Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Parlementair logboek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Parlementair logboek

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dankdag

"Voorzitter, veel mensen klagen er vaak over hoe slecht ze het hebben. Ook hier in Den Haag hebben we het meestal over de dingen die niet goed gaan. Over de economie die niet echt op gang wil komen. Over de werkloosheid. We houden gemakkelijk een dag van klagen. In de protestantse kerken is het een goede traditie om op deze woensdag dankdag te houden. Veel mensen hébben werk.Vrijwel iedereen heeft meer dan voldoende te eten.V/e leven in een welvarend land. Genoeg om dankbaar te zijn voor wat God ons geeft."

Met deze woorden begon ir.Van der Vlies vorige week woensdagmiddag de bijdrage van de SGP aan het debat over de begroting van Economische Zaken. Dankdag, danken, daar is, ondanks alles wat iemand kan overkomen, tóch reden toe. Maar dankbaarheid mag natuurlijk nooit een excuus zijn om vervolgens maar achterover te leunen.Van der Vlies: "We mogen en moeten ook de handen uit de mouwen steken. In die zin waarderen we ook de ambitieuze agenda van de bewindslieden om de economie te stimuleren."

Een van de doelstellingen die het kabinet zich heeft gesteld is: minder bureaucratie en lastenverlichting voor het bedrijfsleven. Een ander speerpunt is het investeren in innovatie. Op zichzelf genomen zijn dat doelstellingen waar de SGP voluit achter staat, maar waar de SGP wél vraagtekens bij zet, is of het kabinet hierbij wel voldoende oog heeft voor het midden- en kleinbedrijf. Het lijkt er sterk op dat het met name de grote firma's zijn die door het kabinet goed bedacht worden. De minder tot de verbeelding sprekende bedrijven en bedrijfjes worden wat kariger bedeeld, lijkt het, terwijl zij wél de ruggengraat vormen van de economie.

Winkeltijden

Een van de meer gevoelige punten op dit beleidsterrein is de Winkeltijdenwet. Onder Paars I is die wet zodanig verruimd, dat er van de rustdag weinig meer over is. En de druk om de zondag nog verder te commercialiseren gaat door. Zo worden er steeds meer gebieden aangewezen als 'toeristisch', omdat dat gegeven het mogelijk maakt om de winkels in die gebieden evenééns op zondag te openen. Het zijn vooral de grootwinkelbedrijven die hierachter zitten.

Van der Vlies wees erop dat in deze en andere gevallen sprake is van bedrog. Want het betreft geen toeristische trekpleisters of plaatsen. Ook het grote publiek, volgens de winkelketens ge­ brand op ruimere openingstijden, blijkt helemaal niet altijd gediend van deze extra koopzondagen. Zie het Utrechtse referendum.Voor de SGP weegt hierbij echter het zwaarst dat de zondag de Dag des Heeren is: "We vinden de zondag te waardevol om deze aan de commercie over te geven. Wat op zondag in de kerken wordt 'aangeboden' is onnoemelijk veel kostbaarder dan welke aardse zaken ook. En het kost ons bovendien niks!"

Twee losse onderwerpen waar de SGP aandacht voor vroeg, zijn de bedrijfsovernames. Dat blijft een lastig punt, niet alleen aan familie, maar -steeds vaker- ook aan medewerkers.Wordt het niet eens tijd om dit makkelijker te maken? En dan het thema criminaliteit. Al eerder heeft de SGP daar, na een leerzaam werkbezoek, aandacht voor gevraagd. Kort en goed deed de SGP opnieuw een goed woordje voor ondernemers die willen investeren in de veiligheid van hun bedrijf. Dat kan en moet financieel aantrekkelijker worden gemaakt.

Speelveldjes

Een sympathieke gedachte, zondermeer. De gedachte om in iedere gemeente ruimte te maken voor kinderen om weer gewoon buiten te kunnen spelen. Kinderen van nu hokken helaas steeds meer binnen. Dat heeft niet alleen te maken met de toegenomen drukte en het toegenomen gevaar, maar ook met de opkomst van pc's en tv's. Een slechte zaak, al was het maar omdat dit in velerlei opzichten ongezond is. Om aan dit probleem wat te doen, ontwierp SPkamerlid Agnes Kant een initiatiefwet. Doel van die wet: iedere gemeente verplichten om een minimum aantal vierkante meters (3%) te reserveren voor trapveldjes en speelplaatsen.

