oog op David. De kanttekening

tekent hierbij aan; 'Dat is, hij loerde op hem en bespiedde alle gelegenheid om hem te doden; of hij zag hem van dien tijd af met kwade ogen aan en hij was hem vijand.' Meer dan eens heeft Saul

zijn spies naar David geworpen om hem te doden. Ook heeft koning Saul geprobeerd David gevangen te nemen wanneer David in de woestijn

was. Maar David mocht in dit alles bij de Heere schuilen. Later heeft Absalom geprobeerd David van de troon te stoten.Absalom stal het hart van het volk. David moest uit Jeruzalem vluchten. Door de zonde had David het verdiend dat hij nooit meer in Jeruzalem zou terugkeren. Maar de Heere heeft alles zo geleid dat Absalom werd gedood en dat David mocht terugkeren naar Jeruzalem. David mocht schuilen bij de Heere. Maar er waren nog andere gevaren die David bedreigden. De gevaarlijkste vijanden van David waren de duivel, de wereld en de zonde. In zichzelf had David geen kracht tegen deze vijanden. In zichzelf was David zwak en hulpeloos. Maar de Heere was met hem. David mocht bij de aanvallen van deze vijanden bij de Heere schuilen.

De veilige Schuilplaats

David was volkomen veilig bij de Heere. Saul kon hem niet doden. David was gezalfd tot koning en is ook daadwerkelijk koning geworden. Ook Absalom kon hem niet doden. De Heere beschermde David. Hoewel David dit volstrekt niet verdiend had, mocht hij schuiling zoeken en vinden bij de Heere. Ook tegen zijn geestelijke vijanden was David veilig.

David mocht schuilen bij God in Christus.Voor Christus zou er geen verberging zijn tegen de wind van Gods toorn, voor Hem zou er geen verberging zijn voor de vloed van Gods gramschap. In die weg zou er verberging verworven worden voor Gods Kerk. David mocht schuilen bij de Almachtige. De Heere kan, wil en zal Zijn kinderen bewaren temidden van alle gevaren en vijanden. David mocht schuilen bij de Alwetende. De Heere kent alle plannen van de vijanden. Hij weet ook waar Zijn kinderen kwetsbaar zijn. Bij de Heere was David volmaakt veilig. David mocht schuilen bij de Getrouwe, Die nooit laat varen de werken Zijner handen. David had het er volstrekt niet naar gemaakt, had het volstrekt niet verdiend, dat de Heere naar hem bleef omzien. Maar de Heere heeft David Zijn eeuwige liefde en onvergankelijke trouw bewezen. Klein en groot in de genade mogen bij de Heere schuilen. Ook zij zullen Gods eeuwige liefde en onvergankelijke trouw ondervinden. Zij mogen met David schuilen bij God in Christus tegen de wind van Gods toorn en de vloed van Gods gramschap. De Heere maakt waar in het leven van Zijn kinderen wat er staat in Jesaja 32: 2 "En die Man zal zijn als een verberging tegen den wind en als een schuilplaats tegen den vloed."

Waar zoekt u schuiling?

We weten niet wat er dit jaar gebeuren zal.Wie schuiling zoekt bij de wereld, bij de rijkdommen van deze aarde, zal daar teleurgesteld mee uitkomen. Dan wacht aan het einde van het leven een eeuwig omkomen.Wie schuiling zoekt achter godsdienstige ijver, goede werken en eigengerechtigheid zal ook eeuwig omkomen.Wie schuiling mag zoeken bij God

in Christus is geborgen voor tijd en eeuwigheid. Gods

kinderen mogen in alle moeite, vragen, zorgen, verdriet, eenzaamheid, pijn, ziekte, overspannenheid en

aftakeling schuilen bij de Heere. Bijzonder in geestelijke noden, zorgen en bestrijdingen mogen zij bij de Heere schuilen. Zij mogen schuilen bij de Goede Herder, Die volmaakt zorgt voor Zijn schapen, tot het

kleinste lammetje toe. De Goede Herder heeft het uitgeroepen: "Het is volbracht." Alle vijanden zijn verslagen vijanden. Christus zal de Zijnen in Zijn overwinning doen delen, in Hem zijn zij meer dan overwinnaars, dat betekent: glansrijke overwinnaars. De Heere geve door genade bij Hem in Christus te mogen schuilen voor het eerst of opnieuw zodat gelden mag: Bij U schuil ik.

ds.A. van Heteren, Urk

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 januari 2005

De Banier | 24 Pagina's

Meditatie . Schuilen bij de Heere

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 januari 2005

De Banier | 24 Pagina's