Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Europees Parlement · Nee is toch nee?!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Europees Parlement · Nee is toch nee?!

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het lijkt alweer een hele lange tijd geleden. Het referendum van I juni 2005 over de Europese grondwet. Ruim zestig procent van de Nederlandse bevolking stemde deze 'grondwet' weg, zoals de Fransen dat drie dagen eerder ook al hadden gedaan. Toch worden er nog steeds plannen bedacht om deze 'grondwet' opnieuw op de agenda te krijgen. Het meest recente voorbeeld hiervan vormen de plannen van de Duitse bondskanselier Merkel. Zij wil het komende Duitse voorzitterschap van de Europese Unie benutten om de uiteindelijke inwerkingtreding van de Europese grondwet een stap dichterbij te brengen.

Duitse oplossing

Nee is toch nee? Dat vroegen europarlementariër Bas Beider en ondergetei< ende zich af tijdens het bezoel< van een deiegatierels van het Europees Parlement aan het komende Duitse voorzitterschap in Berlijn. De vele gesprekken over de toekomst van de Europese Unie mondden keer op keer uit in de plechtige belofte van de Duitsers zich maximaal in te zullen zetten voor de redding van de Europese grondwet. Alsof het Franse en Nederlandse electoraat niet gesproken hadden. Genoeg reden om eens wat meer in detail stil te staan bij Europa's toekomst. Zo'n bezinning moet natuurlijk bij het begin beginnen. Het tweevoudig'nee' tegen deze 'grondwet' is eigenlijk nooit echt geëvalueerd. De staats- en regeringsleiders van de Unie, die de Europese Raad vormen, hebben tijdens hun vergadering van juni 2005 weliswaar een periode van reflectie ingesteld, maar hebben nooit duidelijk gemaakt waarover Europa moest reflecteren. Het gevolg hiervan is dat zich sinds de invoering van deze reflectieperiode twee manieren van reflectie hebben ontwikkeld.

Bedrijfsongeval?

De eerste manier van reflecteren ziet de twee referenda eigenlijk als een bedrijfsongeval. De Franse en Nederlandse kiezer heeft tegen van alles en nog wat'nee' gezegd; tegen de campagne van de regering, tegen de regering zelf of zelfs vanwege het feit dat de Europese grondwet te weinig Europees beleid aanbood. Alleen tegen de Europese grondwet zelf is geen 'nee' gezegd. Deze hoop is echter niet gebaseerd op de feiten. Professor Van Holsteyn van de Universiteit van Leiden heeft bijvoorbeeld tijdens een symposium over de toekomst van Europa op 25 september 2006 nog eens duidelijk onderstreept dat een breed scala aan Europese onderwerpen aan het Nederlandse 'nee' ten grondslag liggen. De tweede manier van reflecteren neemt de uitslag van de beide referenda wel serieus. De Europese grondwet is hiermee van tafel. Er moet in Europa diepgaand gereflecteerd worden op de toekomst van de Unie, maar dan zonder de ballast van de'grondwet'. Anders betekent een reflectieperiode niets anders dan het zoeken naar de meest slinkse strategie om dit document alsnog via de achterdeur in te voeren. Bovendien zijn de bedenkers van dergelijke strategieën slechte verliezers. De regels voor de realisering van de inwerkingtreding van de Europese grondwet zijn immers glashelder Alle lidstaten van de Unie moeten het document ratificeren; zo niet dan komt er geen Europese grondwet. Gedurende het spel willen deze slechte verliezers de regels aanpassen. Zij doen dit door de emotionele kaart te trekken."Het is toch ontoelaatbaar dat twee landen van de Unie de anderen hun wil opleggen" of "Een meerderheid van de lidstaten van de Unie, die een meerderheid van de Europese bevolking vertegenwoordigen, willen deze Europese grondwet wel." Op deze manier proberen zij een klimaat te creëren waarin Frankrijk en Nederland steeds meer in het defensief gedrongen worden. Dit klimaat was ook merkbaar tijdens ons bezoek aan Berlijn. De Duitsers gaan er vanuit dat er na de verkiezingen in Nederland en Frankrijk een nieuw momentum kan ontstaan waarin de Europese grondwet nieuwe kansen maakt. De druk op deze beide landen moet maximaal opgevoerd worden om alsnog een compromis te vinden voor de impasse waarin de Europese Unie zich bevindt. Het is daarom zaak dat ook een nieuwe Nederlandse regering in Brussel het Nederlandse 'nee' weet te verkopen.

Nieuw verdrag nodig

De enige weg uit deze impasse is de weg terug naar de onderhandelingstafel. De Europese grondwet is weliswaar van tafel, maar ook het Verdrag van Nice vormt geen optimale basis voor toekomstige EU-samenwerking. Het document is gedateerd omdat zich na de verschijning van Nice in 2000 een aantal belangrijke ontwikkelingen heeft voorgedaan. Zo zijn er in Madrid (2003) en Londen (2005) terroristische aanslagen gepleegd, waarmee de oorlog tegen het terrorisme zich ook binnen het Europese continent manifesteert. Daarnaast wordt de EU in de zuidelijke lidstaten Spanje, Italië en Griekenland geconfronteerd met een groeiende stroom illegale immigranten. Er zijn beleidsterreinen, vooral op het gebied van grensoverschrijdende criminaliteit, terrorismebestrijding en immigratie, die in toenemende mate een Europese dimensie hebben gekregen. Het Verdrag van Nice biedt de Unie op deze terreinen onvoldoende mogelijkheden voor het voeren van adequaat beleid. Een ander bezwaar tegen het Verdrag van Nice, of het eventueel opwaarderen van dit verdrag tot een Nice-plus-verdrag, is het feit dat een werkelijk fundamentele doordenking van de geografische en beleidsmatige grenzen van Europa het beste gedijt zonder de reeds vaststaande kaders en teksten van de Europese grondwet dan wel het Verdrag van Nice. De Unie moet de burger nu eindelijk duidelijk maken waar de grenzen van Europa liggen en welke landen nog toetredingsperspectief hebben. De doorgaande uitbreiding van de Unie zonder dat de burger deze duidelijkheid krijgt, leidt onmiskenbaar tot de huidige uitbreidingsmoeheid. Een zelfde redering gaat overigens op voor de inhoudelijke begrenzing van de EU. Ook op dit terrein moet vaagheid ingeruild worden voor een helder afgebakende catalogus van Europese competenties.

Brochure toekomst Europa

De Nederlandse delegatie van de IND/ DEM-groep is reeds enkele maanden bezig concreet vorm te geven aan deze geografische en inhoudelijke begrenzing. Het mag duidelijk zijn dat wij van mening zijn dat het komende Duitse voorzitterschap de Europese grondwet moet afvoeren van de beleidsagenda voor de eerste zes maanden van 2007. Deze tijd kan beter benut worden voor de eerste pennenstreken van een nieuw verdrag. In de vorm van onze brochure willen wij aan dit proces een bescheiden bijdrage leveren.

Dick Jan Diepenbroek

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 december 2006

De Banier | 24 Pagina's

Europees Parlement · Nee is toch nee?!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 december 2006

De Banier | 24 Pagina's