Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Parlementair logboek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Parlementair logboek

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

VORIGE WEEK WERDEN OOK IN DE EERSTE KAMER DE ALGEMENE BESCHOUWIN­ GEN GEHOUDEN OVER DE POLITIEK VAN HET KABINET-BALKENENDE-IV. NA DE FRACTIEVOORZITTERS IN DE TWEEDE KAMER, DEDEN DE VOORZITTER VAN DE FRACTIES IN DE SENAAT HUN ZEGJE OVER DE OP PRINSJESDAG AANGEKONDIGDE PLANNEN VAN DE REGERING.

Christelijk-socialistisch

Namens de SGP voerde mr. Holdijk het woord.Aanhakend bij de discussie aan de overkant van het Binnenhof over de typering van het kabinet, vroeg hij zich af wat voor soort kabinet we hebben en In welke mate Balkenende IV afwijkt van Balkenende I, II en III. In leder geval is er sprake van een trendbreuk met de eerdere kabinetten, stelde Holdijk. Hij verwees naar de andere koers op het gebied van de Immigratie, de sociale zekerheid en de belastingen. Daar Is echt meer aan de hand dan slechts een 'accentverschuiving'. Of het stickertje nu christelijk-socialistisch of christelijk-sociaal Is doet er niet eens toe. Wat de SGP betreft Is de toevoeging sociaal achter christelijk trouwens overbodig: "Christelljk ; s sociaal, in de zin van bescherming van kwetsbare en onschuldige mensen."

Dat de PvdA in het kabinet zit is goed te zien. De maakbaarheid van de samenleving Is weer 'in', of, zoals Holdijk het uitdrukte, de "beïnvloedbaarheid" van de mensen. Op zich Is daar ook niet eens zo veel mis mee, maar anders wordt het als dit gepaard gaat met een verdere "verstatelijking van de maatschappij." De overheid heeft de nelging steeds verder door te dringen In de private sfeer. Holdijk: "ln deze week na de week van de democratie kan het geen kwaad nog eens op te merken dat een rechtsstaat een 'staatsvrije sfeer' behoort te kennen.... Die sfeer omvat méér dan alleen de grondwettelijk gewaarborgde vrijheidsrechten. De vrijheid moet soms In stand worden gehouden door de democratie te beperken. Men zou van een kabinet dat wel een VU-kabinet is genoemd, verwachten dat het zich wat sterker rekenschap geeft van hetgeen soevereiniteit in eigen kring te betekenen heeft. De bevoegdheid tot gezagsuitoefening in de niet-statelijke samenlevingsverbanden. zoals het gezin, is een oorspronkelijke bevoegdheid die niet wordt ontleend aan de overheid, maar rechtstreeks aan God. Het gaat dus niet om de soevereiniteit van eigen kring, maar om de soevereiniteit in eigen kring."

In zijn betoog borduurde de SGP-senator nog wat verder door op dit thema. "Soclaal-zljn houdt voor velen In streven naar gelijkheld, "aldus Holdijk, "terwijl anderzijds toch recht behoort te worden gedaan aan ongelijkheid en diversiteit.Vrijheid en gelijkheid zijn waarden die met elkaar concurreren.Voor de SGP staat voorop: vrijheid In afhankelijkheid, en dat binnen het kader van de rechtvaardigheid. Daarom willen wij zuinig zijn op de democratische rechtsstaat en staat de sociale rechtsstaat ofwel de verzorgingsstaat, verder van ons af. Het thema van de verantwoordelijkheid van de burger, dat zo kenmerkend was voor de eerdere kabinetten-Balkenende, laten wij niet graag los."

Nederlandse identiteit

Uitvoerig ging de SGP-woordvoerder in op de actuele discussie over Integratie en de Nederlandse Identiteit. Holdljk: "Onze samenleving is een verdeelde samenleving geworden. Dat was zij in het verleden ook al, maar anders. We zijn onze identiteit kennelijk kwijtgeraakt. Die identiteit ligt in onze historie en die historische identiteit heeft consequenties voor hedendaagse bewoners van ons land. Identiteit is altijd In ontwikkeling en wordt doorgegeven vla de traditie.Wij hechten aan die nationale Identiteit, ook al kunnen wij de toekomst niet voorzien.

