Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie · Wij allen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie · Wij allen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons een iegelijk naar zijn weg; doch de HEBRE heeft onzer aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen.jesaja 53: 6

Door de Geest geleid, schreef jesaja dit lied van de Knecht des HEEREN. Wie is Hij? Sommigen denken aan het Joodse volk, maar deze profetie reikt verder. Fiiippus heeft aan de Moorman jesaja 53 uitgelegd en verkondigde hem Jezus! (Handelingen 8: 35). Het zware lijden dat de Heere Jezus geleden heeft, /'s in Jesaja 53 al eeuwen van te voren opgetekend. Maar ook wordt gezegd voor wie de Knecht zou lijden. Intrigerend in deze tekst zijn de woorden 'wij allen'. In het Hebreeuws is het één woord. Daarmee begint de tekst, en daarmee sluit de tekst af.

Allen verloren?

Hebben we wel eens gemerkt, hoe gemakkelijk we ons verheffen boven anderen? Ook al zijn wij zelf niet volmaakt, we zien snel mensen om ons heen die slechter zijn dan wij. Een valkuil voor kerkmensen! Toen Jesaja tot profeet geroepen werd, kwam hij in een visioen te staan voor de heilige God. Hij zag (Jesaja 6) de HEERE zitten op een hoge en verheven troon. Alles was goddelijk en heerlijk. Serafs (engelen) zon­

gen Hem toe: "heilig, heilig, heilig".Wat blijft er dan van Jesaja over? Hij moest belijden dat hij een mens was met onreine lippen, een zondig mens. Hij was niet beter dan zijn volksgenoten, die ook mensen met onreine lippen waren. Zo was hij één met zijn volksgenoten. Eén in onreinheid en één in verlorenheid voor God. De apostel Paulus te­

kent ons in Romeinen I de goddeloze toestanden van het heidendom. Maar zijn de Joden met de Thora beter? Nee, hij schrijft als Jood over Jood en heiden: "Zij hebben allen gezondigd" en dat "de gehele wereld voor God verdoemelijk" is. Zo hebben wij als christenen en christelijke partij geen enkele reden om onszelf op de borst te slaan. Integendeel, we moeten onszelf juist met alle anderen als verloren zondaren voor God zien.

Allen schuld beleden?

Erkennen wij het bovenstaande als Gods waarheid? Alleen God Zelf kan ons daarvan overtuigen door Zijn Woord en Geest. Maar dan blijft het ook niet bij een verstandelijk toestemmen, maar komt het tot schuld belijden! Een belijden van wie we zijn voor de heilige God. De Heilige Geest leert langs verschillende wegen en met verschillende woorden dezelfde belijdenis: "wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons een iegelijk naar zijn weg". Een schaap is een dier wat graag weg dwaalt van de kudde en van de herder. Niet voor niets heeft men speciaal gaas om schapen in de wei te houden: schapengaas! Wie door Gods genade zichzelf leert kennen, zal voor het eerst.

maar ook telkens weer moeten belijden: "Gelijk een schaap heb ik gedwaald in het rond". Dit betekent niet dat we geen goede plannen of ons werk niet goed gedaan zouden hebben. Wel dat we in ons denken, spreken en doen het contact met de Heere Jezus, de Goede Herder verloren hebben. Dit wegdwalen van God is begonnen in het Paradijs en we doen dat van huis uit net zo lang, totdat de Heere ons dat laat zien als schuld voor Hem. Juist in de lijdensweken moeten we ons leven overdenken voor de heilige God.Waarom moest de Heere Jezus aan het kruis genageld worden en sterven? Belijden we: omdat ik als een schaap dwaalde en mijn eigen weg koos? Eigen wegen, bij God vandaan. Eigen wegen, bepaald door wat ik belangrijk vind. Eigen wegen, waarin het meer gaat om eigen eer, dan om de eer van God. Het is alles schuld voor de heilige God. Belijden we dit met monden hart? Alleen zo behoren we bij de"wij allen" van onze tekst.

Allen gered?

Het evangelie is ruim en breed. Over heel de wereld mag en moet de liefde van God verkondigd worden. Gods goede boodschap voor een wereld, verloren in zonde en schuld. Betekent dit ook dat alle mensen uiteindelijk voor eeuwig zalig zullen worden? Nee, want we worden op veel plaatsen in de Bijbel gewezen op de noodzaak van persoonlijke wedergeboorte, geloof en bekering. Maar hangt het er dan van af, of iemand zelf de keuze maakt om in Jezus te gaan geloven? Als er niemand is die uit zichzelf goed doet, dan zal er ook niemand uit zichzelf willen geloven in Jezus. Onze vijandschap tegen God staat ons in de weg. Jesaja spreekt in de tekst voor zichzelf en voor allen die hun schuld beleden hebben. Ja, dan is er ruimte voor iedere zondaar die van harte zegt:

O God, wees mij zondaar genadig". Dan mogen we al onze zonden, onze verlorenheid, onze afdwalingen voor de Heere neer leggen. Hij alleen kan ze genadig wegnemen. Hoe? Wat een wonder: "doch de HEERE heeft onzer aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen." We mogen alles wat niet overeenkomt met Gods heilig recht, in schuldbelijdenis neerleg­

gen voor God. Hij wil ons het heerlijke wonder doen geloven: al onze verkeerde daden, al onze opstandigheid, al onze eigenzinnigheid, al onze godsdienstige hoogmoed, en wat er nog meer is aan ongerechtigheid...het wordt gelegd op de lijdende Knecht. God de Vader heeft Zijn Zoon tot zonde gemaakt, voor ons. Hij doet de ongerechtigheid van ons allen op Hem aanlopen. De stroom van ongerechtigheden sleept ons niet weg in de eeuwige verlorenheid, maar stroomde op Jezus aan! Al de golven en baren van Gods toorn zijn over Hem heen gegaan. Hij droeg ze tot in de Godverlatenheid toe. Hij voor mij. Hij voor ons, het ons van het ware geloof. Zegt ons hart hier amen op? Gode zij dank, om zo te mogen instemmen met dit "wij allen".

ds. A. Jonker, Baarn

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 maart 2006

De Banier | 24 Pagina's

Meditatie · Wij allen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 maart 2006

De Banier | 24 Pagina's