Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

NIMD · Verkiezingsstrijd Kenia

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

NIMD · Verkiezingsstrijd Kenia

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Eind 2007 zullen er in Kenia verkiezingen gehouden worden voor parlement en president. Dat ligt althans in de lijn der verwachtingen. Gemakkelijk kan zand in de machine van deze jonge democratie zorgen voor een enigszins knarsend verlopend proces. De eerste tekenen daarvan zijn zichtbaar in de leiderschapscrises die twee oppositiepartijen de laatste maanden ondervinden. Crises waarvan de huidige oppositieleiders veronderstellen dat die door couppogingen van regeringshongerige volgelingen van de huidige NARC regenboog alliantie worden veroorzaakt. Een korte schets bij de les.

De oranje oppositie

De Keniaanse oppositie, deels verenigd in de "Oranje-Democratische-Beweging" (ODM), draagt de boodschap liet land in dat de huidige regeringsploeg slechts bestaat uit de subtop van het vorige regime. Dit betekent dat ze net zo schuldig zijn aan de corruptieproblemen als de leden van voorgaande regeringen. Deze oppositionele coalitie bevat onder andere de oude partij KANU. De partij die vanaf de onafhankelijkheid in de jaren zestig tot de verkiezingen van 2002 Kenia onafgebroken heeft geregeerd onder de presidenten Kenyatta en Moi. De voorzitter van KANU is Uhuru Kenyatta, zoon van de vroegere president.

De regeringsalliantie

De Nationale Regenboog Alliantie (NARC) die in 2002 de verkiezingen v/on en de regering onder president Kibaki formeerde is sinds midden 2005 uit elkaar gevallen. De regering heeft het hoofd boven water kunnen houden dankzij parlementariërs en partijfacties die, verleid door mooie posities in het kabinet, de regering gingen steunen. Regelmatig viel hierbij de eigen partij uit elkaar Een aantal oude coalitiegenoten is de regering trouw gebleven. Een aantal van de regerende facties en parlementariërs hebben gezamenlijk een nieuwe partij opgericht. Dit is, om de verwarring te vergroten, "Narc-KENYA".

Het derde alternatief

Om het land niet al te sterk te verdelen hebben een aantal goed georganiseerde middelgrote partijen een derde alliantie gevormd. Zij pogen hiermee de race tussen de twee paarden Narc-K en ODM te doorbreken in een speelveld waarin allerlei belangen, relaties en ethnische gevoelens een rol spelen.

Deze derde alliantie bestaat vooral uit partijen die "democratie" hoog in het vaandel hebben staan. In het bijzonder waar het invulling betreft van stem geven aan de verschillende bevolkingsgroepen door gerespecteerde mensen uit de gemeenschap. Het FOrum voor de Restauratie van de Democratie - Kenia (FORD-K) en de Democratische Partij (DP) zijn zulke partijen.

De vele kleintjes

Naast de grote en middelgrote spelers heb je een aantal kleinere partijen die het vooral van lokaal sterke aanhang in bepaalde districten moeten hebben. Dit betreft een zestal partijen met gemiddeld twee parlementariërs. Deze partijen hebben een vierde coalitie gevormd, de "Kenia Alternatieve Alliantie". Samen bezetten ze zo'n 12 zetels op dit moment. In de huidige context hebben ze nauwelijks iets in de melk van de Keniaanse politiek te brokkelen vanwege de twee grote machtsblokken. In een situatie echter waar drie allianties met elkaar om de hete brij heen draaien, zouden ze bij een eventueel stijgend zetelaantal wel eens een beslissende factor kunnen spelen voor de vorming van een meerderheidscoalitie na de verkiezingen.Alles is mogelijk in Kenia.

Christenen op de achtergrond

In oktober 2006 hebben ruim 150 christenen en leden van waarden georiënteerde partijtjes met elkaar rond de tafel gezeten om te overleggen hoe zij waarden georiënteerde invloed kunnen uitoefenen op het verkiezingsproces in Kenia. Onze SGP-coördinator bij het Nederlands Instituut voor Meerpartijen Democratie (NIMD) was erbij en mocht vanuit de Nederlandse context wat uitleg geven hoe dat nu in Nederland toegaat met de christelijke partijen in de Nederlandse politiek. In Kenia is het niet mogelijk om een politieke partij met een duidelijk religieus georiënteerde agenda te registreren. Gezamenlijk is een strategische agenda opgesteld om aan waarden georiënteerde beïnvloeding van de politiek te gaan werken.

Deze agenda omvat de volgende vier hoofd- en vraagpunten: 1. Het ontwikkelen van een waardengeoriënteerde agenda voor zowel de middellange als lange termijn. Kernvragen die daarbij spelen zijniWaar willen we als christenen naar toe met dit land? Welke problemen kent het land? Welke mogelijke oplossingen kunnen we als christenen aandragen? 2. Procesmatig vaststellen van de wijze waarop we als christenen gaan werken. Kernvragen die hierbij spelen zijn: Welke groepen werken samen? Volgens welk selectieproces van kandidaten die we willen ondersteunen bij verkiezingen werken we? Hoe bouwen we beleidscapaciteit op? Hoe vormen we ondersteunings- en gebedsgroepen? In welke regio's gaan we werken? Op welke wijze werken we samen met bestaande partijen? Hoe wegen we kandidaten af ten opzichte van onze waarden georiënteerde agenda? 3. Met welke groepen in de samenleving werken we samen om de waardenagenda vast te stellen en toe te passen zoals bij punt I en 2 vastgesteld. 4. Hoe gaan we proces en inhoud van depunten 1, 2 en 3 financieel bekostigen? In een vervolg overleg eind januari van dit jaar is vooral over punt 2, de ondersteuning van christelijke kandidaten, verder doorgesproken. Bij dit overleg schoven zo'n 450 mensen aan vanuit de breedte van het kerkelijk leven in Kenia.

Christenen en politieke uitgangspunten

Het proces van betrokkenheid die christenen in Afrika voelen bij het welzijn van de hen omringende maatschappij neemt toe. Dit is niet alleen merkbaar in Kenia, waar onze SGP-coördinator bij betrokken is, maar ook in andere landen blijkt deze belangstelling te bestaan. De coördinator die namens de Christenunie bij het NIMD betrokken is, heeft vergelijkbare contacten in een aantal andere Afrikaanse landen zoals Zimbabwe, Zambia en Zuid-Afrika. Een gemeenschappelijke vraag die beiden regelmatig krijgen voorgelegd betreft documenten waarin vastligt hoe onze SGP en de ChristenUnie met beleidszaken omgaan.Vanuit welke principes werken wij? Hoe geven wij handen en voeten aan onze uitgangspunten?

Karel de Vries SGP-NIMD panijcoördmator

(Zie voor vertalers Engels pag. 20)

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 maart 2007

De Banier | 24 Pagina's

NIMD · Verkiezingsstrijd Kenia

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 maart 2007

De Banier | 24 Pagina's