Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongeren · Hard drugsbeleid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongeren · Hard drugsbeleid

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

yan het huidige Nederlandse drugsbeleid krijgen de SGP-jongeren tranen in de ogen. Datzelfde geldt voor burgenieester Leers van Maastricht en een groot aantal van zijn collega's. Zij deni< en hun tranenvloed te drogen niet een verkeerd middel, nannelijk met gereguleerde wietteelt, een verdere liberalisering dus. Nu daarvoor ook een meerderheid bestaat in de Tv/eede Kamer, vinden v/ij het nodig om onze visie te geven op gereguleerde wietteelt en het Nederlandse drugsbeleid in het algemeen. De SGP-jongeren pleiten kort gezegd voor een repressief drugsbeleid.

Softdrugsbeleid

Een drugsbeleid waarbij het coffeeshops wel wordt toegestaan om wiet te verkopen, maar niet om het in te kopen, is op voorhand al een lachertje. Achteraf blijkt nu Inderdaad dat dit beleid is mislukt. De scheidslijn tussen hard- en softdrugs is vervaagd, omdat de huidige wiet een veel hoger TH C-gehalte bevat dan vroeger.Alleen daardoor al bouwt het huidige beleid op los zand.

Het gedoogbeleid heeft verder geleid tot een ernstige toename van allerlei overlast en criminaliteit. Dat is ook de reden waarom veel burgemeesters snakken naar een ander beleid. De distributie van drugs is in handen van voornamelijk coffeeshophouders, die dikwijls in het bezit zijn van een strafblad. De vraag naar softdrugs is inmiddels zó groot geworden, dat veel coffeeshophouders grotendeels zijn aangewezen op professionele telers en smokkelaars om aan de vraag te kunnen voldoen. Er is een welig tierende wietindustrie ontstaan, waar criminelen en ook sommige uitkeringsgenieters garen bij spinnen. Momenteel zijn er in Nederland ongeveer 100.000 thuistelers! Omdat veel wiet geëxporteerd wordt en ook wegens het 'drugstoerisme' richting ons land, is het imago van Nederland intussen afgebrokkeld tot dat van 'narcostaat'. Nederland veroorzaakt zo met drugsgebruik samenhangende overlast in omringende landen waar het beleid sterk tegen verkoop en gebruik van drugs is gekant.Vanzelfsprekend heeft openbare verkoop in coffeeshops een drempelverlagende werking om over te gaan tot drugsgebruik. Het slappe drugsbeleid heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat tegenwoordig op 89% van de scholen drugs verkrijgbaar zijn! Het preventiebeleid is eveneens een klucht. Aan de ene kant wordt de verkoop van drugs gedoogd.Aan de andere kant wil men drugsgebruik ontmoedigen. Over logica gesproken.

Regulering wietteelt

De oplossing voor het falende drugsbeleid wordt door veel politici gezocht in door de overheid gereguleerde wietteelt. Dat vinden wij onbegrijpelijk.We zullen ons standpunt aan de hand van zes punten toelichten.

Ten eerste zal door de regulering van de wietteelt de criminaliteit niet afnemen. Immers, als alleen erkende producenten drugs mogen produceren, zal de zwarte markt blijven bestaan met alle problemen die er nu ook zijn. Ook zullen de grote problemen die met harddrugs samenhangen, blijven bestaan. Een bijkomende moeilijkheid speelt indien men alleen aan meerderjarigen drugsgebruik wil blijven toestaan. Daardoor zal een illegale markt voor minderjarigen blijven bestaan met de daarmee samenhangende criminaliteit.

Ten tweede vormen softdrugs een gevaar voor de volksgezondheid. Enkele lichamelijke uitwerkingen zijn: aantasting van het immuunsysteem, longkanker, schade aan luchtwegen en vermindering van het reactievermogen (gevaarlijk in het verkeer). Ook is aangetoond dat drugs invloed hebben op de geestelijke gezondheid: verslaving, geheugen- en concentratieverlies, depressie en lusteloosheid resulteren bijvoorbeeld in slechte leerprestaties.Tevens zijn harddruggebruikers vrijwel altijd eerst begonnen met het gebruik van softdrugs. Ten derde: door voorstanders van legalisering wordt gesteld dat softdrugs niet schadelijker zijn dan alcohol en sigaretten, terwijl die middelen wel vrij verkrijgbaar zijn. Dit is helemaal de wereld op zijn kop; drugs zijn wel degelijk schadelijker dan alcohol en sigaretten. Echter, al was dit niet het geval, dan nog zou de redenering andersom moeten luiden, namelijk dat ook alcohol en sigaretten moeten worden aangepakt, omdat ze schadelijk zijn. Ten vierde is softdruggebruik schadelijk

voor de maatschappij. Het maakt passief en ongeïnteresseerd en het beïnvloedt de werking van zintuigen en verstand negatief. Dat gaat ten koste van iedereen die met een softdruggebruiker te maken heeft, terwijl er ook nog hoge ziektekosten mee gepaard kunnen gaan. Ten vijfde zal liberalisering van de wiet­

teelt leiden tot een flinke toename van het drugsgebruik. In het verleden is gebleken dat mensen zich schikken naar beleid. Gedogen verlaagde de drempel; het gebruik van softdrugs steeg drastisch. Softdrugs zijn inmiddels geaccepteerd, gebruik geldt niet meer als iets afkeurenswaardigs.Je hoeft alleen maar de dichtstbijzijnde coffeeshop binnen te lopen. De beschreven trend zal doorzetten bij een verdere legalisering van drugs.Als druggebruik een geaccepteerd verschijnsel is, dan betekent dit ook dat de overstap naar harddrugs veel gemakkelijker wordt gemaakt. Ten zesde hebben wij vragen bij het systeem dat de teelt moet gaan reguleren. Gecontroleerde wiet zal een lager THC-gehalte hebben dan nu het geval is. Het is echter twijfelachtig of gebruikers genoegen nemen met een 'slap aftreksel'. Het is zeer waarschijnlijk dat de sterkere wiet alsnog illegaal zal worden verhandeld. Is verder een ambtelijk apparaat met keurmerken, gecertificeerde kweek en kwaliteitscontroles op THC-gehalte haalbaar? Overigens wordt legalisering van softdrugs door internationale verdragen verboden. Maar je weet natuurlijk nooit of men misschien de Nederlandse situatie wel wil gedogen...

Harde aanpak

Wat de SGP-jongeren betreft maakt het softe gedoogbeleid plaats voor een hard drugsbeleid. We willen dat er een strenge aanpak komt van de productie van en handel in drugs. Dat houdt ook in dat drugsbaronnen, kleinere telers en allerlei exploitanten zwaar gestraft worden. Bij een zeer strenge aanpak zal ontmanteling van plantages slechts een eenmalige actie zijn, omdat niemand het risico nog durft te nemen om aan zoiets te beginnen. Verder moet ook druggebruik worden tegengegaan. Daarbij behoort een gerichte campagne via media en scholen. Een voorbeeld is het steekproefsgewijs door scholen testen van leerlingen op druggebruik. Uiteindelijk moet er eveneens een gedegen beleid zijn voor de verslaafden die 'in de goot' zijn beland.Er is nu nog een weg terug; beter ten halve geblowd, dan ten hele verslaafd!

Gerard Adelaar

Commissie Binnenlandse Zaken, sectie Politiek, SGP-jongeren

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 januari 2006

De Banier | 24 Pagina's

Jongeren · Hard drugsbeleid

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 januari 2006

De Banier | 24 Pagina's