Europees Parlement · Reach reikt ver
De voorstellen voor een herziening van de Europese richtlijn over chemische stoffen hebben heel wat voeten in de aarde. De Europese Commissie liet zich uitgebreid informeren en adviseren. Na twee jaar denk- en schaafwerk kwam zij met een voorstel. Dit jaar zet het Europees Parlement zijn tanden in deze grote kluif. Onderstaand relaas biedt u een kijkje in de keuken van het Europese wetgevingsproces.
Ooit een kinderfeestje georganiseerd? Daar lieren natuurlljl< ballonnen bij. Wanneer u goede ballonnen koopt van een verantwoorde fabrikant, dan staat er op de verpakking in vette letters: Waarschuwing! Om veiligheidsredenen niet in de mond nemen en uitsluitend opblazen met een ballonnenpomp. Waarom deze waarschuv^ing? Omdat ballonnen zgn. nitrosamines bevatten, dat is een stof die kanker kan veroorzaken.Volgens recent onderzoek voldeden slechts 34% van de ballonnen aan de afgesproken norm van maximaal 0, 01 mg nitrosamines per kg. Daarnaast v/as de waarschuwingszin op maar 29% van de verpakkingen afgedrukt.
In het voorbeeld van de ballonnen is het duidelijk waar we op moeten letten. De Voedsel en Waren Autoriteit controleert of de schadelijke stoffen niet in een te hoge concentratie aanwezig zijn in ballonnen. Daarnaast waarschuwen fabrikanten de consument om ballonnen niet in de mond te nemen, om zo blootstelling aan schadelijke nitrosamines te voorkomen.
Te weinig informatie
Jammer genoeg weten we lang niet van alle (chemische) stoffen of deze schadelijk zijn. De Europese Unie heeft daarom regelgeving opgesteld met als doel informatie te verkrijgen over stoffen en hun risico's voor mens en milieu. De lidstaten moeten bijvoorbeeld een risicobeoordeling maken voor bepaalde (chemische) stoffen. Naar aanleiding van zo'n beoordeling stelt de EU regels voor het gebruik van deze stoffen. Als er een groot risico is voor de gezondheid, kan zelfs een verbod volgen. Momenteel zijn hiervoor Europese richtlijnen uit 1967 en 1976 van kracht. Ondanks diverse wijzigingen in deze Europese wetten, zijn ze niet effectief. Er is maar mondjesmaat informatie over chemische stoffen boven tafel gekomen. Slechts een klein aantal stoffen heeft een risicobeoordeling ondergaan. Dat moet veel beter!
De oude regelgeving is dus dringend aan herziening toe. De Europese Commissie gaf in 2001 een eerste aanzet door te komen met een zgn. Witboek, waarin de "Strategie voor een toekomstig beleid voor chemische stoffen" staat uitgewerkt. Nadat deze strategie was besproken en vastgesteld, kwam de Europese Commissie in 2003 met haar uiteindelijke voorstel, onder de titel Reoch. Reach staat voor Registratie, Evaluatie en Autorisatie van CHemische stoffen. Het voorstel Reach omvat 137
artikelen en telt, inclusief bijlagen, meer dan 1.000 bladzijden. Eind 2005 zal het Europees Parlement zich in zijn voltallige vergadering uitspreken over hetvoorstel Reach.
Risico- en schadevermindering
Een belangrijk punt uit het voorstel Reach is dat (na de inwerkingtreding ervan) binnen een periode van I I jaar zo'n 30.000 chemische stoffen geregistreerd moeten zijn. Deze registratie hoeft pas vanaf een bepaald volume. Daardoor vallen zo'n 70.000 (meestal heel weinig toegepaste) stoffen buiten het voorstel. Afhankelijk van de geproduceerde of geïmporteerde hoeveelheid van een chemische stof, moet bij de registratie bepaalde informatie worden verstrekt over de stof. Daaronder vallen de kenmerken van de stof, zoals bijvoorbeeld de structuurformule, welke (dier)proeven ermee zijn gedaan en de resultaten daarvan, diverse sociale en economische analyses, enzovoorts. De informatievereisten zijn opgenomen in het voorstel Reach.
Op basis van deze gegevens kan de Europese Unie besluiten dat een vergunning nodig is voor het gebruik van een bepaalde stof In deze vergunning zullen eisen staan vermeld voor het gebruik van de stof. Daarnaast moeten zeer schadelijke stoffen vervangen worden door alternatieve stoffen die minder schadelijk zijn.Vermindering van de schade aan het milieu en de risico's voor de gezondheid van mensen is het doel.Ten slotte moet er informatie over de (chemische) stof beschikbaar zijnvoor zowel de verkopers van productenals voor de consumenten.
Hoeveelheid én risico meewegen
De eurofractie is van mening dat nieuwe en betere Europese regelgeving op het gebied van chemische stoffen nodig is.Wel moeten de eisen redelijk zijn. De belangen van de industrie (=zo goedkoop mogelijke productie en meer werkgelegenheid), wegen we daarbij af tegen de belangen van het milieu en de gezondheid van de mens (=zo min mogelijk schade en risico's). In lijn met dit standpunt hebben wij een aantal wijzigingen voorgesteld, die Hans Blokland
in de vorm van amendementen heeft ingediend in de milieucommissie van het Europees Parlement. Een voorbeeld daarvan: In het voorstel van de Europese Commissie staat dat de informatie die bij registratie van een chemische stof moet worden verstrekt afhankelijk is van de hoeveelheid die een fabrikant gaat produceren of importeren. De eurofractie stelt daarentegen voor dat de benodigde informatie óók moet afhangen van het risico dat de stof heeft voor mens en milieu. Het is heel logisch, maar ook een kwestie van verantwoordelijkheid, dat je van de meest gevaarlijke (chemische) stoffen ook de meeste informatie wilt verkrijgen. Over dit en onze andere wijzigingsvoorstellen zal in september worden gestemd.
Bij al het werk dat we in dit voorstel Reach steken, houden we telkens het doel van deze hele wetgevingsoperatie in gedachten. Het gaat erom dat producenten en consumenten een nieuwe impuls krijgen voor een veiliger gebruik van chemische stoffen. Dat is niet alleen in het belang van ieder mens, maar ook van Gods schepping.
Namens de euro fractie,
Henry Terlouw, tijdelijk medewerker.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 2005
De Banier | 24 Pagina's