Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Europees Parlement · Strijd om Jeruzalem

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Europees Parlement · Strijd om Jeruzalem

5 minuten leestijd

Van 7 tot 9 mei jl. verbleef ik i< .ort in Israël. Eén van mijn Nederlandse gesprekspartners aldaar mailde me enkele dagen later: "De EU boycot de viering van de vereniging van Jeruzalem in 196 7. De boodschap is duidelijk en schandelijk." Heldere taal! Inderdaad, overeenkomstig het bijbelwoord blijft Jeruzalem een steen des aanstoots voor de volken, lees de internationale gemeenschap.

Vlak voor mijn vertrek uit Jeruzalem kreeg ik een zeer toepasselijk cadeau: "Tlie Fight for Jerusalem" ("De strijd om Jeruzalem") van dr Dore Gold. De Israëlische diplomaat fungeert tegenwoordig als president van het "Jerusalem Center for Public Affairs".Tussen haakjes: de publicaties van deze denktank (www.jcpa.org) zijn beslist een aanrader! Met name het dagelijks persoverzicht over het Midden-Oosten in Daily Alert.

Arafats leugen

Wat inspireerde Dore Gold tot het schrijven van zijn nieuv^e boek met die veelzeggende ondertitel "Radical Islam, the West, and the Future of the Holy City" ("Radicale islam, het Westen en de Toekomst van de Heilige Stad")? Dr Gold legt uit: "Ik achtte het noodzakelijk te reageren op de aanvallen die Jasser Arafat uitvoerde op het eind van de Camp David Top juli 2000. Hij ontkende gladv^eg de kern van onze Joods- Christelijke erfenis.Volgens Arafat had er nooit een tempel gestaan in Jeruzalem."

Arafats historische leugen sorteerde effect in het Midden-Oosten."Temple Denial" ("Ontkenning van de tempel") werd de volgende jaren gemeengoed op wetenschappelijke seminars in de regio."Europese professors sloten zich bij deze anti-Bijbelse trend aan", vervolgt dr. Gold."Een Britse vriend van me die in de Golfstaten werkzaam is, vertelde mij dat de meeste van zijn Arabische contacten hem voorhielden dat er nooit een koninkrijk Israël in de oudheid had bestaan. Ik vond het mijn taak het tegendeel te bewijzen. Hoe kun je ontkennen dat er een koninkrijk Juda was bij het zien van de koninklijke zegels van het huis van David in mijn boek? Denk bijvoorbeeld aan het zegel van Hizkia, koning van Juda."

Nahdi als messias

Intussen laait de strijd om Jeruzalem ook binnen Israël op. Dore Gold verwijst naar sheikh Raed Salah, de voorman van de noordelijke vleugel van de islamitische beweging in de Joodse staat: "Hoewel hij een Israëli is, onderhoudt Salah nauwe betrekkingen met Hamas, en in het algemeen met de Moslim Broederschap.Vorig jaar kwam Salah weer op vrije voeten na een verblijf in een Israëlische gevangenis. Hij kondigde toen aan dat Jeruzalem de hoofdstad zou worden van een toekomstig wereldwijd kalifaat."

Gold kon zijn wetenschappelijke oren niet geloven! "Ik wist dat Jeruzalem nog nooit de zetel was geweest van welk islamitisch kalifaat dan ook in het verleden, zoals Damascus of Mekka. Zijn verklaring gaf evenwel aan dat de rol van Jeruzalem aan verandering onderhevig was voor sommige radicale moslims. De meeste buitenlandexperts hebben dit niet gevolgd."

Wat zijn eigenlijk de grootste bedreigingen voor het huidige Jeruzalem? Onomwonden antwoordt Dore Gold dat het grootste gevaar komt van westerse politieke dwalingen. Misvattingen die uitgaan van de gedachte dat de vlammen van de woede van de radicale islam jegens het Westen zijn uit te doven door Israël aan te moedigen zich verder terug te trekken uit de westelijke Jordaanoever of zelfs deels uit Jeruzalem. Juist dat laatste zal de vlammen van de jihad (de islamitische heilige oorlog, 66) "tot ongekende hoogte doen oplaaien". Gold ontdekte tijdens het onderzoek voor zijn boek dat hoewel Jeruzalem na Mekka en Medina de derde heilige stad is in de islam, de hoofdstad van de Joodse staat niettemin voor apocalyptisch ingestelde moslims steeds meer aan betekenis wint.

"Sheikh Salah staat daarin niet alleen. Er bestaat een wijdverbreide literatuur in soennitische Arabische staten over het "einde van de tijden". Sommige boeken zijn zelfs bestsellers. Die literatuur loopt vooruit op de komst van een islamitische messias, de zogenoemde mahdi. Die mahdi zal de anti-islamitische krachten in Jeruzalem bestrijden en vervolgens een grote wereldwijde jihad lanceren."

De traditionele islamitische schriftgeleerden (oeiama) bewaren doorgaans afstand tot dit apocalyptische islamitische gedachtegoed."Toch moeten we deze onderstroom niet negeren", waar­ schuwt Gold. Hij twijfelt eraan of de meeste westerse ambassades deze gedachtestroom wel onderkennen.Want in het andere geval zouden zij hun regeringen attent maken op het volstrekt verkeerde westerse beleid inzake Jeruzalem.

Geen VN-toezicht

Dr. Gold poneert dat er drie beleidskeuzes zijn voor Jeruzalem. Deel de stad op tussen Joden en Palestijnse Arabieren."Dat loopt op een ramp uit, verzeker ik." Of vraag de VN tussenbeide te komen. "We probeerden dat in 1947 en alleen Israël redde de burgers van de stad, niet de VN."

Blijft over de optie van een verenigd Jeruzalem onder de soevereiniteit van Israël. Dé keuze van Gold: "Ik geloof dat slechts een democratisch Israël de vrije toegang tot Jeruzalem voor alle grote religies kan garanderen.We moeten in Jeruzalem een modus vivendi scheppen, die zich baseert op wederzijds respect voor alle grote monotheïstische godsdiensten."

"Zo'n modus vivendi is daarentegen onmogelijk wanneer het radicale moslims lukt een cultuur te verspreiden van totale ontkenning van de historische banden tussen het Joodse volk respectievelijk het christendom en Jeruzalem." Dr Gold tekent hierbij aan dat de klassieke islam geen moeite had om die specifieke connectie tussen jodendom/ christendom en Jeruzalem te erkennen. "Neem bijvoorbeeld de grote islamitische historicus al-Tabari. Hij beschrijft het eerste bezoek van de tweede kalief van de islam, Oemar bin al-Khatab aan Jeruzalem.Tijdens dat bezoek vraagt de kalief waar de tempel stond. Oemar deed dus niet aan "Temple Denial" (tempelontkenning) zoals Arafat en zijn tijdgenoten!"

En passant rekent Dore Gold af met de vaak geopperde 'oplossing' van een internationaal bestuur voor Jeruzalem, onder VN-auspiciën."Dat is geen serieuze optie.Wie draagt dan zorg voor Jeruzalem onder zon internationaal arrangement? DeVN-eenheden die in Rwanda dienden soms? De wereld kent tal van heilige plaatsen. En niemand vraagt om internationaal toezicht in die gevallen.Waarom dan wel per se voor Jeruzalem? "

Bas Belder, lid EP voor eurofractie Christenilnie-SGP

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 2007

De Banier | 24 Pagina's

Europees Parlement · Strijd om Jeruzalem

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 2007

De Banier | 24 Pagina's

PDF Bekijken