Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De HEERE regeert (...) Psalm 99: 1a

Niemand van de lezers zal openlijk durven twijfelen aan de waarheid van bovenstaand tekstwoord. Het zijn immers geen mensenwoorden, maar woorden Gods die de dichter van Psalm 99 hier op de lippen heeft gekregen. Mensenwoorden blijken vaak weinig waard te zijn, maar van het Woord van God geldt, dat het blijft tot in der eeuwigheid. Onder alle omstandigheden, op alle plaatsen en in alle tijden.

Regeren

'De HEERE regeert (...)'Van nature zijn we het hier helemaal niet mee eens. Ook al is het dat wij dit als godsdienstige mensen niet openlijk uitspreken, toch zegt de Bijbel dit van uw, jouw en mijn bestaan. Immers, wij willen niet dat God als Koning over ons regeert. In Adam hebben wij gekozen tegen God en tegen Zijn regering. Het roer en het stuur hebben we zelf in handen genomen.Wij wilden als God zijn en zelf vanaf onze troon ons eigen leven en dat van de naaste besturen en re­

geren naar ons eigen goeddunken met alle desastreuze gevolgen van dien.Toch gelden de woorden van onze tekst ook na de val.'De HEERE regeert.' Dat kan geen mens, ja zelfs geen duivel, ooit teniet doen. Door Zijn regering bewijst God metterdaad dat Hij Koning is. Zijn troon is eeuwig vast en onwankelbaar en Zijn Raad zal bestaan.

'De HEERE regeert' - zo staat het in onze tekst. De HEERE, dat is de God van het genadeverbond. Het is de God Israels. Hij bestuurt en regeert het ganse heelal niet alleen in algemene zin, maar bovenal ziet het hier in onze tekst op de regering ten aanzien van Zijn Kerk.Allen die in waarheid met de dichter hebben leren instemmen, getuigen met deze woorden dat de Heere hen krachtiglijk beschermt jegens hun vijanden (vgl. Kanttekening).

Aanval

Ondertussen is dit wel een aangevochten en bestreden belijdenis.Velen zeggen: als God regeert, waarom gebeurt er dan dit of dat in deze wereld of in mijn leven? Anderen zeggen, ziende op de verwereldlijking buiten en binnen de kerk: waar blijkt nu nog in Nederland dat God regeert? Men waant Hem, Die de Levende is tot in alle eeuwigheid, dood. En niemand kan ontkennen dat wanneer we zien wat voor ogen is, ons uit onszelf de argumenten ontbreken om een dam op te werpen tegen deze goddeloze vragen en gedachten. Ondertussen dringt zich de vraag aan ons op wat wij nu verstaan en geloven van de woorden van onze tekst. We schreven al dat we er van nature allen blind en doof, ja zelfs dood voor zijn. Daarom zullen ons de ogen moeten worden geopend, willen we de werkelijkheid van onze tekst gaan erkennen en beleven.

En is het nu niet juist zo dat als ons de ogen door de kracht des Geestes geopend gaan worden, dat de duivel ons des te meer wil doen geloven dat God niet regeert? Dat hij de ziel benauwt en allerlei goddeloze en godonterende gedachten daar doet bovenkomen.Wat geeft dat als het recht ligt toch ook een smart in de ziel als ervaren moet worden dat het ganse Adamsbestaan zich weigert te onderwerpen aan het gezag, de regering en de heerschappij van de Koning der koningen.Wat kennen wij daar bevindelijk van?

Zwaard

'De HEERE regeert (...).' Hoezeer deze belijdenis ook openlijk en in de inleving geweld wordt aangedaan, zij blijft geldingskracht hebben. Altijd en overal. De dichter mag het weten en het is hem bij tijden en ogenblikken tot schrik en troost geweest.

Schrik? Ja, want het feit dat God regeert, betekent ook dat Hij de Overste, de Machthebber en de Zwaarddrager is.

Zoals een aardse overheid het zwaard (als het goed is) niet tevergeefs draagt, zo draagt de Allerhoogste ook het zwaard van Zijn volmaakte gerechtigheid niet tevergeefs.Alle ongerechtigheid zal Hij zien, zoeken en bestraffen. O, wanneer de zondaar dan al zijn vijandschap moet inleven tegen God en Zijn Goddelijke regering, dan krimpt zijn droeve ziel ineen en wordt daar een vrezen en beven voor deze heilige Majesteit gevonden.

Troost? Ja door genade is de wetenschap dat God regeert toch ook tot troost voor Zijn ware volk en kinderen. Immers, Hij regeert en draagt het zwaard. Dat betekent dat Hij, als de Sterkste, nu alleen bij machte is om de vijanden van buiten en van binnen aan banden te leggen. Hij is sterker dan welke macht en kracht dan ook. Zijn Goddelijke regering zal er in voorzien dat er een volk zal worden toegebracht tot de gemeente die eenmaal eeuwig

zalig wordt. En dat in Christus, om t eeuwig welbehagen. We kunnen er hier niet veel van schrijven, maar wanneer de zondaar daar iets van toegepast mag krijgen aan zijn ziel, dan is het zoet en goed om met de dichter in de stemmen, dat niet ik, maar dat Hij regeert!

'De HEERE regeert (...)' Dat is de werkelijkheid. Of we dat nu beseffen of niet. Dat geldt ons persoonlijk, ambtelijk, maatschappelijk en politiek. Mochten we vanuit dat besef op de plaatsen waar we gesteld zijn leven, biddend en werkend. Ook als SGR Om vanuit een heilige schrik, wetende dat Hij regeert, de paden van Zijn Woord niet te verlaten noch de palen ervan te verzetten. Maar om nu ook - en wat zou dat een wonder wezen! - in menigmaal moedbenemende omstandigheden de troost van deze tekstwoorden te mogen kennen. Dan raken we er ten diepste pas echt van overtuigd dat Hij regeert en dan is dat altijd en overal goed.

Lezer(es), wat verstaat gij nu van dit alles? Dat we toch voor het eerst of bij vernieuwing Hem te voet mochten vallen om Hem af te smeken om een voorwerp te mogen worden van Zijn gunst en regering in en om Christus' wil.

ds. D. Burggraaf, Maartensdijk

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 oktober 2007

De Banier | 24 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 oktober 2007

De Banier | 24 Pagina's