Dit kabinet lijkt opnieuw het idee van de multiculturaliteit te omarmen.... De SGP gelooft niet in dat idee als wenselijk en werkbaar ideaal. Culturen mengen niet, zeker niet wanneer de religie er de har­ de kern van vormt. De geschiedenis heel dat bewezen. Een synthese van culturen Is niet te verwachten. Het is daarom ook zinloos de oplossing van de huidige integratleproblematiek in deze richting te zoeken.Voor een sociale integratie is eer vermenging van culturen ook In het geheel niet noodzakelijk. Ervaringen met vroegere groepen Immigranten bewijzen dat. Integratie zonder aanpassing of assimilatie is mogelijk gebleken, wanneer men er maar in slaagt onderscheid te maken tussen private en publieke morall teit."

Het CDA/PvdA/CU-kabInet werd door Holdijk van plussen en minnen voorzien Tot de plussen behoort het streven naar een inperking van het aantal koopzondagen, het stimuleren van mantelzorg en vrijwilligerswerk en bijvoorbeeld de handhaving van de strafbaarheid van godslastering.AI Is het niet veel concreets wat aangekondigd wordt, alle kleine beetjes helpen. Ronduit negatief is de lastenverzwaring voor de middeninkomens, het generaal pardon voor asielzoe kers en het financiële beleid, dat gebaseerd Is op wel erg rooskleurige progno ses.

Gegeven de verkiezingsuitslag en de pol tieke verhoudingen is dit kabinet hopeli; In staat een noodzakelijk tijdelijk evenwicht te bewerkstelligen, stelde Holdijk aan het slot van zijn betoog: "In elk geva wensen wij de bewindslieden Gods onmisbare zegen toe in de vervulling van hun verantwoordelijke taak."

Veiligheid winkeliers

In de Tweede Kamer werd vorige week de begroting Economische Zaken afgehandeld. De SGP-inbreng had twee speerpunten. De eerste is dat de minister nu eindelijk eens de motie-Van der Vlies uit 2006 moet uitvoeren waarin staat dat (MKB-)ondernemers recht hei ben op financiële steun als zij hun bedrii beter beveiligen. Die steun kan op twee manieren worden gegeven: een subsidie of een fiscale aftrekpost.Veel winkeliers zien af van extra veiligheidsmaatregelen omdat die veel te duur zijn, zo'n financit Ie stimulans zou hen kunnen helpen.

Zondagsrust

Het tweede SGPspeerpunt is de rust p zondag.Veel geeenten misbruiken 'je toerismebepaling in de Winkeltijdenwet. In die gemeenten worden de winkels opengegooid omdat de wetgever verzuimd keek duidelijk te maken wat wel en wat riiet toeristisch is. Een gemeente als Almere, niet bepaald een toe- I stische trekpleister,

laat de winkeliers tóch de vrijheid om de winkels te openen door te stellen dat alleen al het winkelen zélf een toeristische bezigheid is.

De SGP heeft, samen met de SP, een initi- ^rjefwet ingediend om het gat in de Winkeltijdenwet te stoppen.Voor ons is de uitdrukkelijke insteek de handhaving van ' ijbelse zondagsrust, maar ook speelt nar.jurlijk mee de positie van kleine ondernemers en van werknemers die ook op zondag moeten gaan werken.Tijdens het debat drong de SGP bij het kabinet aan jp concrete plannen.Wat dat betreft .'iedt de SGP/SP-initiatiefwet goede aannopingspunten om gemeenten binnen e bedoeling van de wet te houden.

Utrechtse flop

Het gebeurt niet vaak dat de SGP een linister of staatssecretaris naar de Ka- 'er roept voor het beantwoorden van Mondelinge vragen. Maar vorige week vond Van der Staaij het welletjes. Wat «celletjes? Het hele gedoe met het burgeleestersreferendum, dat dit keer in de tad Utrecht op een regelrecht fiasco is itgelopen. Miljoenen heeft het gekost, laar het resultaat was abominabel •biecht: nog geen 10% van de Utrechters ^ond het de moeite waard om te gaan stemmen. Neem het ze eens kwalijk.Als ik moest kiezen tussen een PvdA'er en nog een PvdA'er bleef ik ook thuis.

