Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Achtergrond · Geloofsvervolging

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Achtergrond · Geloofsvervolging

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kort na bevrijdingsdag trol< . een delegatie van christelijke organisaties zoals Open Doors en SDOK, naar de Chinese ambassade in Den Haag. Het doel was om China te bewegen tot een betere behandeling van vluchtelingen uit Noord-Korea. China stuurt massaal Noord-Koreaanse burgers terug die proberen te ontkomen aan de honger en het dictatoriale, communistische regime van Kim jong II. Vooral diegenen onder de teruggestuurden die met het christelijk geloof in aanraking zijn gekomen, hebben het daarna zwaar te verduren.

Namens de SGP heb ik deze gezamenlijke acties van de maatschappelijke organisaties graag gesteund. Op onze nationale bevrijdingsdag hebben we herdacht bevrijd te zijn van een wrede bezetting. Het is nu onze politieke plicht om ons steentje bij te dragen in het opkomen voor de talloze mensen die deze vrijheid missen, en zuchten onder het juk van overheden die hun macht misbruiken. In het bijzonder voelen we ons ook verbonden met degenen die om hun christelijk geloof worden vervolgd; "Gedenkt de gevangenen, alsof gij medegevangen waart; en degenen die kwalijk behandeld worden, alsof gij ook zelven in het lichaam kwalijk behandeld waart" (Hebr. 13: 3). Ook in de afgelopen jaren hebben we daarom hiervoor politieke aandacht gevraagd, onder meer door het herhaaldelijk stellen van schriftelijke vragen aan de minister van Buitenlandse Zaken. Dat hopen we te blijven doen!

Communisme

Christenvervolging is wereldwijd helaas een bittere werkelijkheid voor miljoenen mensen. Landen als Noord-Korea, Saoedi-Arabië, Iran en Somalië voeren de lijst aan van landen waar de overheid christenen onderdrukt. Die onderdrukking gebeurt vaak openlijk. Soms meer bedekt, door christenen op te pakken onder valse voorwendsels, bijvoorbeeld verdenking van drugshandel.

Ook China, Vietnam en Laos staan op de ranglijst van christenvervolging. Niet altijd is het de overheid die vervolgt. In Indonesië bijvoorbeeld zien we dat vanuit de bevolking zelf christenen vaak het leven zuur wordt gemaakt. In grote landen, zoals China, kunnen er bovendien ook enorme regionale verschillen zijn in de bejegening van christenen.

Is het na het failliet van het communisme dan niet veel beter geworden voor christenen wereldwijd? Dat is te vlot geoordeeld. Natuurlijk is het zo dat in tal van voormalige Oostbloklanden veel meer vrijheid is gekomen. Daarentegen is In voormalige Sovjetrepublieken als Turkmenistan en Wit-Rusland de situatie nog verre van rooskleurig. Oezbe­ kistan liet het afgelopen jaar zelfs een verslechtering zien. Wereldwijd gezien mag communisme als ideologie dan afgedaan hebben. Intussen is het wel zo dat communisten nog stevig in het zadel zitten in landen als China, Cuba, Laos, Noord-Korea en Vietnam, waar de regimes wreed en genadeloos kunnen toeslaan.Talloze christenen worden daar daadwerkelijk om hun geloof gevangen genomen, mishandeld of vermoord. De val van het communisme In Oost-Europa en de Sovjet-Unie is voor

de wrede, stalinistische machthebbers In Noord-Korea juist temeer een prikkel om christenen gruwelijk te vervolgen, en in lugubere strafkampen te plaatsen. Hier wordt ervaren wat In 2 Tim. 3: 12 staat beschreven: "allen die godzallglijk willen leven in Christus Jezus, die zullen vervolgd worden."

Islam

Er is nog een ontwikkeling die ernstig te denken geeft. Dat is dat juist ook Islamitische landen hoog op de lijst staan van landen waar christenen vervolgd worden. Onmiskenbaar is de toegenomen religieuze spanning na de aanslagen van I I september 2001 hierop van invloed. De strijd tegen het terrorisme wordt door veel Islamieten beschouwd als een strijd tegen de islam, terwijl het westen en het optreden van bijvoorbeeld de Amerikanen aan het christendom worden toegeschreven. Juist christenen In Islamitische landen hebben het daardoor vaak extra moeilijk gekregen. Iran is een duidelijk voorbeeld van een Islamitisch land waar christenen het in toenemende mate zwaar te verduren hebben. De huidige president kiest onmiskenbaar voor de harde lijn. Iran Is bepaald geen uitzondering. Saoedi-Arabië is al sinds jaar en dag een berucht voorbeeld. Daar mogen zelfs buitenlandse christenen niet voor een kerkdienst bij elkaar komen. In tal van overwegend islamitische landen In het Noorden van Afrika is, met de Koran in de hand, In mindere of meerdere mate geloofsvervolging aan de orde van de dag. Dat kan allerlei vormen aannemen: van een verbod tot het In bezit hebben van christelijke lectuur, tot het gemolesteerd worden van christenen of hun bezittingen, of Inperking van hun vrijheden. Het zou goed zijn als veel idealistische taal over de zogenaamde gematigde islam, zoals die in Nederland en an­

dere Europese landen vaak de boventoon voert, eens wordt getoetst aan de barre realiteit van tal van islamitische landen. Wie het moeilijke lot van christenen In islamitische landen beter op zich laat Inwerken, zal zich niet zo makkelijk laten meeslepen door fraaie bespiegelingen uit de westerse studeerkamers over de verlichte islam.

Tot slot nog dit. Zonder dat dit afdoet aan onze plicht om op te komen voor vervolgde christenen, is het wel verrijkend om te merken hoe verdrukking en vervolging tot zegen kunnen zijn. De moed en lijdzaamheid van gevangen en onheus behandelde christenen in diverse Aziatische landen bijvoorbeeld, is niet zelden een middel geweest om anderen in te winnen voor het christelijk geloof. De getuigenissen hierover zijn Indrukwekkend.

Leerzaam Is het ook om te horen hoe het leven voor vervolgde christenen vaak veel meer In eeuwigheidsperspectlef wordt beleefd dan hier in het'vrije westen' het geval is.

Hoe de overmatige aandacht voor allerlei tijdelijke beslommeringen dan wegvalt. De Intense omgang met de Bijbel als het Woord van God, de verlegenheid om Gods nabijheid - er Is veel dat ons tot voorbeeld en aansporing kan dienen.

mr. C.G. van der Staaij

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 mei 2007

De Banier | 24 Pagina's

Achtergrond · Geloofsvervolging

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 mei 2007

De Banier | 24 Pagina's