Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie · De ware profetie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie · De ware profetie

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Doch Micha ze/de: zo waarachtig zal, dat zal ik spreken. als de Heere leeft, hetgeen mijn God zeggen

2 Kronieken 18: 13

Onderscheid ware en valse profetie

Dit gedeelte uit de Bijbel neemt ons mee naar het palels van koning Achab in Samaria. Hij heeft hoog bezoek. Koning Josafat, koning van Juda, is op bezoek in Samaria. De banden tussen de beide koningshuizen zijn aangehaald en er is een huwelijk tot stand gekomen tussen de kroonprins van Juda.Joram en de prinses van Israël, Athalia. Een verbintenis, v/aar de godvrezende koning Josafat later van zal moeten erkennen dat hij hier zondig en dv^aas gehandeld heeft. Op voorstel van Achab wordt er besloten om ten strijde te trekken en Ramoth in Gilead weer te heroveren op de Syriers die van deze stad bezit hadden genomen. Maar koning Josafat wil eerst naar het Woord van de Heere

vragen. Hierin komt de godsvrucht van Josafat ondanks zijn zonden en zwakheden toch openbaar Hij wil de goedkeuring van de Heere Achab laat maar liefst vierhonderd profeten komen en als uit een mond zeggen ze: Trek op. Josafat vertrouwt het niet en

vraagt of er nog een profeet des Heeren is. Zo'n profeet is er: Micha. Maar Achab moet niet veel van hem hebben want zijn ervaring is dat Micha niets goeds over hem profeteert. Op verzoek van Josafat w

Micha gehaald en hij krijgt van een van de profeten het advies om toch vooral te profeteren in overeenstemming met de andere vierhonderd profeten. Micha wijst dat beslist af.Voor hem is niet bepalend of hij eenstemmig is met de andere profeten. Hij belijdt het geheim van de ware profetie: "Zo waarachtig als de Heere leeft, hetgeen mijn God zeggen zal, dat zal ik spreken". De ware profeet is er niet op uit om goed in het gehoor te liggen van de koning of van de mensen. Hij spreekt niet naar de mond van mensen, zoals de profeten van Achab.Van hen geldt: wiens brood men eet, diens woord men spreekt. Hier komt het onderscheid tussen de valse en ware profetie scherp naar voren. De valse profetie is er op uit om mensen te behagen. De ware profetie geeft het Woord van God door ongeacht wat mensen er van denken of vinden.

Voor Micha telt alleen wat de Heere tegen hem zegt. De ware profeet begint niet met te luisteren naar mensen om vervolgens te zeggen wat zij graag willen horen. De ware profeet begint met te luisteren naar wat de Heere zegt.

Het geheim van de ware profetie

De profeet die door de Heilige Geest geleid wordt en het zuivere Woord van God brengt, is de profeet die vraagt naar wat God te zeggen heeft. Micha brengt onder woorden dat hij de persoonlijke omgang en de gemeenschap met de Heere beoefent. Hij noemt de Heere "mijn God". Daar horen we de vertrouwelijke en verborgen omgang met de Heere in door klinken.

Hij geeft door wat hij eerst van de Heere Zelf ontvangen heeft. Zo spreekt Micha met gezag, met Goddelijk gezag, omdat hij niet zijn eigen woorden en zijn persoonlijke mening verkondigt, maar wat God hem opdraagt. Hebben wij in onze tijd, ook in onze samenleving, geen dringende behoefte aan zo'n profetische verkondiging van het Woord van God? Deze profetische verkondiging begint met het luisteren naar wat de Heere zegt in Zijn Woord. Hebben wij geleerd om te buigen in alle eerbied voor wat de Heere in Zijn Woord zegt? Wij zijn van nature geneigd, net als Achab, te heersen over het Woord en we aanvaarden wat wij zelf graag willen horen. Maar de Heilige Geest wekt diep ontzag in het zondaarshart voor het Woord van God opdat we buigen onder het Woord en ons laten gezeggen door het Woord. Ook al klinkt dat niet aangenaam in onze oren wanneer wij door het Woord worden aangewezen als een zondaar die onbekwaam is tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. De Heilige Geest wint het hart er voor in en dan ontdekt een mens hoe heilzaam het is om te buigen voor het Woord van God, want de Heilige Geest maakt plaats voor de Heere Jezus Christus. Hij is de hoogste Profeet en Leraar, Die ons de weg der zaligheid verkondigt. Hebt u een geopend hart dat luistert naar wat de Heere zegt? Beoefenen wij ook voortdurend de verborgen omgang met de Heere om Zijn wil te horen op alle terreinen van ons leven? Is het ons gebed: "Spreek, Heere, Uw knecht hoort"? De houding van de profeet Micha is nodig om ook in het publieke leven te staan en te werken.

De kracht van de ware profetie

Micha hoort naar wat God tegen hem zegt en geeft Gods Woord door Dat Woord heeft kracht en gezag.Achab wil het niet aanvaarden, maar hij moet

straks tot de schrikbarende ontdekking komen dat geen van Gods woorden ter aarde zullen vallen. Hij sterft straks nadat hij getroffen wordt op het slagveld. Koning Josafat wordt met klem gewezen op de ware profetie opdat hij tot inkeer zal komen

van zijn dwaze weg. Zo is Micha een getrouwe dienaar van het Woord geweest. Het Goddelijke Woord dat Micha verkon­

digd heeft, is ook nu geladen met gezag en doortrokken van de kracht van de Heilige Geest. Het Woord van God zal ook vandaag zijn kracht doen. Het zal harten van zondaren verbreken en inwinnen door de krachtige werking van de Heilige Geest. Het is niet tevergeefs om Zijn Woord door te geven in onze samenleving, ook al kunnen wij het gevoel hebben dat we net als Micha eenzaam op onze positie staan. Het is onze verantwoordelijkheid om op onze plaats trouw te zijn aan wat de Heere zegt in Zijn Woord, ook al gaat dit tegen de publieke opinie in. Het Woord van God bestaat immers in eeuwigheid! Wie zich tegen dit Woord van God verzet zal geen vrede hebben. Maar wie hier in dit leven leert buigen voor Gods Woord en tot Christus komt. Die Zelf in het Woord spreekt, ontvangt het eeuwige leven.

ds. H. Polinder, Urk

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 oktober 2006

De Banier | 24 Pagina's

Meditatie · De ware profetie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 oktober 2006

De Banier | 24 Pagina's