Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongeren · Keerzijde van mobiliteitsmedaille

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Jongeren · Keerzijde van mobiliteitsmedaille

4 minuten leestijd

'De auto is de grootste vijand van het lilimaat'. 'De gevolgen zijn desastreus'. 'Mobiliteit zonder auto'. Gezeur uit linicse hoek? ja. Denken we dan niet te lichtvaardig over mobiliteit?

Wie zegt dat Nederland geen welvarend land is, heeft nog geen blik buiten Nederland geworpen.We mogen dankbaar zijn dat we het hier zo goed hebben. Beschouwen we het intussen niet teveel als iets wat heel normaal is? En vergeten we daarom niet te letten op de donkere kanten van de welvaart? We bedoelen dan niet de zogenoemde 'onderkant van de samenleving', waar mensen belanden die veel tegenslagen te verwerken hebben. Het is bijzonder schrijnend dat voedselbanken in een groeiende behoefte voorzien.Voor dit aspect heeft de SGP gelukkig een scherp oog. Nee, we bedoelen de ruimte waarin we leven, en rijden.

Grenzen aan mobiliteit

Veel Nederlanders zijn gehecht aan hun mogelijkheden om zich zonder veel problemen snel te verplaatsen.Tegenwoordig is het al niets bijzonders meer dat mensen opkomen voor hun 'recht op mobiliteit'. Denk niet dat we ons als SGP'ers buiten deze massa mogen rekenen.We roepen het misschien niet zo hard, maar toch. Juist mobiliteit kent haar grenzen.

Onlangs zijn er alarmerende satellietbeelden vrijgekomen over luchtvervuiling. Tja, daar staan we dan als Nederland. Met alle strenge milieuregels zijn we toch wat'dingetjes' vergeten. Nêêrlands welvaart is voor een groot deel te danken aan de overslag- en transportmogelijkheden. Daarbij zijn 'we' met z'n allen een beetje vergeten dat dit gepaard gaat met een enorme uitstoot van allerlei stoffen: niet alleen CO2, het bekende 'broeikasgas', wat o.a. vrijkomt bij het opwekken van energie en het verstoken van fossiele brandstoffen, maar ook roet (onder andere van dieselmotoren) en NOx, wat ook vrijkomt bij het opwekken van energie en het verbranden van gas en olie. Het maakt het wonen in de buurt van een drukke snelweg ongeveer even ongezond als het meeroken van 17 sigaretten per

dag. En volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu sterven per jaar ongeveer 5000 mensen voortijdig door de slechte lucht die ze inademen. Een blik op wv^w.coolflying.nl laat ons zien dat er heel wat bomen nodig zijn om de C02-uitstoot van een vliegreis te compenseren.Tot voor kort wilden we deze kant van de welvaartsmedaille niet zien. Ondanks de gestegen brandstofprijzen blijven we veel autokilometers maken en het energieverbruik per hoofd van de bevolking stijgt nog steeds.

Luclitkwaliteit verbeteren

De overheid zit natuurlijk niet stil. Het kabinet wil voor het einde van het jaar extra maatregelen nemen om de luchtkwaliteit in Nederland te verbeteren. Het huidige beleid is onvoldoende om tijdig aan de strenge Europese normen voor fijn stof en stikstofdioxide te voldoen. Dit blijkt uit het Nationaal Luchtkwaliteitsplan, dat Nederland aan de Europese Commissie moet presenteren en dat nu aan de Tweede Kamer is aangeboden. Fiscale maatregelen worden genomen om bijvoorbeeld de introductie van nieuwe vrachtwagens met schonere motoren, roetfilters bij nieuwe dieselpersonenauto's en dieselauto's met een lage NOx uitstoot te stimuleren.Aan de andere kant worden ook de emissie-eisen van bijvoorbeeld dieselauto's aangescherpt. Maar wat doet autorijdend Nederland hiermee?

Bijbelse opdracht

Ondanks dat er alarmerende cijfers bekend worden, doet het velen weinig tot niets. O ja, we zeggen wel dat de auto een milieuprobleem is, maar de overheid moet maar zorgen dat dit wordt opgelost. Waarschijnlijk gaan de meeste mensen zich er pas echt druk om maken als het in de portemonnee gevoeld gaat worden.Triest? Ja.Waar blijven we dan met de bijbelse opdracht van het rentmeesterschap? In de kerk en om de koffietafel is rentmeesterschap al doorgelicht, maar als het er op aan komt... Beseffen we dat we de aarde in bruikleen hebben? We mogen het gebruiken tot ons nut. Maar we moeten het ook bewaren voor volgende genera­

ties. Is dit in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de overheid? Nee! Iedereen is rentmeester Iedereen is persoonlijk verantwoordelijk; zeker wij als christenen.We houden geen pleidooi voor een 'geitenwollensokkencultuur', zwammen niet over onze houding tegenover 'moeder natuur', maar vragen om Ieders aandacht voor een opdracht van God.

Jaan van Burg en Hans Maljaars (voorzitterscommissie Duurzame Ontwikkeling en Landbouwbinnen de sectie Politiek)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 maart 2005

De Banier | 24 Pagina's

Jongeren · Keerzijde van mobiliteitsmedaille

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 maart 2005

De Banier | 24 Pagina's

PDF Bekijken