Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Europees Parlement · Christianisatie China!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Europees Parlement · Christianisatie China!

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Wird die Volksrepublik China zu einem christlichen Land? " Over een aansprekende, ja bemoedigende krantenkop gesproken! Ik trof hem aan in de editie van mijn Duitse lijfblad, de Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), van zaterdag 30 december 2006.

Onder die aanstekelijke kop bericht correspondente Petra Kolonko uitvoerig over de huidige positie van de protestantse "huiskerken" in het Rijk van het Midden. Kolonko onderscheidde zich vorig jaar trouwens door diverse uitstekende achtergrondartikelen over de vrijheid van godsdienst in China. Of beter gezegd, over het fundamentele gebrek aan religievrijheid.

Zoals het een rechtgeaard journalist(e) betaamt, zocht de FAZ-medewerkster zelf een "huisgemeente" op. Op een zondagmiddag trof zij in de Pekingse wijk Haidian in een onopvallende flatwoning twintig personen aan, "broeders en zusters". De oudste van de aanwezigen hield de preek.

Heeft de Chinese politie soms geen weet van deze "huiskerk" in Haidian? "De politie kent onze huiskerken, maar ze valt ons niet lastig", informeert één van de bezoekers. "Ze houden ons in de gaten. Er is ons ook gezegd geen buitenlanders toe te laten tot onze samenkomsten. Daarnaast mag onze groep niet te groot worden."

Binnen twintig jaar...

Kolonko meldt dat de twintig "broeders en zusters" in Haidian deel uitmaken van een beweging die in de afgelopen jaren zacht, maar snel is gegroeid. In de Volksrepubliek China ontstaan steeds meer "huiskerken". Dat zijn kleine groepen van protestantse christenen, die bijeenkomen in particuliere woningen en zo kleine gemeentes stichten.

Met de officiële protestantse kerk van China (de zogenoemde Drie-Zelf-Kerk) willen de "huiskerken" niet van doen hebben. Een christen uit de Haidian-gemeente in Peking vertelt onomwonden de reden: "De Drie-Zelf-Kerk gehoorzaamt de partij." De partij staat hier voor de Chinese Communistische Partij (CCP).

Mogen we intussen afgaan op de voorgangers van "huiskerken", dan moeten die kerken momenteel reeds 70 miljoen christenen tellen. Kolonko tekent aan dat deze opgave moeilijk te verifiëren is. Desalniettemin geven voorzichtigere schattingen aan dat de numerieke sterkte van de "huiskerken" momenteel een veelvoud is van die van de protestantse staatskerk in de Volksrepubliek met haar tien miljoen leden. Alleen voor Peking al staan tegenover 2000 a 3000 "huiskerken" slechts 8 a 10 officiële protestantse kerken.

Hoe deze kerstening te duiden? Kolonko komt met een tweetal verklaringen: het charisma van een aantal prominente kerkleiders én de activiteiten van talrijke buitenlandse zendelingen. Officieel geldt voor de laatsten een verbod op zending bedrijven in China.Achter Kolonko's externe verklaringen gaat het onstuitbare interne werken van Woord en Geest schuil.

Een inheemse verklaring voor het numerieke achterblijven van de officiële protestantse kerk bij de "huiskerken" levert de Pekingse arts annex "huiskerkganger" XuYonghai: "De pastores kennen de gelovigen niet meer En de gelovigen kennen elkaar niet. Er bestaat geen gelegenheid tot gesprek. Het belangrijkste, de christelijke gemeenschap, kan zo niet plaatshebben."

Een optimistische prognose voor de christianisatie van China geeft David Aikman, auteur van het boek"Jesus in Beijing" (Beijing staat voor Peking). Aikman heeft onderzoek gedaan naar de Chinese "huiskerken". Op grond daarvan voorspelt hij een kerstening van het land binnen twintig jaar.Twintig tot dertig procent van de Chinese bevolking zou dan christelijk kunnen zijn...

Onmogelijite registratie

Zulke opzienbarende prognoses zijn natuurlijk niet aan de aandacht ontsnapt van de Chinese overheid. Deze voorspellingen alarmeerden haar "Met 70 miljoen protestantse en 12 miljoen katholieke gelovigen zouden de christenen nu al een bijna even grote gemeenschap vormen als de communistische partij en daarmede een regelrechte uitdaging van haar macht", constateert Kolonko.

De partij beseft dat zij de opkomst van de "huiskerken" niet meer kan stuiten. Logisch genoeg probeert de CCP ze nü daarom te controleren. In feite een officieuze ommekeer in het regeringsbeleid.Want lang vervolgde de communistische overheid de "huiskerken" als "illegale verenigingen" eenvoudigweg. En passant volhardt Peking in het niet erkennen van zowel de protestantse "huiskerken" als de ondergrondse katholieke kerk. Laat daarover geen misverstand bestaan!

Zeker, de Chinese autoriteiten roepen de "huiskerken" op zich te laten registreren of zich bij een officiële kerk aan te sluiten. Conform de nieuwe "Voorschriften voor religieuze aangelegenheden" van 2005. In de praktijk blijken de voorwaarden voor deze registratie niet te realiseren, laat de "huiskerk" van Haidian desgevraagd weten. Kortom, de plicht tot registratie stelt in wezen een nieuwe overheidsbeperking voor de "huiskerken" voor

Vervolging

Ondertussen laten de Chinese autoriteiten het niet louter bij nauwkeurige observatie van de "huiskerken". In diverse provincies nam bijvoorbeeld de vervolging vorig jaar duidelijk toe. Meer dan 2000 voorgangers en gemeenteleden van "huiskerken" zouden volgens de Amerikaanse hulporganisatie "China Aid" zijn gearresteerd.Telkens weer worden Chinese christenen zonder enige vorm van proces opgesloten in werkkampen. En om nog één detail van het lijden van de "huiskerken" concreet te noemen: de al genoemde arts Xu Yonghai zat twee jaar vast op grond van de beschuldiging informatie over de "huiskerken" aan buitenlanders te hebben verstrekt.

Ondanks de staatsrepressie groeien China's "huiskerken" door."De christenen van de huiskerken zijn geëngageerd", aldus Petra Kolonka. Op het platteland verrijzen eigen kerken, in een aantal provincies bestaan inmiddels eigen opleidingsinstituten.Toch kampen de "huiskerken" nog met een groot tekort aan goed opgeleide predikanten. Ook de Haidian-gemeente in Peking is vooralsnog herderloos.

Om met een politieke noot te besluiten: de meeste "huiskerken" zijn buitengewoon pro-Amerikaans. Loftuitingen zijn er voor president Bush, voor diens inzet voor Chinese medechristenen. Daar kan Europa, daar kan Nederland, daar wil de SGP niet bij achterblijven. Ook een inspirerende politieke opdracht in Den Haag en Brussel/Straatsburg voor A.D. 2007!

Drs. B. Belder, lid van de IND/DEM-groep in het EP

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 januari 2007

De Banier | 24 Pagina's

Europees Parlement · Christianisatie China!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 januari 2007

De Banier | 24 Pagina's