Zoals gezegd, de SGP staat erg sympathiek tegenover de achterliggende gedachte van dit voorstel. Er is eigenlijk maar één nadeel aan, maar dat is dan ook een zwaarwegend bezwaar: de wet is te star. Zomaar alle gemeenten een 3%-norm opleggen, miskent het feit dat de ene gemeente de andere niet is. Op z'n minst moet er rekening worden gehouden met de bevolkingssamenstelling van een gemeente of dorp of wijk. Een vergrijsd dorp op het platteland stelt andere eisen aan het voorzieningenniveau dan een nieuwe wijk vol jonge gezinnen in het stedelijk gebied. Om slechts één verschil te noemen. Zo zitten er meer starre, voor gemeenten soms knellende elementen in het voorstel, die het er voor de SGP al met al niet makkelijker op maken om voor te stemmen. Ons advies: laat het aan de lokale democratie over! De gemeenten zijn zelf het best op de hoogte van de plaatselijke situatie.

Landbouw

Een begroting die inmiddels nu ook is afgehandeld, is landbouw.Voor de SGP een van de belangrijkste, al was het omdat het daarbij gaat over ons voedsel en over een fatsoenlijk bestaan voor de Nederlandse boeren, tuinders, vissers - en hun gezinnen. Het thema dat minister Veerman de begroting van dit jaar meegaf, was 'duurzaam ontwikkelen'. Een bijbelse notie: rentmeesterschap.

Van der Vlies, dé SGP-woordvoerder op dit terrein, liet weten zich in hoofdlijnen te kunnen vinden in de door het kabinet uiteengezette lijn. Maar na lezing kwam er wel de niet onbelangrijke vraag bovendrijven: hoe zit het niet alleen met de ecologische, maar ook met de economische duurzaamheid van de bedrijven? Zeker als je kijkt naar hoe de markt zich wereldwijd ontwikkelt, moet vastgesteld worden dat er de nodige inconsequenties in het beleid zitten ingebakken. Van der Vlies noemde het voorbeeld van Nederlandse suikerbietentelers. Zij voldoen keurig aan de milieueisen, maar moeten het loodje leggen terwille van boeren in Brazilië - voor wie grote stukken van het regenwoud moeten worden gekapt. Zowel de economie (de boeren hier) als de ecologie (het tropische regenwoud) gaan zo kapot.

En dan het punt van de biobrandstoffen. De SGP vindt dat er nog te weinig werk wordt gemaakt van duurzame energie. Een van de opties waaraan gedacht wordt zijn de biobrandstoffen. 'Het veld' wil wel. Er zijn zat initiatieven ontwikkeld van boeren die hier wel een boterham mee denken te kunnen gaan verdienen nu andere teelten steeds onrendabeler worden.Waarom hier niet nog veel meer op ingezet? Dat mes snijdt aan meerdere kanten.We worden minder afhankelijk van de sjeiks, het is schoner en voor onze boeren biedt het ook perspectief.

Visserij

Van der Vlies deed andermaal een goed woordje voor de visserijsector. Duurzaamheid is ook daar al evenzeer een item. Door een motie-Van derVlies is er zelfs extra geld vrijgekomen voor een nieuwe en minder grove manier van vissen, de pulskor Dat is mooi. Maar hoe zit het met de visquota, wilde Van derVlies weten. Daarbij doelde hij op met name de meerjarige afspraken. Die zijn bitter noodzakelijk, opdat de vissers en reders op de langere termijn kunnen gaan plannen. Nu zit de markt nog vol onnodige onzekerheden.

Platteland

Tenslotte de duurzaamheid op het platteland. Het kabinet erkent dat er ook hier het nodige moet gebeuren. Sociale cohesie, wordt dat genoemd, mensen meer op elkaar betrekken en zorgen voor meer samenhang. Een van de organisaties die zich daar al vele jaren lang voor inzet, is de landelijke Vereniging voor kleine kernen. Eerder dit jaar nam deze vereniging het initiatief tot het zogenaamde plattelandsparlement. dat werd gehouden inVoorthuizen. Een geslaagd experiment, waard om herhaald te worden.Van derVlies vroeg én kreeg 50.000 euro extra voor dit initiatief.

