Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Steun voor noordelijk Flevoland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Steun voor noordelijk Flevoland

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

HET NOORDELiJK DEEL VAN DE PROVINCIE FLEVOLAND HEEFT DE VETARME BE­ LANGSTELLING VAN DE SGP-STATENFRACTIE. NATUURLIJK IS ER OOK OOG VOOR DE GROOTSTEDELIJKE PROBLEMEN IN ALMERE. DAARNAAST VERGETEN WE DE BIJZONDERE POSITIE VAN DE PROVINCIEHOOFDSTAD LELYSTAD NIET. MAAR TOCH, NOORDELIJK FLEVOLAND BLIJFT ONS HET MEEST TREKKEN. IN HET PROVINCIAAL BELEID KRIJGT DIT DEEL VAN FLEVOLAND NAAR ONS OORDEEL, DE MINSTE, EN DAAROM TE WEINIG AANDACHT.

Degenen, die de berichtgeving in De Banier over Flevoland bij houden, zullen geconstateerd hebben, dat de SGP-Statenfractie regelmatig over de N50 (tussen Emmeloord en Kampen) en de Ramspolbrug vragen heeft gesteld. De Ramspolbrug noemden we de'Rampspoedbrug'. Als er een platbodem onderdoor moet, gaat de brug al omhoog. Nog begin dit jaar heeft de SGP in de Staten van Flevoland gevraagd om Rijkswaterstaat te verbieden om in de spits deze brug omhoog te doen. Op het via bruggen creëren van files zit niemand te wachten. Opvallend was het, dat spoedig daarna in de Tweede Kamer een debat met de minister werd gevoerd over het veroorzaken van files door openstaande bruggen. Zal de stem van ons Statenlid hebben doorgeklonken in Den Haag?

Aanhouder wint

Direct na het ontstaan van Flevoland heeft de SGP-Statenfractie gewezen op de breedte van de N50 en de hoogte van de Ramspolbrug. Burgercommissielid R. de Wit: "De N50 is te smal voor het vele verkeer dat van deze weg gebruik maakt. Ook moet de brug verhoogd worden." Hij werd toen gezien als komend van een andere planeet.Als iemand die geen verstand had van verkeersstromen en scheepvaartverkeerTwintig jaar hebben we het volgehouden om op deze knelpunten te wijzen. We spraken voor de andere fracties geen vreemde taal meer. "Daar heb je ze weer", was dan het verwijt.

De aanhouder wint, want zelfs de minister ziet nu de noodzaak in van een ver-breding van de NSO naar tweemaal twee rijstroken en het verhogen van de Ramspolbrug naar 13 meter. Begin dit jaar kwam de verheugende mededeling uit Den Haag dat volgend jaar met de planvorming zal worden gestart. De SGPfractie in Flevoland werd gefeliciteerd. "Het zal de SGP-fractie bijzonder veel genoegen doen, dat minister C. Eurlings mij heeft medegedeeld dat hij zowel de N50 gaat verbreden als de Ramspolbrug naar I 3 meter verhogen", zei gedeputeerde drs. H. Dijksma.

Zuiderzeelijn

"De Hanzelijn (tussen Lelystad, via Dronten, naar Zwolle) wordt aangelegd, maar nu moeten we allen hard aan de slag om ook de Zuiderzeelijn gerealiseerd te krij gen", vervolgde gedeputeerde Dijksma. Hoe het met de Zuiderzeelijn is afgelopen, weten we inmiddels. Minister C. Eurlings liet de Tweede Kamer vorige maand weten dat, wat hem betreft, de Zuiderzeelijn er niet l< omt."Veel te duur en niet rendabel." Voor Flevoland en de drie noordelijke provincies een strop. Steeds hebben zij het belang van de aanleg van de Zuiderzeelijn bepleit. Ook tijdens de algemene beschouwingen, begin november, in de Staten van Flevoland werd nog op de aanleg van de Zuiderzeelijn aangedrongen en onbegrip richting de rijksoverheid uitgesproken.

Drukjacht

De SGP-woordvoerder mengde zich oo in het koor van de criticasters en zei he volgende: "Dat een goede verbinding me het Noorden wenselijk is, zal iedere frac tie hier beamen. Over de uitvoering wordt misschien verschillend gedacht. Maar door de goede verbinding met he Noorden wordt niet alleen Flevoland nieuwe kansen geboden, maar ook alles wat daarna komt. Wellicht bevordert he ook het dotteren van de dichtgeslibde verkeersslagaders op de A6 en A27. Daarom, al is het mooi dat minister Eurlings het champagneglas heft op de verbreding van deAI, A6, A9 en AIO, laten wij hem er aan blijven herinneren dat een rechtstreekse treinverbinding van het Noorden met het westen noodzakelijk blijft. Soms krijg je de gedachte dat de aanleg van een Ecologische Hoofdstructuur, waardoor een haas zich snel van Groningen naar Zeeland kan bewegen, minder problemen oplevert, dan een goede verbinding waardoor Groningen dichterbij Amsterdam komt. Wat mij becreft wordt er een drukjacht op de minister uitgeoefend." Daar voelde de minister van Verkeer en Waterstaat waarschijnlijk weinig voor, want spoedig daarop deelde hij mee dat, wat hem betreft, ie aanleg van de Zuiderzeelijn niet doorgaat.

