Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Maar ik zal uitzien naar den HEBRE, ik zal wachten op den God mijns heils; mijn God zal mijiioren.

Micha 7: 7

Uitzien

Er kunnen in het leven van een mens heel v^at uitzichtloze omstandigheden zich voor doen. U bent ongeneeslijk ziek en hebt geen uitzicht op genezing. Uw huwelijk is stukgelopen, het contact tussen ouders en kind kan verbroken tijken, u bent eenzaam, zakelijk gaat het steeds slechter en in at die situatie's geen uitzicht. Ook in het geestelijk leven kan het bij tijden zo uitzichtloos zijn. Geen zicht op de Heere en Zijn genadewerk. U weet niet hoe het verder moet.

Het was ook voor Micha uitzichtloos geworden. Micha is vooral begaan met de situatie van land en volk. Het stond er slecht voor want geheel Juda was verdorven. De profeet is diep aangeslagen. Hij voelt zich als iemand die na de oogst van de zomervruchten, en na de nalezing in de wijnoogst tot de ontdekking komt dat er geen goede vrucht bij is en er geen druif is om te eten."De goedertierene is vergaan uit het land en er is niemand oprecht onder de mensen." Er zijn geen mensen die de eer

van Israels God hoog houden. Er is niemand te vertrouwen. De oprechtste is scherper dan een doornheg. Zelfs je eigen man of vrouw is niet meer te vertrouwen Uitzichtloos. Dan is daar ineens het keerpunt. Het is het nochtans van het geloof. De nood is groot, maar er is er Eén Die hieruit redden kan, Die een nieuw begin wil maken. Die Ene is de HEERE."Ik zal uitzien naar den

HEERE". Zijn Naam biedt uitzicht. Van de mens is geen verwachting. De tijdsomstandigheden in de tijd van Micha hebben veel overeenkomst met onze tijd. De zonden en noden stapelen zich op. Het volk stond diep schuldig voor de Heere maar Micha stond er niet boven, hij vereenzelvigde zich ermee.Tegen die achtergrond kwam Micha tot de schuldbelijdenis: "lk zal des HEEREN gramschap dragen, want ik heb tegen Hem gezondigd". Durf je dan nog te zeggen: "Maar ik zal uitzien naar de HEERE? " Kan en mag dat wel? Maar waar anders onze troost zoeken; het is buiten mij, in die Éne Naam. Waar aan onze kant alles is vastgelopen daar is alleen uitkomst en uitzicht bij de HEERE. Hij is de God van het verbond dat van geen wankelen weet. Hij blijft getrouw. De Naam des Heeren spreekt van verlossing; belooft daarin hulp en heil. Die Naam spreekt van Jezus komen en wederkomen. Uitzien naar de HEERE is uitzien naar de beloofde Messias. Hijzou plaatsvervangend Gods gramschapdragen.

Wachten

Dat uitzien is tevens verbonden met het wachten op de HEERE. Om het in alles van Hem te verwachten."Want", zegt Micha, "Hij is de Gods mijns heils". Het is een verwachtingsvol uitzien en een uitziend verwachten, vast gelovend dat Hij komt. Zoals het kind uitziet en

wacht, vast gelovend dat moeder er zo aankomt.Alle valse lijdelijkheid ontbreekt. Het is een werkzaam, biddend en gelovig wachten. De God mijns heils is de grond van deze verwachting. De Heilige Geest geeft vrijmoedigheid om Hem te "mijnen".Waar alles aan onze kant spreekt van onheil, daar wil de God des heils mij ten herder wezen. Hij buigt Zich in liefderijk erbarmen over Micha en het verdorven Sion heen. Die geknield bij het kruis van Golgotha zijn heil van de Gekruisigde verwacht, zal niet beschaamd worden. "Zo daalt Zijn kracht op u in zwakheid neer, wacht dan, ja wacht; verlaat u op de HEERE".

Horen

Ook al zien we nog niet dat Hij komt die we verwachten, nochtans: "mijn God zal mij horen". Daarvan verzekert de Geest der genade en der gebeden tegen al het zichtbare in. Er kan veel zijn wat ons het uitzicht beneemt waardoor we alle moed laten zaken; het kan ons allemaal tegenzitten. Maar in voor- en tegenspoed wil de Heere ons doen leven uit het grote genadewerk van Jezus Christus. Hij is plaatsvervangend voor de Zijnen ondergegaan in de golven en de baren van onze zonden en Gods toorn, maar ook weer boven gekomen. Hij heeft de Godverlatenheid aan het kruis doordragen, opdat de Zijnen nimmermeer verlaten zouden worden. Micha zegt: "Hij zal mijn twist twisten en mijn recht uitvoeren". Hij, naar Wie wordt uitgezien zal zonden, Satan en dood verslaan. In Hem zijn wij verzekerd van de overwinning, omdat Jezus de Overwinnaar is in de strijd en Zijn volk de zegen geeft. Zijn opstanding is daarvan het bewijs.Vanwege die gerechtigheid maakt God een nieuw begin; er gaat een streep door alle onbetaalde rekeningen. Hoe rampzalig indien we geen Borg voor onze schuld hebben. Micha mocht roemen in Gods schuldvergevende genade, Micha's naam betekent: "Wie is gelijk de HEERE". Hij ein­

digt hier ook mee: "Wie is een God gelijk Gij, Die de ongerechtigheid vergeeft en de overtreding van het overblijfsel Zijner erfenis voorbij gaat? ." Hij zal onze ongerechtigheden dempen

ja, "Gij zult al hun zonden in de diepten der zee werpen." Wie op het strand staat en ver weg kijkt moet zich voorstellen: al mijn zonden mijlenver van mij vandaan, ergens op de bodem , voorgoed onzichtbaar, onvind­

baar Ze spoelen nooit meer aan. Als de Heere vergeeft dan vergeet Hij ook. Jezus is Zijn Naam: Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.Wat kan het donker worden maar toch...het licht wint het van de duisternis, het leven van de dood. Wel blijft waar: het is hier nog vaak met tranen zaaien, maar eens mag dat volk in de Heere met gejuich maaien. Zo geeft de Heere een heerlijk uitzicht. Hoe donker de tijd en het in de wereld ook is. Een zwaarbewolkte hemel kan de zonnestralen niet tegenhouden van de Zon der gerechtigheid. Stralen van verwachting, hoop, licht en leven."Blij uitzicht, vooruitzicht... eens zal ik ontwaakt Gods lof ontvouwe." Zo hier en nu te leven van schuldvergevende genade, is een rijk begenadigd leven. Geen stukje grond in onszelf, de grond van dit alles in de HEERE.

ds. N. v.d.Want, Schiedam

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 oktober 2005

De Banier | 24 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 oktober 2005

De Banier | 24 Pagina's