Voor de SGP is de les uit deze flop van Utrecht: direct stoppen met dit gebeuren.Van der Staaij: "Er is eigenlijk nooit een inhoudelijk politiek draagvlak voor deze burgemeestersreferenda geweest. Als je terugkijkt is het gewoon een oud­ bakken D66-idee, dat in 2000 is geslikt door de andere paarse coalitiepartners. (...) Er valt bij zo'n referendum te weinig te kiezen, zelfs als er meer partijpolitieke variatie is dan in Utrecht. Het valt nu eenmaal niet mee om je te profileren op het boven de partijen staan. Daar komt nog eens bij dat het referendum niet beslissend, maar raadgevend is. Als je de uitslag licht opvat, vergroot je juist de kloof met de burger.Als je de uitslag zwaar opvat en beslissend acht, kom je in strijd met de Grondwet. Kortom, het burgemeestersreferendum is een onding. Het is vlees noch vis."

Ook andere kamerleden mengden zich in het vragenuurtje, de meesten met dezelfde conclusie. Staatssecretaris Bijleveld- Schouten hield echter een slag om de arm. Hoewel ook andere bewindslieden zich duidelijk negatief hadden uitgelaten, verklaarde zij namens het kabinet eerst Eindhoven (waar voor begin volgend jaar ook nog een burgemeestersreferendum gepland staat) nog te willen afwachten en dan een besluit nemen.Wat de SGP betreft een overbodige wachttijd.

Israël en Gaza

Het Midden-Oosten staat heel vaak op de Kameragenda. Zo ook vorige week, toen de kamerleden van de commissie Buitenlandse Zaken debatteerden met het kabinet over de situatie in dat gebied. Twee punten uit de SGP-inbreng. Allereerst stelde Van der Staaij de eenzijdigheid aan de kaak van deVN-Mensenrechtenraad. Daar is Israël altijd de gebeten hond, terwijl tal van landen die de mensenrechten compleet aan de laars lappen niets te duchten hebben. Neder­ land maakt deel uit van deze Raad, zei Van der Staaij. Sterker nog: wij leveren dit moment zelfs de vice-voorzitter De regering zou deze mogelijkheid moeten aangrijpen om wat aan die aanhoudende en onterechte tirades tegen Israël te doen.

Het tweede punt is de toestand in Gaza. Sinds Israël daar weg is, zijn er duizenden raketten afgevuurd op Israëlisch grondgebied.Van der

Staaij verbond hieraan, én aan het feit dat de Gazastrook is overgenomen door Hamas, de conclusie dat de tijd rijp is om in Gaza een internationale troepenmacht te stationeren: "Een dergelijke vredesmacht zou daar rust en orde moeten brengen en de veiligheid van Israël mede moeten dienen. Zo zou wellicht een einde kunnen worden gemaakt aan het wederzijdse geweld en een periode van afkoeling kunnen ontstaan. Bovendien kan dan serieus werk worden gemaakt van het verbeteren van de welhaast humanitaire crisis in het geïsoleerde Gaza."

Zwijnen

Bewoners van deVeluwe weten er alles van: er heerst een zwijnenplaag. Heel lastig en heel gevaarlijk, en daarom reden om het aantal zwijnen weer terug te brengen. Dat kunnen ze op deVeluwe best, maar daar hebben ze Den Haag bij nodig, want als het over de jacht gaat komt ook de minister van Landbouw er aan te pas. En in de Tweede Kamer zitten er bij dit onderwerp altijd wel enkele partijen op het vinkentouw....

Voor de SGP is het helder. Er is aantoonbare overlast en schade. Bovendien is er sprake van een toenemend gevaar voor het verkeer. De drukjacht, waarbij een jager geassisteerd wordt door een drijver die een wild zwijn opjaagt richting jager, moet tijdelijk mogelijk zijn om het zwijnenoverschot terug te dringen. In vergelijking met jachtsoorten waarbij het er heel wat ruiger aan toe gaat (met name de drijfjacht), is de drukjacht om iets te doen aan de huidige zwijnenplaag, alleszins aanvaardbaar.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 oktober 2007

De Banier | 24 Pagina's

Parlementair logboek

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 oktober 2007

De Banier | 24 Pagina's