Noordelijk Flevoland

Nu de Zuiderzeelijn niet doorgaat, wordt een financiële injectie aan noordelijk Flevoland nog wenselijker. Reeds bij de behandeling van het Omgevingsplan hebben wij daarvoor gepleit."Het provinciebestuur van Flevoland zal zich ook in moeten zetten voor noordelijk Flevoland. Dat is hard nodig. De winstgevendheid in de 'andbouw en visserij staat al jaren onder druk. Stijgende brandstofprijzen en vlootsanering zullen een groot effect hebben op de economie van de Urker gemeenschap. In de gemeente Noordoostpolder uilen de komende jaren naar verwachting veel agrarische ondernemers hun activiteiten beëindigen. Dat maakt de economie van noordelijk Flevoland kwetsbaar." In reactie op een SGP-motie, gesteund door CDA, CU, en andere partijen hebben Gedeputeerde Staten een notitie "Economisch Ontwikkelingspakket Noordelijk Flevoland 2007-2010" het licht doen zien. In de laatstgehouden vergadering van commissiewerk heeft ons burgerlid J.N. Simonse zijn waardering uitgesproken over de inhoud van de notitie.

"De ideeën, ter versterking van de economie van zowel de Noordoostpolder als van Urk hebben in belangrijke mate de steun van de SGP. Met name de plannen tot versterking van de visserij en van de glastuinbouw bieden perspectief. Op grote recreatieve ontwikkelingen zit de SGP echter niet te wachten en de bewoners van het gebied evenmin."

Twijfels

Steeds opnieuw herhalen we het SGPstandpunt dat grootschalige recreatieve en toeristische attracties en evenementen de rust van "natuurlijk Flevoland" aantasten. Statenlid M. Bogerd zei bij de behandeling van de plannen voor een groot evenemententerrein: "Voor een grootschalig evenemententerrein is in Flevoland geen plaats. De broodnodige rust is kenmerkend voor Flevoland en wordt verstoord. Gods dag, die een rustdag behoort te zijn, aan Hem geheiligd, wordt gebruikt voor vermaak. Dat dient de overheid niet te bevorderen. Daarnaast wordt de rust in de natuur verstoord, door geluidshinder en drukte op de weg. Onze weginfrastructuur is ook niet berekend op massatoerisme en -recreatie."

De vraag van de SGP of noordelijk Flevoland gebaat is bij de realisering van een Randmeer tussen Lemmer en Kraggenburg en bij een groot watersportcen­ trum tussen Urk en Lemmer, is in de laatstgehouden commissievergadering niet concreet beantwoord.Wie heeft hier om gevraagd? Ons commissielid J.N. Simonse trok tevens het realistisch gehalte van de realisering van een "seniorenstad" in twijfel. Een consortium van projectontwikkelaars verricht op dit moment een studie naar de haalbaarheid van de aanleg van een "stad" voor 50plussers in de Noordoostpolder."ln de beleving van de SGP bestaat een stad uit jonge en oude mensen en alles wat daar tussen zit, maar ook uit verschillende soorten mensen naar afkomst en ras, uit gezonde en niet gezonde mensen. Hoe serieus moeten we daarom een "seniorenstad" nemen? "

Voedselketen

Noordelijk Flevoland onderscheidt zich op een aantal belangrijke punten van andere delen van ons land.AI jaren kent dit gebied een relatief hoog percentage starters en een goede arbeidsmoraal en -mentaliteit. Land- en tuinbouw hebben dit gebied groot gebracht.Voor Urk is dit de visserijsector. Naast de visserij draagt de visverwerking voor een belangrijk deel de economie van Urk.Vandaar dat wij, als SGP, pleiten voor versterking en ondersteuning van de ontwikkelingen in de landbouw en visserij. Op het terrein van innovatie en veredeling liggen nog grote mogelijkheden. Noordelijk Flevoland moet meer uitstralen de "keuken" te zijn waar gezond voedsel wordt "bereid".

Naast de voedselketen zijn er naar de mening van de SGP andere economische dragers mogelijk.Te denken valt aan de uitbreiding van hoogwaardige zorg, conferentiecentra, versterking van het Geomatica Business Park, uitbreiding van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium, maar ook het starten van "waste to oil" (techniek waarbij olie gewonnen wordt uit huishoudelijk afval) en de aanleg van een nieuwe buitendijkse haven bij Urk. Noordelijk Flevoland bezit veel mogelijkheden tot doorontwikkeling. Bovendien bestaat de bevolking uit echte pioniers, die bereid zijn de handen uit de mouwen te steken. Daarom alleen al verdient noordelijk Flevoland steun vanuit Lelystad en Den Haag.

R. Bogerd Lid Statenfractie SGP

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 december 2007

De Banier | 32 Pagina's

Steun voor noordelijk Flevoland

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 december 2007

De Banier | 32 Pagina's