Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Parlementair logboek · Storm

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Parlementair logboek · Storm

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zoals het vlak voor het zomerreces stormde rondom het kabinet, met als gevolg dat het hele kabinet moest aftreden, zo stak er vrij snel na de zomervakantie opnieuw een storm op voor Balkenende en de zijnen. Er werd in Den Haag al lang met spanning uitgekeken naar het rapport van de commissie die een onderzoek instelde naar de Schipholbrand. Daarbij kwamen elf gedetineerden om het leven, en dat in een gevangeniscomplex waar de overheid een directe verantwoordelijkheid voor droeg. Op zich een buitengewoon ernstig feit. En dus werd al snel de vraag gesteld naar eventuele politieke consequenties.

Afgelopen donderdag kwam het rapport van de commissie-Van Vollenhoven uit, en wat werd gevreesd werd bewaariieid: de conclusies waren scherp en schrijnend. De meest ernstige was wel dat, als de verschillende overheidsinstanties hadden gedaan wat ze (volgens de regels) hadden moeten doen, er menselijkerwijs gesproken wellicht minder, of zelfs helemaal geen dodelijke slachtoffers te betreuren waren geweest. Zo'n constatering is natuurlijk vreselijk.

Verantwoordelijkheid

Enfin, het vervolg is bekend. Nog diezelfde dag legden de ministers die het meest betrokken waren bij deze affaire, Donner van Justitie en Dekker van Volkshuisvesting, hierover een verklaring af in de Tweede Kamer. Ze namen de verantwoordelijkheid voor het falen van de onder hen ressorterende diensten volledig op zich, en verbonden daar zélf de conclusie aan te zullen opstappen. Los van de vraag of dit nu nodig was, was nagenoeg iedereen het er over eens dat de betrokken twee ministers op die manier een daad stelden die respect afdwingt.Vergeleken met de 'sorry-cultuur' die met name onder paars zichtbaar was, is dit winst. Het ware te wensen dat hiermee een nieuwe trend is gezet in politiek Den Haag.

Siiaria

Minister Donner, een van de twee afgetredenen, had ook in de week daarvoor al van zich doen spreken. Aanleiding waren zijn uitspraken in een boek en in een weekblad over de sharia. De minister had zich laten verleiden tot een gedachtenexperiment over de islamitische wetgeving. Kort samengevat was het verhaal van de Justitieminister: als tweederde van het Nederlandse volk kiest voor invoering van de sharia, dan komt die er Op zich een uitspraak waarvan je kunt zeggen dat die dicht bij de grondwettelijke realiteit staat, maar tegelijkertijd een uitspraak waar je nog wel wat meer bij kunt en ook meer móet zeggen. Dat vond althans de SGP-fractie in de Tweede Kamer, die bij monde van kamerlid Van der Vlies meedeed aan het spoeddebat over deze rel.

De SG P-woordvoerder was helder: de minister had te weinig gezegd, want nu leek het erop alsof de invoering van de sharia in Nederland de normaalste zaak van de wereld is omdat de Grondwet nu eenmaal die mogelijkheid biedt.Van derVlies: "Allereerst betreur ik het, dat de minister een zo complex thema op zo'n klinische wijze aan de orde heeft gesteld. Het betreft hier immers de open zenuw van de democratie. Natuurlijk heeft de minister in procedurele zin gelijk; moslimgroeperingen kunnen langs democratische weg aan de macht komen en vervolgens de sharia invoeren. Dat geldt ook voor de opvattingen van de pedo-partij, dat gold de nazi's in de jaren dertig van de 20e eeuw."

Van derVlies haalde een voorbeeld uit het verleden aan waarbij een politieke partij zelfs werd verboden! "In het verleden is bijvoorbeeld de 'Nederlandse Volksunie' door de rechter ontbonden. In het licht van het interview vraag ik of de minister achteraf deze rechterlijke uitspraak betreurt. Dat kan ik mij niet voorstellen. Dat duidt al aan dat deze zaak ingewikkelder ligt dan de minister in het interview suggereert. Er zijn waarden waaraan niet getornd mag worden, ook niet in een democratie door een tweederde meerderheid; waarden waarvan enkele belangrijke zijn gefundeerd in onze huidige rechtsstaat."

Om zeep

Overigens is het natuurlijk een oude discussie: hoe gaat een democratie om met groeperingen die de democratie om zeep willen helpen.Twee kampen staan in deze kwestie tegenover elkaar: degenen die zeggen dat in een democratie alle groeperingen alle ruimte moeten krijgen versus degenen die de democratie via allerlei bepalingen willen beschermen tegen anti-democraten.

