Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie · Prioriteiten stellen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie · Prioriteiten stellen

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toen bouwde hij (- Izak) daar een altaar, en riep den Naam des HEERENaan. En t)ij sloeg aldaar zijn tent op; en Izaks knechten groeven daar een put.Genesis 26: 25

Izak is een man die met de HEERE leeft. Hij heeft net een oase beleefd tijdens zijn pelgrimstocht door het leven en moet nu weer opbreken en verder trekken. Maar wat heeft voorrang in zijn leven? Wat in ons leven?

ONBEKEERD LEVEN

De economie

Hoe gaat dat bij de meeste mensen vandaag de dag, als we gaan verhuizen? We letten erop of we in die plaats goed de kost kunnen verdienen en carrière kunnen maken. En je ziet dat bij de steden en wat grotere dorpen industrieterreinen in gereedheid worden gebracht. Er wordt alles aan gedaan om het zakenleven te lokken naar die locaties. Het moeten locaties zijn waar men zich goed kan presenteren. Je moet je goed presenteren. De economische groei staat hoog in het vaandel. Dat schept werkgelegenheid. En politieke partijen spelen erop in om kiezers te winnen.Aan de economie geven we prioriteit. Als volgende week na Prinsjesdag de begroting weer besproken wordt, zal het wel weer duidelijk worden. Maar ik kan je wel verzekeren: het is een bodemloze put.

Het wonen

En als de werkgelegenheid daar goed is en we zijn er verzekerd van een hoog salaris, denken we er vervolgens aan of we er goed en voordelig kunnen wonen. Je ziet dat grote stukken grond bouwrijp gemaakt worden. Geluidswallen en wegen worden aangelegd. Scholen worden er gebouwd en winkelcentra. Sportvelden worden er aangelegd. Zorgcentra met ruime kamers zijn ook nodig. Een wijk moet toch leefbaar zijn. Duizenden woningen verrijzen.Andere wijken worden gerenoveerd. Het liefst bewonen we een vrijstaand huis.Woon- en leefruimte vindt men enorm belangrijk. En ook al zijn de huizenprijzen enorm gestegen, men gaat gewoon door De bank rekent het wel voor je uit hoe groot je hypotheek kan zijn en welke fiscale aftrek je hebt.

De dienst van God

En de dienst des Heeren dan? Denkt men daar ook nog aan? Waar bouwt men een kerk op de Vinex-locaties? We zijn mobiel en hebben auto's om naar de kerk te gaan. Hoogstens mag men van een gemeenschapsruimte van een school of van een sporthal gebruik maken. En als er al een kerk gebouwd wordt, staat deze niet meer centraal.Vergeleken met de bedrijfsgebouwen op de industrieterreinen vallen ze ook in het niet. In menig gezin in Nederland is de kerkelijke bijdrage de sluitpost op de begroting. De overheid wil slechts met hun faciliteiten het de samenleving aantrekkelijker maken om er te komen wonen en werken. Aan een openbare plaats om de Naam des HEEREN aan te roepen wordt niet meer gedacht. En waar ligt de Bijbel in onze woningen en andere goede lectuur? Zijn er nog genoeg lichtpunten in de kamer om te lezen? Blijft er nog tijd over om de omgang met God te beoefenen? Moeten we niet zeggen dat de god van het materialisme ons in z'n greep heeft? Kenmerkt dit wereldse leven ook niet veel lezers van ons partijblad op deVeluwe, in de Alblasserwaard en de Bommelerwaard en elders? Welke prioriteiten stellen wij? Zijn we op deze wijze geen wereldburgers, bij wie op reis Gods beloften en geboden ontbreken?

BEKEERD LEVEN

Hoe anders is het leven van de pelgrim, Izak. Hij is inwoner in het land der belofte als in een vreemd land en woont in tenten. Hij is een gast en vreemdeling op deze aarde en zoekt een ander vaderland en een stad die fundamenten heeft, waarvan God Zelf de Kunstenaar en Bouwmeester is. Dat stempelt het leven van Izak. Daarom wordt het stellen van prioriteiten bij hem omgekeerd.

Het altaar

Het eerste wat hij doet, als hij in Berseba komt wonen, is een altaar bouwen en de Naam des HEEREN aanroepen. De dienst des HEEREN heeft voorrang in zijn leven. Hij geeft al gehoor aan wat zijn grote Zoon naar het vlees zegt: zoekt éérst het Koninkrijk van God en alle andere dingen zullen u toegeworpen worden. Hij weet dat hij alleen maar leven en wonen kan bij de gratie van het offer Verzoening met God heeft hij nodig. Hij weet alleen maar om Christus' wil gezegend te kunnen worden en niet bij brood alleen te kunnen leven. Kan dat ook van ons gezegd worden? Stempelt dat ook óns leven? Dan zetten we niet meer alles op de kaarten van deze we­ reld. Dan gaat ons toch de dienst vanGod boven alles! Éérst dus het altaar!

De tent

En vervolgens de tent. Zeker, wonen is ook belangrijk.We mogen er aandacht voor hebben. Izak staat met beide benen op de grond.We mogen dankbaar zijn, als we goed kunnen en mogen wonen.Vreselijk is het om dakloos te zijn. Maar pas na het altaar, kwam bij Izak de woning. En de woning was ook nog een tent. Op onze woning moet geschreven staan: relinquenda = het moet weer verlaten worden. Deze aardse tentwoning wordt afgebroken. Hebben we dan een gebouw, niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen? Izaks domicilie is zelfs niet het beloofde land Kanaan, maar zijn wandel of burgerschap is in de hemel, waar zijn Heere en Meester is.Van u en jou ook? Zijn we hier gasten en vreemdelingen, maar is daar - omdat Christus er is - ons thuis? Laten we ons vanuit de hemel door de Koning van de hemel regeren?

De put

En voorts graaft Izak een put. Zeker, hij moet ook leven. En om te leven is water nodig, maar uiteraard veel meer Christus heeft de bede op onze lippen gelegd: geef ons heden ons dagelijks brood. We mogen God bidden om alles wat we naar ons lichaam en onze ziel nodig hebben. Dat ontslaat ons niet van onze verantwoordelijkheid.We moeten er wel voor werken. Luie mensen wil God niet zegenen. Het werk en het stoffelijke mogen ons niet onverschillig laten.We mogen aandacht voor ons werk hebben en de overheid heeft de taak om eraan te doen wat ze kan om de werkgelegenheid te bevorderen. Als er bezuinigingsmaatregelen voor nodig zijn, dan moet ze die nemen. Aan het stoffelijke moeten we echter nóóit voorrang geven. We kunnen namelijk de put (=economie) en de tent (=woning) zo als afgoden gaan dienen dat ze ons aftrekken van het altaar (=dienst van God). Die put wordt dan een bodemloze put, we hebben nooit genoeg.Van die tent blijft niets overWat zijn we dan arm! De Heilige Geest wil ons door middel van het leven van deze pelgrim véél leren. We moeten ons leven er maar aan toetsen of we ook als zulke vreemdelingen op de pelgrimstocht door dit leven gaan, maar mét Gods beloften en geboden.

ds. H. Roseboom, predikant van de Herv.Wijkemeente b.a."Rehobdth"te Hollandscheveld.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 september 2005

De Banier | 24 Pagina's

Meditatie · Prioriteiten stellen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 september 2005

De Banier | 24 Pagina's