Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van de voorzitter · Spot

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van de voorzitter · Spot

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

spot en lastering zijn geen nieuwe zaken. In de lijdenstijd denken we aan het bespotten en lasteren van Christus. Spot en lastering is ook het deel van de volgelingen van Christus. Uit die spot en lastering blijkt de vijandschap van de gevallen mens tegen God en goddelijke zaken. Met name sinds het aantreden van het nieuwe kabinet zien we een toename in spot en lastering. De Naam van God wordt gelasterd en het geloof in Hem wordt bespot.

Verleden

Christus heeft de vijandschap van de wereld ondervonden. Men heeft Christus bespot en beschimpt. Er valt te denken aan de krijgsknechten van de stadhouder. Na de wrede geseling hebben de soldaten de spot gedreven met het koningschap van Christus. Zij deden Christus een purperen mantel om, een rode soldatenmantel.zij vlochten een kroon van doornen en zetten die op Zijn hoofd en gaven Hem als scepter een rietstok in Zijn rechterhand. Zij vielen voor Hem op de knieën, bespotten Hem, zeggende: Wees gegroet. Gij Koning der Joden. Christus werd zelfs bespogen als teken van uiterste verachting en werd met de rietstok op Zijn hoofd geslagen. Christus werd als spotkoning voorgesteld. Hier zien we duidelijk de verdorvenheid en zondigheid van de gevallen mens. Hier zien we ook wat het Christus heeft gekost om verlossing voor Zijn Kerk te verwerven. Mag u het verstaan: Ik deed door Mijne zonden Hem al die jammeren aan?

Christus is met de overtreders geteld geweest, zo staat het in Jesaja 53: 12. In Markus 15: 28 staat dat Hij met de misdadigen gerekend is.Aan het kruis hing Hij tussen twee moordenaars. Als de grootste misdadiger is Christus plaatsvervangend geoordeeld.Aan Zijn rechterzijde en aan Zijn linkerzijde hing een moordenaar. Men heeft de gekruisigde Christus bespot. Het is Hem toegeroepen: "Anderen heeft Hij verlost. Hij kan Zichzelven niet verlossen. Indien Hij de Koning Israels is, dat Hij nu afkome van het kruis, en wij zullen Hem geloven. Hij heeft op God betrouwd; dat Hij Hem nu verlosse, indien Hij Hem wel wil; want Hij heeft gezegd: Ik ben Gods Zoon." Matth. 27: 42 en 43. Ook de twee moordenaars deden hieraan mee. We lezen immers in Matth. 27: 44 "En hetzelve verweten Hem ook de moordenaars, die met Hem gekruisigd waren." De Heere heeft één van de twee moordenaars staande gehouden. Zijn ogen werden geopend voor zonde en schuld, voor de rechtvaardigheid en de heiligheid van God. Hij sprak tot zijn medemoordenaar: "Vreest gij ook God niet, daar gij in hetzelfde oordeel zijt?

En wij toch rechtvaardiglijk, want wij ontvangen strafwaardig hetgeen wij gedaan hebben; maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan." Hij mocht beleven het rechtvaardig oordeel van God verdiend te hebben. Maar hij mocht het ook uitspreken: "Heere, gedenk mijner, als Gij in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn." Hij mocht het horen uit de mond van de Zaligmaker: "Voorwaar zeg Ik u; Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn." De Almachtige maakte van een spotter een volgeling. Een spottende vijand werd een biddende onderdaan. De Heere verheerlijkte vrije genade. De spottende en lasterende moordenaar was dood in de zonden en de misdaden, maar werd door de Heere levend gemaakt.

Heden

Donderdag 22 maart schreef het NRC Handelsblad over minister Klink van volksgezondheid. Er werd de spot gedreven met twee dingen: een poster met te veel bloot werd door deze mi­ nister afgekeurd en de minister wilde maatregelen nemen om het overmatige drinken van alcohol door jongeren te beperken. Genoemde krant duidde de minister van volksgezondheid spottend aan als minister van Kleinburgerlijke Zaken. Ernstiger is wat in de gratis ochtendkrant Spits stond. De burgemeester van Putten heeft na een bewogen raadsvergadering niet het gebruikelijke ambtsgebed uitgesproken. Daar spot genoemde ochtendkrant mee.We hebben de godslasterlijke uitdrukkingen in het RD van 24 maart kunnen lezen.Terecht noemde SGP- kamerlid Van der Staaij het een smakeloos stuk."Dat refo's en refoplaatsen worden bespot is nog zozeer het punt niet, maar dat God Zelf wordt gelasterd, kan absoluut niet door de beugel." Hoewel genoemd ochtendblad heeft laten weten dat het uiteraard niet de bedoeling is om mensen te kwetsen, is dat wel degelijk gebeurd.We kunnen denken aan het verzonnen gebed in Spits: "Here, onze God, wij danken U voor de hulp welke Gij ons verleend hebt.Wees Gij verder met ons, onze belastingontduiking, onze fijne mooie grote refocontainer met turbo en onze gemeente." Nog erger is dat Spits schrijft over de bittere tranen van Jezus waardoor deVeluwe van Putten via Garderen en Stroe tot aan de cocaïnehaven van Urk in zondvloed ondergedompeld zal worden. Ook wordt geschreven dat Putten gebukt gaat onder middeleeuwse SGP-onderdrukking. Er bestaat een ongegronde vrees voor een christelijke dictatuur Dat verklaart het verzet tegen de gewetensbezwaarde ambtenaar, tegen adoptie in plaats van abortus en andere zaken waar men zich aan stoot en ergert.

We hopen dat zij die zich wensen te baseren op Gods Woord hun stem zullen verheffen tegen spot en lastering. We hopen ook dat er gebed voor spotters en lasteraars mag zijn.Voor de Heere is niets te wonderlijk. De Heere kan van vijandige spotters gewillige onderdanen maken. Laten we onszelf bovenal de vraag stellen of wij het wonder van wedergeboorte en bekering al mogen kennen. Want buiten dat wonder zullen we eenmaal gedwongen moeten buigen voor die Koning Die zal wederkomen om te oordelen de levenden en de doden. Het is alleen genade gewillig te buigen, hier en tot in eeuwigheid.

ds. A. van Heteren

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 april 2007

De Banier | 24 Pagina's

Van de voorzitter · Spot

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 april 2007

De Banier | 24 Pagina's