Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van de voorzitter · Onbekend

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van de voorzitter · Onbekend

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van de drie bestuurs\agen die ons land kent, Europa en de waterschappen buiten beschouwing gelaten, te weten het rijk, de provincies en de gemeenten, wordt de betekenis van de provincie door de burger het minst gewaardeerd. Uiteraard is er verschil tussen provincies wat herkenbaarheid betreft, maar velen zien de provinciale overheid als een onbelangrijk overheidsorgaan waarvoor een gang naar de stembus de moeite niet waard is. In dit nummer, dat voor een groot deel gewijd is aan de Statenverkiezingen op 7 maart D.V., wordt door bijdrages vanuit verschillende provincies het belang van deelname aan deze verkiezingen onder de aandacht gebracht.

Belang

De voortdurende discussie over het bestaansrecht, de positie, zelfs over de noodzaak van de provincie, het is zo oud als de provincie zelf. De oprichting van de Unie van Utrecht (1579) vormde de geboorte van de Republiek der Verenigde Nederlanden, v^aarin de overheidsmacht uitgeoefend werd door 'soevereine' provinciën (gewesten). Ondanks deze merkwaardige, nauwelijks werkbare, bestuursvorm steeg de macht en het aanzien van de Republiek tot grote hoogte.Verbetering van de staatsvorm door beknotting van de zelfstandigheid van de provincies ten gunste van het centrale overheidsgezag verliep daarentegen gelijk met verval van macht en aanzien van de Republiek. Een verbeterde regeringsvorm met slechtere resultaten. Groen van Prinsterer merkt in zijn 'Handboek der Vaderlandse Geschiedenis' op dat dit verval niet lag in de ondeugdelijkheid van de staatsvorm, maar in de verwerping van de christelijk-historische grondslag. Een veelzeggende èn gedenkwaardige uitspraak! Wat is het belang van de provincie en wat zijn de gewenste taken en bevoegdheden? Die vraag houdt politici en bestuursdeskundigen al jaren bezig. Daarover loopt nog steeds discussie en de stroom van nota's en rapporten zal, zo valt te verwachten, vooralsnog niet opdrogen. De SGP hecht aan de provinciale bestuurslaag, maar vindt dat er best verschil aangebracht mag worden in het takenpakket van, om twee voorbeelden te noemen, Zeeland met geen enkele gemeente boven de 60.000 inwoners en Zuid Holland met een stad als Rotterdam waar in Zuid al meer mensen wonen dan in heel Zeeland. De invloed van het beleid van de provincie op het leven van de burger is ingrijpender dan menigeen denkt. Daarvoor wijs ik u op de verkiezingsbijdrages in dit blad. Inderdaad, de provincie legt de burger, behoudens de opcenten op de motorrijtuigenbelasting, geen belasting op. Het ontbreken van een eigen belastinggebied is een van de redenen voor de betrekkelijke onbekendheid c.q. onzichtbaarheid van de provinciale overheid. Er is immers, schreef Johan de Witt, niets dat de Nederlander 'meer aanspreekt dan het gevoelen in den beurse'. Er zijn echter tal van andere belangen. Ruimtelijke ordening, plaats voor wonen, werken en recreëren. Sociale zorg, jeugdbeleid (incl. de plaats van het gezin). Economische belangen, de zorg voor landbouw, veeteelt en visserij, enz. Kortom, neem en lees!

Campagne

De SGP behartigt ook principieel die belangen.Wij moeten opboksen tegen een karikatuur van de SGP, als een partij die kritiekloos terug verlangt naar de grootheid van het rijke verleden en die zich met haar visie op kerk en staat buiten de politieke orde plaatst.Toch is deze algemene kritiek, die we overigens niet naast ons neer mogen leggen, op basis van landelijke, provinciale en gemeentelijke verkiezingsprogramma's niet concreet te maken. Opvallend is dat dikwijls tegelijkertijd grote waardering wordt uitgesproken voor het werk van SGP-bestuurders en -vertegenwoordigers. Dan rijst de vraag: welke SGP bedoelt men, de werkelijke of een ingebeelde? Het feit dat velen het beeld van de SGP als conservatief, ondemocratisch en onbekwaam om te regeren of te besturen (graag!) in stand houden, betekent dat wij een taak hebben om deze bewuste miscommunicatie door o.a. gerichte informatie te bestrijden. Niet om de SGP populair te maken, dat mag nimmer onze drijfveer zijn, maar om 'onze mensen' de instrumenten aan te reiken waarmee ze door de karikaturale beeldvorming heen kunnen prikken. Een spreekwoord zegt: 'Onbekend maakt onbemind'. Dat geldt ook het SGP-beginsel.Voor het goed verstaan hiervan is kennis van de geschiedenis nodig. Groen van Prinsterer schreef meer dan 150 jaar geleden over de ideologie van het ongeloof. Hij voorzag en doorzag de ontwikkelingen waar we nu midden in zitten. Een tijd waarin de politieke hoofdstroom onder het motto 'scheiding van kerk en staat' de inbreng in het politieke debat vanuit het SGPbeginsel, volstrekt ten onrechte, verdacht maakt. Dit maakt het voeren van campagne niet gemakkelijk. Dit maakt het tevens noodzakelijk om helder en duidelijk te communiceren, ook in de richting van onze achterban. Onverminderd blijft echter de partijdoelstelling van kracht: 'Gods Woord tot meerdere erkenning te brengen...'. Hoe? Door ook als kiezer deel te nemen aan ons democratisch stelsel.

Opkomst

Over de traditioneel lage opkomst bij statenverkiezingen wordt zeer verschillend gedacht. De ene deskundige ziet het als een dreigend failliet van ons democratisch stelsel terwijl anderen het zien als een teken van een tevreden bevolking. Vanuit een Christelijke visie op de overheid, zijnde Gods dienares (Rom. 13), moet het onnodig wegblijven van de stembus beoordeeld worden als verzaking van een dure plicht en miskenning van het voorrecht invloed uit te kunnen oefenen op de samenstelling van, in dit geval, de Provinciale Staten van uw provincie. Daarnaast mag niet uil het oog verloren worden dat de leden van de Eerste Kamer der Staten Generaal gekozen worden door de leden van provinciale staten. Versta uw plicht!

W. Kolijn

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 februari 2007

De Banier | 32 Pagina's

Van de voorzitter · Onbekend

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 februari 2007

De Banier | 32 Pagina's