Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongeren · Het schaap zegt 'boeh'?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongeren · Het schaap zegt 'boeh'?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het schaap zegt 'boeh'! Gekheid? Nog wel. Een lichtgevende vis in het aquarium. Gekheid? Nee, vandaag te koop in Japan. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Dit vraagt om een hernieuwde visie op onze omgang met dieren. Eén ding is van groot belang: het vizier op de Bijbel!

Dieren zijn niet weg te denl< en uit onze samenleving: kippen voor een lekker ei, koeien voor gezonde melk, muizen voor het testen van medicijnen en honden voor het begeleiden van blinden. Onze verhouding tot dieren verandert echter. In de vroegere landbouw leefde het dier in zijn natuurlijke omgeving en werd gebruikt, wanneer het nodig was. Het dier werd echter steeds meer aangepast aan de behoeften van de mens. De voorlopig laatste stap lijkt nu aangebroken: klonen en genetisch manipuleren.Twee voorbeelden: zalm groeit normaal alleen in de zomer, 's winters ligt de groei stil. Nu zijn wetenschappers er in geslaagd een gen in de zalm te brengen, dat zorgt voor de aanmaak van extra groeihormoon. Hierdoor kan de zalm het hele jaar door groeien, puur economisch belang dus. In Japan hebben wetenschappers een gen uit spinazie in varkens gebracht, dat zorgt voor de aanmaak van onverzadigde vetzuren. Onverzadigde vetzuren verlagen het cholesterol gehalte bij de mens en is dus in het belang van de gezondheid. Het onderzoek naar deze vormen van biotechnologie bij dieren staat in Nederland op een laag pitje. Dit komt vooral door maatschappelijke tegenstand en technische barrières. Maar voor hoelang?

Wat weegt zwaarder?

Naast biotechnologie bij dieren vragen ook andere sectoren en ontwikkelingen onze aandacht: intensieve veehouderij en het gebruik van proefdieren. Binnen de intensieve veehouderij is niet alles koek en ei.Veel vleeskuikens zullen zich bijvoorbeeld niet'kiplekker' voelen. Bij het doorfokken van deze kuikens ligt alle aandacht op snelle groei en een hoog gewicht. Ze groeien nu binnen zes weken van SO gram door naar 2, 5 kilo, waarna ze geslacht worden. De organen kunnen deze snelle groei niet bijhouden.Veel kuikens lopen kreupel of hebben buikzucht (vochtophoping in buikholte) met als gevolg pijn en stress. Is dat acceptabel? Jaarlijks worden ongeveer 600.000 proefdieren gebruikt voor het testen van medicijnen en vaccins, voor onderzoek naar onder andere kanker. Het aantal vertoont een dalende trend doordat er meer aandacht is voor alternatieve methoden en vermindering van het aantal dieren per proef Moeten we stoppen met het gebruik van proefdieren? Maar dan laten we bijvoorbeeld Multiple Sclerose patiënten in de kou staan. Proefdieren (met name apen) zijn van groot belang voor onderzoek naar MS. Zonder kan niet.Wat weegt zwaarder?

Dieren zijn evenals mensen geschapen tot eer van God. Een gefundeerde visie op de mens-dier relatie is daarom te vinden in de Bijbel. In het debat moet niet de vraag'Wat zijn de voor- en nadelen? ', maar de vraag 'Wat zegt God? ' een centrale plaats innemen.We kunnen zeggen: 'Geen gemanipuleerde zalm, omdat het gen kan ontsnappen', maar ook'Geen gemanipuleerde zalm, omdat Gods Woord dit niet toestaat.' Het eerste argument verkoopt beter, maar het tweede argument is van veel groter waarde. Het eerste argument kan door ontwikkelingen gepasseerd worden, het tweede niet.

De dieren als schepselen

Wat is belangrijk voor een goed zicht op de houding van de mens tegenover het dier? In en na de zondeval waant de mens zich onafhankelijk van God en denkt hij te weten wat goed en kwaad is. Hierdoor is zijn relatie met God, de schepping en zijn naaste vernield, ook de relatie met de dieren. Dit is van groot belang. We moeten daarom een zeer kritische houding hebben tegenover bijvoorbeeld wetenschappelijke ontwikkelingen waarin het dier'gebruikt' wordt. Hoe vaak draait het niet om geld? Waarom zouden we zoeken naar alternatieven, als het octrooi op gekloneerde konijnen voor de productie van medicijnen tegen de ziekte van Pompe meer geld oplevert? Een gevaarlijke gedachte! Belangrijk is ook de opdracht van God, samengevat in het begrip 'rentmeesterschap'.Volgens J. Douma heeft rentmeesterschap vier elementen: bewerken, bewaren, beschermen en helen. Kort gezegd betekent dit, dat we gebruik mogen maken van wetenschap om bijvoorbeeld ziektes onder de loep te nemen en te genezen, maar dat vormenrijkdom en dierenwelzijn hier niet de dupe van mogen worden.

Geen levend product

God heeft ook de dieren geschapen, doelmatig en doeltreffend.'En God zag, dat het goed was.' God heeft hierin een grote vormenrijkdom gelegd: van muggen tot olifanten. Hij wil niet dat de aard van de verschillende soorten of scheppingsgroepen verloren gaat. Dat blijkt uit de wetten die Hij aan het volk Israël geeft: geen vermenging. God heeft ook een verbond met de dieren gesloten.'Die het vee zijn voeder geeft, de jonge raven als zij roepen.' en 'HEERE! Gij behoudt mensen en beesten.' God heeft daarom in Spreuken 12: 10 een belangrijke aanwijzing gegeven voor onze omgang met dieren: 'De rechtvaardige kent het leven van zijn beesten.' Kennen wil zeggen: zorgen en toezien. Het dier mag niet behandeld worden als een levend product.Treffend is ook de geschiedenis van Jezus' intocht in Jeruzalem. Spurgeon zegt: 'Jezus rijdt op een veulen waarop niemand ooit heeft gezeten. Maar waarom was het moederdier erbij? Hij wilde zelfs geen arm dier nodeloos pijn doen door haar jong weg te nemen.' en 'Eerbied voor het leven zie ik graag in een christen, voorzichtigheid met alles wat God heeft geschapen.'

Duidelijke keuzes zijn nodig

De Bijbel geeft geen pasklaar antwoord op intensieve veehouderij, biotechnologie en het gebruik van proefdieren.Toch is het duidelijk dat de praktijken en ontwikkelingen, genoemd in het begin van het artikel, vaak niet samen gaan met 'Wat zegt God? '. Als SGP-jongeren roepen we overheid, wetenschap en bedrijven op om duidelijke keuzes te maken wat betreft de omgang met dieren: het vizier op de Bijbel! Vooral de overheid moet hierin duidelijk zijn. Door onzeker optreden krijgen wetenschap en markt de ruimte om hun eigen koers te varen en ontwikkelingen een bepaalde richting op te duwen. Als het schaap 'boeh' gaat zeggen, liggen de SGP-jongeren op ramkoers, want God zegt daarover in zijn Woord: nee!

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 februari 2006

De Banier | 24 Pagina's

Jongeren · Het schaap zegt 'boeh'?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 februari 2006

De Banier | 24 Pagina's