Van alle bewindslieden is ministerVeerman degene die het meest open uit durft te komen voor zijn geloof. Hij doet dat zo natuurlijk en zo eerlijk, dat vriend en vijand dat in hem waarderen. Dit jaar beëindigde hij zijn bijdrage aan het debat met het voorlezen van enkele teksten uit Jesaja 28.Van derVlies liet duidelijk blijken dit buitengewoon te waarderen. Op zijn beurt hield de SGPer de minister Spreuken voor: "Vereer de HEERE van uw goed, en van de eerstelingen van al uw inkomst, zo zullen uw schuren met overvloed vervuld worden, en uw perskuipen van most overlopen."

Donner

Een minister die'onder ons' veel krediet heeft, is minister Donner van Justitie. Alleen al zijn outfit lijkt garant te staan voor een stevig en vertrouwd geluid. Helaas moet vastgesteld worden dat de drie-delige uitstraling niet altijd spoort met de inhoud - om het maar voorzichtig te zeggen. Afgelopen veertien dagen kwam dat op twee zeer wezenlijke én pijnlijke punten openbaar Tot onze grote teleurstelling.

Triohuwelijk

Het eerste punt is het zogenaamde 'trio-huwelijk'. In de vorige Banier is al bericht over een echtpaar dat een samenlevingscontract heeft gesloten met een gemeenschappelijke vriendin. En hoewel dit officieel geen huwelijk mag heten, is het door betrokkenen wél als zodanig gevierd en naar buiten gebracht. De SGP stelde deze zaak aan de kaak in schriftelijke vragen aan de regering. Of dit niet gewoon een sluiproute is naar polygamie, zoals iedereen kan zien?

Zo niet de minister van Justitie. In zijn antwoord aan Van der Staaij stelt hij zonder blikken of blozen dat deze samenlevingscontracten tussen meerdere mensen een 'nuttige, ordenende functie' kunnen hebben. Minister Donner weigert een moreel oordeel over deze kwestie te geven. Bovendien gaat hij volledig voorbij aan het feit dat beide vrouwen kinderen kunnen krijgen van dezelfde man. Materieel is er gewoon sprake van polygamie, iets wat in de Nederlandse wetgeving uitdrukkelijk verboden is, maar de minister doet alsof z'n neus bloedt. Ongelooflijk.Van een minister van Justitie van CDA-huize verwacht de SGP meen

Extreme porno

Het is maar goed dat we niet weten wat er allemaal op seksueel gebied 'te koop' is. Slechts af en toe lees of hoor je van de meest gruwelijke uitwassen op dit gebied. In Engeland heeft de regering-Blair onlangs besloten daar wat aan te doen, sterker nog, om extreme porno gewoon te verbieden. Dan moet je denken aan seks met dieren, seks met lijken en extreem seksueel geweld. Die Britse wet heeft overigens niet alleen ten doel het publiek te beschermen tegen deze beelden, maar ook de betrokken personen zelf, waarvan bekend is dat zij vaak tegen hun wil gedwongen worden tot deze praktijken.

Ook in Nederland gebeuren zulke dingen. In 2004 kwam een topje van de ijsberg boven water toen de kranten vol stonden over de zogenaamde Kraggenburg-zaak. Meerdere Afrikaanse vrouwen werden in een loods in Kraggenburg (Noordoostpolder) gedwongen tot de meest gruwelijke vormen van seks, bestemd om er filmpjes van te maken. Een van hen wist te ontsnappen, waarna de volle omvang van dit drama aan het licht kwam. Er waren zelfs voorbereidingen om een van de vrouwen te vermoorden ter wille van een internetfilm.

De SGP stelde een paar weken geleden n.a.v. het voorbeeld van de Engelse regering vragen aan het kabinet. Of zo'n wet ook niet iets is voor hier? Tenslotte was de aanleiding in Groot-Brittannië voor deze wet dat er een moord was gepleegd door iemand die was geïnspireerd door deze gruwelijke pornofilms. Dat kan hier óók gebeuren. Maar helaas, ook hier gaf minister Donner niet thuis. De minister reageerde ronduit lauw. Hij betrok de stelling dat de Strafwet er niet is voor dit soort zaken.

Onbegrijpelijk. Als de wet er niet voor is om dit soort gruwelijkheden tegen te gaan, waar is de wet dan nog wel voor? De Britse Labour-regering heeft dat kennelijk beter begrepen dan een Nederlandse christen-democraat. Beschamend!

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 november 2005

De Banier | 24 Pagina's

Parlementair logboek

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 november 2005

De Banier | 24 Pagina's