Van derVlies hierover: "Kernvraag is of en op welke wijze de rechtsstaat zichzelf mag beschermen tegen groeperingen die diezelfde rechtsstaat ondermijnen. Het mag helder zijn dat de mogelijke invoering van de sharia voor de SGP volstrekt ondenkbaar en volstrekt ongewenst is. De sharia strijdt op vele punten met onze rechtsstaat en met onze Grondwet: op geloofsafval staat de doodstraf, polygamie is geoorloofd, de man mag op ieder gewenst moment zijn vrouw verstoten, op tal van vergrijpen staan wrede lijfstraffen, etc. De sharia verdraagt zich niet met onze rechtsstaat. Daarom moet het in beginsel ook mogelijk zijn om politieke verenigingen die streven naar invoering van de sharia te verbieden." In dat verband wees de SGP'er óók op de onlangs opgerichte pedo-partij. Het was juist de SGP die erop aandrong om deze partij te verbieden. Met andere woorden: de SGP wil binnen de democratie wel onderscheid maken tussen partijen die wél en partijen die niet door de beugel kunnen. Zoals Van derVlies zelf al zei: er zijn ook in een democratie bepaalde normen die onopgeefbaarheid zijn. Minister Donner had in het inmiddels beruchte interview ook nog gezegd dat je de wil van een meerderheid die de sharia wil invoeren niet mag tegenwerken. Een onbegrijpelijke uitspraak, vindt de SGPVan derVlies: "Dit staat haaks op uitspraken van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, waarin wordt gesteld dat ingrijpen van overheidswege juist geboden kan zijn indien de betreffende groeperingen een duidelijke groei doormaken en zo een 'clear and present danger' vormen voor de bestaande rechtsorde. Juist de groeiende omvang van dergelijke bedenkelijke groeperingen legitimeert volgens het EHRM ingrijpen."

Doordesemd

Wat had de minister in de ogen van de SGP dan wel moeten zeggen, of althans aan zijn woorden moeten toevoegen. Opnieuw de geachte afgevaardigde uit Maartensdijk: "ln plaats van deze denkexercities zou Donner er beter aan hebben gedaan om te voorkomen dat deze ontwikkeling zich zou kunnen voltrekken. Dat vereist een krachtig uitdragen van de joods-chhstelijke waarden die onze samenleving hebben doordesemd. Dat is beter dan uitstralen dat de invoering van de sharia ook tot de denkbare consequenties van onze de- mocratie behoort en dat je dat ook helemaal niet moet willen tegenhouden."

Voor de SGP en voor een uit de ARPtraditie stammende minister was het ook wel erg pikant dat Donner in het omstreden vraaggesprek een vergelijking maakte tussen de islamisten van nu en 19' eeuwse christenen. Van der Vlies de staf over die woorden, zij het op milde toon: "Weinig smaakvol, om geen ander woord te gebruiken, vond ik ook de vergelijking die minister Donner maakte tussen de christenen uit de negentiende eeuw tijdens de Doleantie en het optreden van fundamentalistische moslims nu. Ik wil daaraan niet teveel woorden vuil maken, maar uw overgrootvader J.H. Donner - kamerlid van 1880-1901 en opgeleid door ds. A. Brummelkamp (!) tot predikant - zou u daarvoor een draai om de oren gegeven hebben."

II september

Vervolgens het laatste element uit Donners mislukte interview. Dat was de opmerking dat hij best wel iemand als Aboujahjah van deArabisch-Europese Liga in ons land zou willen hebben, als vertegenwoordiger van fanatieke moslims. Bizar.zeiVan derVlies: "lemand die zich te buiten gaat aan antisemitische propaganda, die geweld verdedigt en diepe haat koestert tegen de westerse samenleving. Iemand die de aanslagen van I I september heeft goedgepraat ('een zoete wraak' noemde hij het).Wil de minister werkelijk zulke personen als leiders en vertegenwoordigers van de moslims in ons land? Hiervan moet de minister toch echt afstand nemen." Tenslotte. Feit is dat de islamitische bevolkingsgroep op dit moment de snelst groeiende van ons land is. Mocht dit zich politiek gaan vertalen (nog niets wijst daar op trouwens, want de meeste moslims kiezen zonder problemen voor seculiere partijen als de PvdA of de WD, maar ook voor het'christelijke' CDA), dan is de mogelijkheid die Donner beschreef inderdaad een optie. Op de keper beschouwd kan de overheid daar betrekkelijk weinig aan doen. En het gevaar van een koersverlegging in islamitische richting is des te groter nu Nederland godsdienstig zo goed als weerloos is, om de eenvoudige reden dat, zoals Van der Vlies het uitdrukte, "onze samenleving onzeker en vertwijfeld is over haar eigen identiteit. Een geestelijk en moreel vacuüm laat zich dan zomaar vullen met ongewenste goden." Daarop past maar één antwoord, hield de SGP-woordvoerder kabinet en Kamer voor."De beste waarborg daartegen is naar mijn diepste overtuiging het anker van ons land uit te werpen in het rijke Woord van God, de Bijbel. Geen vertwijfeling, maar geborgenheid is daarvan de vrucht."

