Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tweede Kamer · De islam in huis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tweede Kamer · De islam in huis

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een afgeladen zaal in AC De Meern met ruim 250 bezoekers. Traditionele SGP-ers, maar ook moslims en ex-moslims. Het onderwerp van vanavond (2 december 2005) spreekt kennelijk velen aan. Het congres 'De islam in huis' is het jaarlijkse partijbrede congres, v/aaraan alle geledingen hun steentje bijdragen. Centraal staat vanavond de SGP-notitie De islam in huis: Een politieke positiebepaling, waarin onze partij stelling inneemt ten aanzien van de islam.

Geen andere Naam

Ds.Van Heteren, onze partijvoorzitter, opent de avond met een meditatie over Handelingen 4: 12: 'En de zaligheid is in geen Anderen; want er is ook onder den hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken v/ij moeten zalig worden.' Hij benadrukt dat voor Jood en heiden, christen en moslim, er alleen behoud is in die ene Naam, Jezus Christus. Die Naam moet ook aan moslims gepredikt worden. Maar niet vanuit een hooghartige houding.Als we ontdekt hebben wie we zelf voor God zijn, kunnen we boven niemand uitkomen. Zalig de christen, de moslim, die zondaar wordt voor God en Christus als Zijn Borg leert kennen.

Presentatie door Van der Staaij

Na de meditatie is de tijd aangebroken voor de presentatie van de notitie. Kamerlid Van der Staaij neemt dat voor zijn rekening. Hij herinnert eraan dat de Utrechtse hoogleraar GisbertusVoetius in de 17" eeuw het opnam voor de spreuk'Liever Turks dan paaps'. Begrijpelijk, want er was destijds in het Turkse, islamitische rijk méér tolerantie dan onder de Roomse heerschappij in grote delen van West Europa.Toch was die spreuk niet bedoeld als een altijd geldige waarheid. De rollen zijn nu omgekeerd. In islamitische landen worden christenen verdrukt, terwijl in de landen van het Westen katholieken en protestanten in vrede samenleven.Van der Staaij vat de kern van de SGP-notitie samen. De SGP neemt een geheel eigen positie in tussen moslims aan de ene kant en seculiere liberalen aan de andere kant. Die eigen positie laat zich makkelijk verklaren. Maar al te vaak wordt de SGP over één kam geschoren met fundamentalistische moslims, terwijl er onoverbrugbare verschillen zijn. Aan de andere kant moet de SGP zich krachtig teweer stellen tegen een oprukkend agressief liberalisme, dat religie wil verdrijven uit het publieke leven.

Warm bad

Drie sprekers krijgen de gelegenheid om op de SGP-notitie te reageren. Prof. dr.J.J.G.Jansen, arabist en hoogleraar hedendaags islamitisch denken te Utrecht, bijt het spits af. Zijn bijdrage is kort. Jansen zegt dat er alle reden tot zorg is, als we zien wat imams in preken over onze samenleving zeggen.Vervolgens feliciteert hij de SGP met haar publicatie en zegt dat geen enkele partij zo'n goede islamnota heeft. Er zitten nauwelijks feitelijke onjuistheden in en het beeld dat van de islam geschetst wordt is adequaat. Slechts één ding heeft hij gemist: de SGP heeft te weinig oog voor de geraffineerdheid van gematigde moslims die ons proberen te verzekeren dat alles goed komt wanneer we met hen in de politiek samenwerken.

Koude douche

Na het warme bad van prof. Jansen krijgt de SGP een koude douche van ir R. Bal, directeur van de islamitische scholenbond ISBO en lid van het Contactorgaan Moslims en Overheid.Voor hem is de islam een particuliere aangelegenheid.Wat de politiek betreft, dat is een seculiere zaak. In de politiek gelden de principes van de Verlichting. Bal neemt uitdrukkelijk afstand van elk streven naar een theocratie op aarde. Volgens hem heeft Allah zich eenmaal geopenbaard aan de mensheid, in de Koran, en heeft hij zich daarna weer teruggetrokken in de hemel. Nu is het aan ons om er hier op aarde het beste van te maken. Het beeld dat de SGP schetst van de islam is volstrekt achterhaald en niet-representatief. Het is een 'islam voor domme mensen'. Begrippen als'jihad' en 'sharia', waar de SGP nogal aandacht aan besteedt, spelen in het dagelijks leven van de gemiddelde moslim geen rol. Andere moslims aan wie hij de notitie had laten lezen, deelden die mening.

De islamitische directeur is er van geschrokken dat de SGP moslims alleen vrijheid wil geven omdat de Grondwet haar dat gebiedt. Het gaat dus niet van harte bij die SGRTegelijk constateert hij dat de SGP lokale bestuurders adviseert die vrijheden ook nog eens te beperken.Wil de SGP soms een eigen soort sharia invoeren? Bal sluit zijn bijdrage af met de vraag waar de naastenliefde is bij de SGP Heeft deze partij vanuit haar visie op waarheid de moslims helemaal afgeschreven?

Tweeslachtigheid of goede nuance?

