Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie · Wij zullen de Heere dienen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie · Wij zullen de Heere dienen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Maar aangaande mi], en mijn iiuis, wij zullen den HEERE dienen. jozua 24: 15'""

Op cruciale momenten van Israels geschiedenis staat jozua voor zijn verantwoordelijiie taak. i-lij moet leiding geven aan het volk. Als overheidspersoon weet hij zich geroepen zijn volk gedurig terug te roepen tot gehoorzaamheid aan de Heere. De historie van het verbondsvolk in zijn dagen bewijst dat Israel daarin geen zin heeft. Het volk is ondankbaar, vergeet de Heere, wijkt onophoudelijk af van Gods wil, neigt tot de dienst der afgoden. En het klaagt, het murmureert...

De Heere is het waard

Diep heeft Jozua verstaan wat God van de overheid eist. Om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valse godsdienst, om het rijk van de antichrist te gronde te werpen en het Koninkrijk van Jezus Christus te doen vorderen (zoals art. 36 NGB op bijbelse gronden formuleert). Jozua 24 toont hoe Jozua het leidinggeven aan zijn volk in praktijk heeft gebracht. Bijzonder leerzaam, diep ontroerend, zeer beschamend en sterk jaloersmakend. Aan 't einde van zijn honderdentienjarige aardse loopbaan spreekt hij nog eenmaal zijn volk aan. Indringend. Ernstig. Liefdevol. Gunnend. Direct vooraf­

gaand aan de tekst stelt hij Israël ai de weldaden voor, die 't van God ontving. Bij de verlossing uit Egypte, gedurende de lange woestijnreis en in de oorlog om het beloofde land. Dan dringt hij aan op een hartelijke keuze voor de Heere en Zijn dienst. Zoals later Elia op de Karmel doet, vermaant hij om niet op twee gedachten te hinken. De Heere duldt geen ander naast Zich, maar eist

lief te hebben van ganser harte, van ganser ziele, van gansen gemoede en met alle krachten, de wereld te verlaten, de oude natuur te doden en in een nieuw godzalig leven te wandelen. Jozua's rede loopt uit op de oproep de Heere alléén te dienen. Hij is het zo waard.

Dient de Heere

'Dient de Heere'. Daar hebt u Gods eis in één woord. Jozua houdt't aan Israël voor. De SGP behoort't onze natie voor te houden. De Heere heeft er als enige recht op dat land en volk Hem dienen. Er is geen andere God. De Heere, onze God, is een enig Heere. Hem te dienen is allesomvattend. Het belangrijkste aspect is de gehoorzaamheid, die men God verschuldigd is en het toebrengen van de eer die Hem toekomt. De heiden Socrates zei 't al: 'Zo daar een God is. Hij moet gediend worden. En zal Hij gediend worden, het moet geschieden naar Zijn eigen wil of anders dienen wij Hem gans niet'. De man begreep 't goed. Men moet God dienen naar Zijn wil en niet naar ónze wil. Eigenwilligheid mishaagt de Heere. In de wet ligt Zijn heilige wil voor altoos vast. We lezen er hoe wij ons moeten gedragen, waaraan wij ons zullen houden, hoe samenleving en persoonlijk leven ingericht moeten worden.

'Dient de Heere'. Als dat dienen alleen buitenkantwerk en plichtsbetrachting is, is het een geraamte zonder ziel. Hoe nodig is het dat de liefde tot God in 't hart wordt uitgestort.'t Is heilzaam voor de samenleving wanneer de liefde tot de Heere het bindweefsel is dat de maatschappij draagt. Jozua verstaat dat door Gods genade. Daarom dringt hij 't volk aan om 's Heeren dienst te verkiezen boven de dienst van de waardeloze en nietsbetekenende afgoden.

Naar aangaande mij en mijn huis, wij zullen den Heere dienen

Als overheidspersoon schaamt Jozua zich niet. Hij zegt Israël in 't openbaar wat de onberouwelijke keuze van z'n ziel is. Met zijn eigen voorbeeld wekt hij op om de Heere te dienen. Precies op het mo­ ment dat hij zijn volk oproept te kiezen. 'Kiest u heden wie gij dienen zult'. Heden. Hij is de eerste die terstond zijn keuze uitspreekt. Om richting te geven aan het kiezen van zijn volk. In de christelijke hoop dat zij precies eender zullen kiezen. Dat is niet een negatief beïnvloeden van zijn onderdanen. Nog minder een misbruik maken van macht. Het is gehoorzamen aan Gods wil.'t Is eren van de alleen dienenswaardige God en uitdragen van het beg/nse/. Wie weet voor hoeveel onderdanen 't optreden van zo'n leidsman ten zegen is. God geve ons regeerders die in onze verdorven samenleving openlijk betuigen: aangaande mij, ik dien de Heere! Vastberaden klinkt't van Jozua's lippen: 'wij zullen de Heere dienen'. Koste wat 't kost. Dit principe kost alles.'t Kost ons eigen ik. Onze wil moet verloochend worden. Gods wil is alleen wijs en goed. Gelukkig land dat geregeerd wordt door zulke overheidspersonen. Zij zoeken noch zichzelf noch eigen eer Op Gods eer alleen zijn zij uit.AI lacht men om hen. Al is spot, smaad en hoon

hun deel. Wat and'ren ook doen,

voor hen ligt vast hoe 't moet. Daar gaan zij nooit van af. Jozua zegt: 'Maar aangaande mij en mijn huis, wij zullen den Heere dienen'. Al zouden alle stammen van Israël anders kiezen, dan nog zullen wij de Heere dienen. We bidden onze vertegenwoordigers in raden, staten en kamers toe dat zij in de Geest van Jozua mogen spreken en handelen. Al zou niemand anders op­

komen voor de gehoorzaamheid aan Zijn geboden en voor de eer Zijns Naams, dat zij het wél mogen doen. Dan moeten zij tegen de stroom inzwemmen, zoals de levende vis doet.'t Geeft niet. Zij begrijpen -Matthew Henry wijst daar terecht op- dat zij niet moeten doen wat de meesten doen, maar wat de besten doen. Dat geeft weinig ruimte om te manoeuvreren. Het is onhandig als men uit is op de gunst van mensen. Maar op zo'n rechtlijnige Schriftgetrouwe politiek zal Gods zegen zeker rusten. Dit principieel getuigenis worde in Nederland gehoord en gezien; 'wij zullen de Heere dienen'. Naar de eis van Zijn Woord. Dat verdient aller navolging!

ds.A.Vlietstra, Katwijk aan Zee

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 juli 2005

De Banier | 20 Pagina's

Meditatie · Wij zullen de Heere dienen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 15 juli 2005

De Banier | 20 Pagina's