Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit de gemeente · Gezondheidsrisico's

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de gemeente · Gezondheidsrisico's

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

A/s wethouder met milieu en afval in mijn portefeuille maak ik vanaf 2002 deel uit van de VNG-commissie Milieubeheer. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft een dertigtal commissies waar lokale bestuurders met elkaar spreken over de opvatting van de gemeenten bij zaken die vanuit het Rijk worden voorgesteld. Omdat de afvaardiging naar deze commissies gespreid over het land én gespreid over de politieke partijen plaats vindt zijn ook verschillende SGP-wethouders afgevaardigd.

Vanuit de commissie Milieubeheer ben ik lid van de Stuurgroep Versterking Medische Milieukunde. Dit versterkingsproject gaat uit van de VNG en GGD- Nederland.Via een projectgroep wordt tot eind 2006 ingezet op het scherper ontwikkelen van gezondheidsbeleid in relatie tot milieuproblemen. Burgers maken zich steeds vaker zorgen over de effecten voor hun gezondheid bij ingrepen in de woonomgeving. Om zowel de gemeenten als de GGD-organisaties hierop beter voor te bereiden, is het versterkingsproject gestart. Er zijn al resultaten geboekt. De communicatie over de relatie gezondheid en milieu is aanzienlijk verbeterd, er is een GES (Gezondheids Effect Screening) ontwikkeld en er is een Landelijk Coördinatiecentrum Medische Milieukunde tot stand gekomen.

Antennebeleid

Eén van de in het oog springende zaken die alles met gezondheid en milieu te maken heeft, is het antennebeleid in Nederland. Het mobiele dataverkeer maakt gebruik van antennes die u langs de snelwegen, maar ook op flatgebouwen en in dorpswijken aantreft. In veel gevallen betreft het GSM-antennes, maar er wordt nu ook volop uitgebreid met UMTS-antennes. De operators (de bedrijven die antennes plaatsen!) zijn zelfstandig verantwoordelijk voor de infrastructuur en vragen aan gemeenten een bouwvergunning om een antennemast te kunnen plaatsen. Gemeenten verlenen deze vergunning op basis van het geldende bestemmingsplan, maar letten vooral op de planologische aspecten.

Er is wel een Nationaal Convenant Antennebeleid van 2002 waarin een inschatting is gemaakt over maatregelen die nodig zouden kunnen zijn om gezondheidsschade te voorkomen. Persoonlijk denk ik dat achteraf bezien deze benadering te optimistisch is geweest. Uit onderzoek in 2004 blijkt dat de invloed van de straling van antennes waarschijnlijk groter is dan tot nu toe is aangenomen. Ook de Tweede Kamer heeft dit geconstateerd en het Rijk heeft aanvullend onderzoek aangekondigd. Daarnaast blijkt uit andere rapportages dat burgers het gevoel hebben tegengewerkt te worden door zowel de operators als de gemeenten. Burgers willen meer en betere informatie en willen niet gehinderd worden door bureaucratie en procedures.

Het Reformatorisch Dagblad heeft enkele maanden geleden in een aantal artikelen ook geattendeerd op mogelijke risico's bij plaatsing van GSM- en UMTS-antennes. Het probleem tot vandaag de dag is echter dat er geen bewijs is voor deze gezondheidsrisico's. De klachten van mensen zijn ook terug te leiden tot de basiselektronica van de masten of van elektromagnetische velden in eigen huis. Mensen kunnen dus evengoed ziek worden van elektrogevoeligheid die wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld

dect-telefoons, personal computers of magnetrons.

Terughoudend

Hoe het ook zij, als bestuurder voel ik me ongemakkelijk als er geen duidelijkheid is over de risico's voor de gezondheid. Daarom heb ik recent in het VNG-magazine gepleit om terughoudend te zijn bij het plaatsen van an­

tennes in de woonomgeving. Bovendien is een appèl gedaan op de convenantpartijen om bij de evaluatie van het antennebeleid in Nederland helderheid te

verschaffen over de gezondheidsrisico's. Anders zou de prijs van de groei van mobiele diensten wel eens te hoog kunnen zijn. Bovendien moeten gemeenten in staat worden gesteld beter te kunnen communiceren met inwoners.

Wethouder J.j. Luteijn, Werkendam

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 juni 2005

De Banier | 24 Pagina's

Uit de gemeente · Gezondheidsrisico's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 juni 2005

De Banier | 24 Pagina's