De derde en laatste reactie komt van drs. M. de Koning, cultureel antropoloog en werkzaam bij het International Institute for the Study of Islam in the Modern World (ISIM) te Leiden. De Koning vindt het moedig van de SGP dat ze zo'n gevoelig en complex thema op een open manier aan de orde stelt. Hij plaatst op onderdelen kanttekeningen bij de analyse die de SGP van de islam maakt. Zijn aandacht gaat vooral uit naar de politieke positie die de SGP inneemt. Die is naar zijn mening tweeslachtig. Als het uitkomt, wordt voor de kant van de liberalen gekozen, en als het niet uitkomt, voor die van de moslims, of andersom.Waar staat de SGP nu precies? Tegelijk vraagt hij zich hardop af of die tweeslachtigheid misschien ook niet verstandig is. Gemakkelijke antwoorden op de omgang met de islam in Nederland zijn er immers niet. Misschien is het daarom ook wel sterk als men met een genuanceerd standpunt komt.

Vanuit zijn onderzoekservaring met ontmoetingen tussen moslims en niet-moslims stelt hij ten slotte de kwestie aan de orde wat gewone burgers hier nu allemaal mee opschieten.Want daar is nog geen echt antwoord op gekomen: hoe moeten we met elkaar omgaan in onze samenleving, nu de spanningen rond de islam zo opgelopen zijn?

Discussie

Het palet aan bijdragen en reacties blijkt een goede basis te zijn voor een ferme discussie. Dr. E. Dijkgraaf, oud-voorzitter van de SGP-jongeren, prikkelt de zaal

met een aantal stellingen. Maar eerst wil Van der Staaij een enkel misverstand bij de heer Bal wegnemen. Zo bestrijdt hij dat er bij de SGP geen sprake zou zijn van naastenliefde. Hij betoogt dat de SGP geen eenzijdig beeld neerzet van de islam, maar in haar publicatie de nodige nuances aanbrengt.Tegelijk wil de partij eerlijk zijn. Maar betekent naastenliefde ook niet dat je de waarheid geen geweld wilt aandoen, dat je elkaar recht in de ogen wilt kunnen kijken?

Bestaat dé islam wel?

De eerste discussiestelling is: Zeggen dat dé islam niet bestaat, is een truc om een eerlijk debat over de islam uit de weg te gaan. Prof Jansen is het helemaal eens met die stelling. Het is wel degelijk mogelijk om aan de hand van een aantal hoofdkenmerken een goed beeld te geven van de islam. Hij benadrukt echter tegelijk dat we niet met de islam om de tafel zitten, maar met moslims. En tussen de ene moslim en de andere is een groot verschil. Het zou een grote fout zijn om alle moslims te zien als radicalen, als potentiële terroristen. Als dat zo zou zijn, zou dhr. Bal vanavond ook met een mitrailleur zitten te spelen. Dhr Bal reageert op de stelling met te beweren dat er anderhalf miljard moslims zijn en dat dus de islam anderhalf miljard ge­ zichten heeft. De Koning bepleit het maken van onderscheid tussen de islam en de moslims. Hij vindt het zinniger om zich te richten op de moslims, die heel divers leven en denken, dan op de islam.

Verderop in de discussie wordt dhr Bal herhaaldelijk kritisch bevraagd op allerlei pijnlijke elementen in de islam.Vraagstellers wijzen hem op de plicht van moslims om ongelovigen te doden en Op de benarde situatie van christenen in moslimlanden.Als het doden van ongelovigen een plicht voor mij is, dan ben ik geen moslim, kaatst hij terug. En wat betreft die christenvervolging, volgens Bal hoort dat niet bij de ware islam.

Kerk en Staat

De scheiding tussen kerk en staat is een ander thema in de discussie. Bal zegt dat in islamitische landen die scheiding voorheen afwezig was, maar dat het die landen gaat lukken om alsnog geestelijk en wereldlijk gezag van elkaar te scheiden. Hij vindt de ontwikkelingen bemoedigend. Jansen is daar duidelijk sceptischer over.

Een vraagsteller oppert of het niet goed zou zijn eerst eens grondig kennis te nemen van eikaars bronnen: de Bijbel en de Koran. De Koning geeft op die vraag een opmerkelijk antwoord. Op basis van zijn onderzoekservaringen stelt hij dat kennisneming van eikaars bronnen echt niet tot meer wederzijds begrip hoeft te leiden. Het kan net zo goed tot meer vijandschap en afstand leiden! Van der Staaij vindt het niettemin wenselijk om elkaar goed te kennen, anders is een integere omgang met elkaar niet mogelijk.

Aan het eind van de discussie maken de vier sprekers de balans op. Bal voelt zich door de kritische vragen weggezet als bedriegen Hij vindt de SGP een hopeloos geval en vraagt ons er rekening mee te houden dat de islam een gewoon onderdeel van onze samenleving zal worden. Jansen onderstreept nog eens de waarde van godsdienstvrijheid en van het probleemloos kunnen veranderen van godsdienst. De Koning moedigt de SGP aan met de discussie door te gaan, hoe moeilijk deze ook is.Van der Staaij pakt die aanmoediging op met de verzekering dat we moslims als volwaardige medeburgers respectvol zullen bejegenen.

Zoveel is wel duidelijk, het debat in de SGP over de islam is nog maar begonnen!

Evert-jan Brouwer

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 januari 2006

De Banier | 24 Pagina's

Tweede Kamer · De islam in huis

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 januari 2006

De Banier | 24 Pagina's