Jongeren · Fijn dat stof
Fijn stof. Een term die de laatste nnaanden het nodige doet opwaaien. Sinds wanneer is stof niet fijn? juist, liet is altijd al fijn geweest. Of toch niet? De laatste maanden komt de Nederlandse politiek erachter dat er wat over het hoofd is gezien in het beleid.
In het kort komt het er op neer dat op diverse plaatsen in Nederland de Europese normen voor fijne stofdeeltjes in de lucht voorden overschreden, of bijna v^'orden overschreden. Dit kan inhouden dat planologische veranderingen, zoals bouwplannen, niet door kunnen gaan, tenzij aangetoond kan worden dat deze plannen niet zorgen voor een toename van de hoeveelheid fijn stof in de lucht. En dat geeft in ons dicht bebouwde landje grote problemen.
Uitstoot van fijn stof
Een van de nadelen van de Lage Landen aan de Zee is dat er al een natuurlijke bron van fijn stof aanwezig is. Het zeewater zorgt namelijk voor een hoge concentratie fijne zoutdeeltjes in de lucht. Daar hebben we altijd al mee kunnen leven. Een andere bron van fijn stof is roet. Roet van koeien. Geen zwart-witte, maar van allerlei kleun Onze heilige koeien wel te verstaan. Voertuigen met een dieselmotor, dus ook treinen en schepen, produceren een behoorlijke hoeveelheid roet. Na een flinke dag toeren in Nederland produceert een gemiddelde auto met dieselmotor al een paar koffiebekertjes vol roet. Fijn om te weten, niet om snel weer te vergeten. Of toch wel? Nu is aan die uitstoot wat te doen. Steeds vaker komt het woord 'roetfllter' in het nieuws. Er zijn geruchten dat fabrikanten verplicht worden nieuwe auto's met deze roetfilters uit te
rusten. Een goede regeling. Dit moet zo snel mogelijk doorgevoerd worden. Overigens heeft biodiesel ook een behoorlijke roetuitstoot, dus voor het fijn stof probleem biedt biodiesel geen oplossing.
Oplossingen
Als u echt niet wilt bijdragen aan de hoeveelheid roet in de lucht, is LPG een goede oplossing.Veel mensen staan daar echter nog steeds huiverig tegenover, al kunnen de LPG-inbouwstations de laatste tijd de vraag naar inbouwinstallaties niet aan. De stijgende benzineprijs is waarschijnlijk de voornaamste reden van deze gestegen vraag.
Een andere mogelijkheid om minder vervuilende dieselauto's op de weg te krijgen, is het vervangen van oude auto's. Bijvoorbeeld door middel van een slooppremie. Minister Zalm is op dit moment aan het uitzoeken wat zo'n maatregel de schatkist gaat kosten. Welk bedrag stimuleert mensen tot het wegdoen van een oude dieselauto? Hoe voorkom je misbruik? Enkele vragen die goede antwoorden eisen.
Actie is nodig
Duidelijk is dat er op korte termijn iets moet gebeuren. Niet alleen om het stilleggen van bouwplannen tegen te gaan, maar vooral ook om onverantwoord hoge concentraties fijn stofte beperken. De gezondheid van veel stadsbewoners zal hiermee gebaat zijn. De cijfers zijn niet duidelijk, maar er wordt vanuit gegaan dat nu tientallen mensen per jaar overlijden als gevolg van het inademen van roet. Zorg voor mens en schepping, een dure plicht!
joan van Burg, voorzitter commissie Duurzame ontwikkeling en landbouw Sectie Politiek, SGP-jongeren
Reageren? E: jjvburg.mail@filternet.nl
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 september 2005
De Banier | 24 Pagina's