Uitgelekt

Hierbij enigszins aanhakend waren de opmerkingen die de SGP-fractie maakte op Prinsjesdag.Voor het eerst waren troonrede en Miljoenennota weer echt nieuw. Nadat er in de laatste jaren keer op keer grote delen van deze geheime stukken waren uitgelekt, nam premier Balkenende drastische maatregelen. In tegenstelling tot vroeger kregen de kamerleden en de leden van de parlementaire pers dit keer vantevoren géén inzage in de stukken. Daarmee hoopte het kabinet lekken te voorkomen. Toen de minister-president dit vorig jaar aankondigde, kreeg hij daarover de wind van voren van o.a. Kamervoorzitter Weisglas, die vond dat Balkenende hiermee de suggestie wekte dat het lek bij de Kamer zat.

Achteraf moet worden vastgesteld dat Weisglas' boosheid niet terecht was, want nu er dit keer niets is uitgelekt heeft de Kamer de schijn toch behoorlijk tegen. Een bijkomend voordeel van de huidige procedure is bovendien dat de in de Ridderzaal aanwezigen en de rest van politiek Den Haag nu echt weer aandachtig luisteren naar wat koningin Beatrix te zeggen heeft. Dat betekent voor de politici op de derde dinsdag improviseren met een eerste commentaar, maar na wat we nu heb­ ben meegemaakt moet gezegd worden dat noch Bos, noch Marijnissen, noch Rutte noch Van der Vlies, noch de andere fractievoorzitters daar grote moeite mee hadden.

Het SGP-commentaar, verwoord in een persbericht, luidde als volgt: "De troonrede en Miljoenennota klonken precies zoals verwacht werd: optimisch en vol vertrouwen in de toekomst. Die toonzetting en de daarop gebaseerde kabinetsmaatregelen zijn vooral terug te voeren op het economisch herstel dat zich nu aftekent. Het kabinet heeft daar jaren naar toe gewerkt, en de SGP wil daar nu niet miezerig over doen. De cijfers over de economie en de overheidsfinanciën zijn inderdaad positief. Dat stemt niet alleen tot tevredenheid, maar vooral tot dankbaarheid. Waar het nu op aan komt is dat even sterk en krachtig wordt ingezet op moreel herstel. Dat is in onze onrustige en verwarde maatschappij minstens zo noodzakelijk als een economische opleving. Op dat punt moet de SGP vaststellen dat het kabinet de problemen wel lijkt te onderkennen, maar de moed mist om op dit punt ook echt door te

pakken. En helaas worden daarbij ook de verkeerde keuzes gemaakt.Eén voorbeeld: de SGP kiest er vol overtuiging voor om te investeren in de jeugd. Het kabinet zegt dat ook te doen, maar werkt eraan dat er steeds meer moeders gaan werken. Dat pakt slecht uit voor gezinnen, omdat kinderen uiteindelijk het best af zijn als ze door hun eigen moeder (of vader) worden opgevangen. Het leidt óók tot meer stress in de gezinnen. Boven­

dien is dit ook nog eens onrechtvaardig tegenover de ouders die zelf wél hun verantwoordelijkheid nemen voor hun kinderen. Daarom kiest de SGP in haar volgende week te presenteren verkiezingsprogramma bewust voor een kindgebonden budget, dat ieder ouderpaar zélf naar eigen voorkeur in kan zetten."

Tijdens de algemene politieke beschouwingen die deze week in de Tweede Kamer zijn gehouden, heeft onze fractievoorzitter en lijsttrekker, irVan der Vlies, deze noties verder uitgewerkt. Daarover dus meer in de aanstaande Banier.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 september 2006

De Banier | 32 Pagina's

Parlementair logboek · Storm

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 september 2006

De Banier | 32 Pagina's