Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Parlementair logboek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Parlementair logboek

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Sluipwegen voor abortus

Wilt ge gelden, kom dan zelden. Deze uitspraak, ooit geciteerd door ds. Abma, is ook wel een beetje van toepassing op de SGP-fractie in de Tweede Kamer als het gaat over het stellen van mondelinge vragen. Er zijn fracties (SP, Groen- Links, PvdA) die iedere week van de partij zijn bij het vragenuurtje om de regering onder vuur te nemen. Zo niet de SGR Er moet echt iets aan de hand zijn, willen onze kamerleden de bewindslieden in de Kamer ontbieden om stante pede uitleg te geven.

Vorige week dinsdag was een van die gelegenheden, 's Ochtends meldde het Radio I-journaal op basis van uitlatingen van de voorzitter van de vereniging van gynaecologen dat Nederlandse abortusartsen geregeld vrouwen naar het buitenland verwijzen als de zwangerschap al te ver is voortgeschreden om in Nederland nog legaal een abortus te kunnen krijgen. Dan praat je concreet over een zwangerschap van langer dan 24 weken - een kindje dus van zes maanden! In Nederland is een abortus dan verboden. In ons omringende landen (België, Frankrijk en Engeland) gaat men daar in de praktijk soepeler mee om.

Voor Van derVlies was die berichtgeving aanleiding om de ministers Donner (justitie) en Hoogervorst (Volksgezondheid) naar de Kamer te roepen. De vragen die de SGP-fractievoorzitter richting ministers afvuurde hadden maar één ondertoon: deze sluiproute om de Nederlandse wet- en regelgeving te omzeilen moet zo snel mogelijk worden afgesloten. De bescherming van het ongeboren kind is en blijft een cruciale kernwaarde van de samenleving. De SGP beseft dat het moeilijk is om alle sluiproutes af te sluiten, maar dat is geen reden om zo'n bericht zo maar te laten passeren. En dan zijn mondelinge vragen een uitstekend middel om de regering'bij de les' te houden.

Polderimams

Op verzoek van het CDA heeft de regering onderzocht in hoeverre van staatswege steun te verlenen is aan een opleiding voor islamitische imams. De bedoeling die het CDA-kamerlid Sterk daarmee had is begrijpelijk (het ontwikkelen van een soort ongevaarlijke polderislam), maar voor de SGP is het een duidelijke stap te ver - ook en met name principieel. Weliswaar wijst ook de regering een directe bemoeienis met het opzetten van zo'n opleiding af (scheiding van kerk en staat!), maar de weg van de subsidie is volgens het kabinet wél begaanbaar

De SGP ziet dat anders. Kort samengevat: direct noch indirect moet de overheid meewerken aan de verbreiding van een valse godsdienst - en in dit geval maatschappelijk ook nog eens een gevaarlijke godsdienst. Een principieel 'nee' dus.Waar nog bijkomt dat uit alles blijkt dat er in de islamitische gemeenschap geen enkele 'markt' is voor door Nederlandse opleidingsinstituten afgeleverde en naar Nederlands model geknede imams. Dus het komt ook nog eens neer op het weggooien van geld. Voor de SGP-fractie staat daarom vast: niet aan beginnen.

Radicaliserende moslimjeugd

Het thema integratie blijft de gemoederen bezighouden. Op verzoek van de Tweede Kamer boog minister Verdonk zich over het probleem van de toenemende radicalisering onder jonge moslims. Per definitie is dat een moeilijke materie. Want: hoe krijg je zicht op wat er zich in de hoofden van jongeren afspeelt? En als je dat al weet: wat kun je er aan doen? Geen eenvoudige vragen, en al helemaal niet voor de overheid. Zij komt vaak pas in aanraking met die jongeren als het al te laat is.

Tegen die achtergrond kwam kamerlid Van der Staaij tijdens het overleg over deze materie tot de verzuchting dat we bij dit thema echt niet veel meer kunnen doen dan roeien met de riemen die we hebben. En dat zijn er maar weinig. Hij wees op het belang van vroegtijdige signalering van radicale 'scheefgroei'. Gezinnen, scholen en verbanden waar die jongelui in verkeren kunnen hier veel meer doen dan de overheid.

Waar de regering wél vat op moet en kan krijgen, zijn de websites die erg populair zijn onder moslimjongeren. Daarop staan de meest weerzinwekkende berichten, zoals oproepen tot gewapende strijd, doodwensen aan het adres van kamerleden en meer'fraais'. Al eerder heeft de SGP er bij motie-Van der Vlies op aangedrongen om justitie een grote schoonmaak te laten houden op het net, iets waar nagenoeg de hele Kamer mee instemde. Dat was begin februari. Echter, bijna drie maanden later blijken diezelfde gewraakte en gevaarlijke sites binnen enkele minuten gewoon weer aan te klikken.Van der Staaij wond zich er zicht- en hoorbaar over op. Mooie woorden en beloftes moeten eindelijk in daden worden omgezet, zei hij. Als de regering de energie die nu gestoken wordt in nota's en rapporten omzet in daden, is er al veel gewonnen. Niet dat daarmee de problemen weg zijn, maar dan gebeurt er tenminste wat!

0.2 promille

Alcohol en verkeer gaan niet samen - dat weet iedereen. En toch komt in Nederland 20% van het aantal verkeersdoden nog altijd voor rekening van bestuurders die een slokje te veel op hebben. Onbegrijpelijk. Om hier wat aan te doen, diende het kabinet een wetsvoorstel in om voor beginnende bestuurders (tot vijf jaar in het bezit van een rijbewijs) het toegestane alcoholpromillage te verlagen van 0, 5 naar 0, 2.Voor de SGP was het geen eenvoudige zaak hier 'ja' of'nee' op te zeggen.

Het liefst ziet de SGP een O-promillage in het verkeer Dat is helder en daar blijf je helder bij, maar daar is geen meerderheid voor te vinden.Tegen die achtergrond kwam de SGP uit op de door het kabinet voorgestelde verlaging met 0, 3 punten, zij het dat Van der Staaij daar onmiddellijk aan toevoegde dat hij het liefst voor alle bestuurders een 0, 2%-limiet zou zien, dus ook voor de niet-beginners. Maar omdat de regering met kracht van argumenten (rapporten van onderzoekers van de verkeersveiligheid) aantoonde dat het gezien de beperkte opsporings- en handhavingscapaciteit niet verstandig is om die lijn te kiezen, ging hij akkoord met het wetsvoorstel. Met de kanttekening dat er dan ook méér moet worden geïnvesteerd in een "steviger politie-inzet." Anders blijft het een slag in de lucht.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 april 2005

De Banier | 24 Pagina's

Parlementair logboek

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 april 2005

De Banier | 24 Pagina's