Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Principiële debatten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Principiële debatten

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

HEEL WAT PRINCIPIËLE DEBATTEN DE AFGELOPEN WEKEN. OVER ABORTUS. OVER EUTHANASIE. OvER GODSLASTERING. OvER HOMOSEKSUALITEIT. O M MAAR DI­ RECT DE VIER MEEST BELANGRIJKE DEBATTEN TE NOEMEN. DEBATTEN OP HET SCHERPST VAN DE SNEDE, MET ALS INZET HET CHRISTELIJK GEDACHTE- EN ERF­ GOED IN NEDERLAND. BLIJFT DAT ZICHTBAAR? OF GAAN OOK DE LAATSTE RES­ TANTEN ERVAN BIJ HET 'OUD VUIL'?

Abortus

Beginnen we bij het abortusdebat. Namens de SGP voerde fractievoorzitter Van der Vlies het woord. Een belangrijl< deel van de abortusdiscussie van de afgelopen decennia nnaakte hij persoonlijk van nabij mee. Hij kon zijn inbreng dan ook beginnen met de opmerking dat hij "met pijn in het hart" aan de zoveelste discussie over dit onderwerp meedeed. "Al 25 jaar lang wordt met goedkeuring van de overheid het leven van jonge kinderen in de moederschoot beëindigd."

Van der Vlies citeerde artikel I van de Grondwet. Die lijkt zo duidelijk: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld." Maar, wees hij erop, "in de kleine lettertjes staat onleesbaar: 'In afwijking van dit artikel bent u de eerste 24 weken van uw leven vogelvrij. Uw leven is dan niet gelijk aan dat van anderen. Dit lid is van overeenkomstige toepassing als u een handicap heeft.' Zolang de Wet afbreking zwangerschap nog bestaat is discriminatie aan de orde van de dag."

Het vorige kabinet gaf opdracht een evaluatierapport te schrijven over de uitvoering van de Abortuswet. Conclusie: de wet wordt goed nageleefd. Van der Vlies: "Een onbegrijpelijke conclusie. Immers: juist die normen die het ongeboren leven zouden moeten beschermen worden in ruime mate overtreden. De beraadtermijn wordt vaak niet in acht genomen. Alternatieven (adoptie, pleegzorg, uitdragen, financiële of psychische hulp) komen zeer vaak niet aan de orde."

Schijn-onderzoek

Eén van de punten die de CU tijdens de kabinetsformatie wist te bedingen is een onderzoek naar het begrip 'noodsituatie' in de Abortuswet. Kort voor het debat werd duidelijk dat de onderzoeksopdracht nog steeds niet is geformuleerd en dat het onderzoek zeker vijf (!) jaren gaat duren. Het heeft er alle schijn van dat coalitiepartner PvdA hiermee een beproefde truc heeft uitgehaald: we tillen dit onderzoek over deze kabinetsperiode heen, en daarna zien we wel verder... Van der Vlies liet doorschemeren er weinig fiducie in te hebben. Wordt dit onderzoek (g)een schijnonderzoek?

Een punt waar de SGP mede naar aanleiding van een werkbezoek aan deVBOK en een opvanghuis, aandacht voor vroeg is de positie van jonge (tiener)moeders. Van der Vlies wees erop dat alles tot in de puntjes is geregeld voor vrouwen die hun kind willen laten doden. Maar het meisje of de vrouw die kiest voor het leven van haar kindje, loopt vast in bureaucratie en rompslomp. De omgekeerde wereld! Hier ligt een duidelijke taak voor het kabinet.

Verder stond de SGP stil bij nog twee elementen uit de Abortuswet. Punt één is het gesprek waarop beslist wordt over een abortus. Dat vindt nu bijna als altijd plaats in een abortuskliniek. Waarom toch? Zo'n gesprek kan veel beter gevoerd worden op'neutrale bodem', zoals dat bijvoorbeeld ook gebeurt in Duitsland. Punt twee betreft de beraadtermijn die in acht moet worden genomen. Dat is nu allemaal wel erg vrijblijvend. De SGP wil daarom een inhoudelijke invulling van die beraadtermijn en dat er toetsbare criteria worden gehanteerd bij elke zwangerschapsafbreking.

Tenslotte kinderen met een (verwachte) handicap, zoals een open ruggetje of het syndroom van Down. Op dit moment gelden deze handicaps in de praktijk als redenen voor een abortus omdat - zo luidt de redenering - kinderen met deze handicaps geen goede levensverwachtingen hebben. Dat is maar zeei de vraag, betoogde Van derVlies; "De praktijk leert anders. De tijd is nu echt voorbij dat wij uit onze ivoren toren mogen zeggen dat hun leven het niet waard is geleefd te worden. We maken ons terecht zorgen over de slechte behandeling van gehandicapten in de wereld. De balk in ons eigen oog zien we niet: wij verstoten hen voor of na de geboorte."

Euthanasie

Precies zeven jaar geleden nam de Eerst' Kamer de paarse Euthanasiewet aan. In de week voor Pasen, waarbij toenmalig minister Borst van Volksgezondheid in een interview met NRC-Handelsblad de woorden in de mond nam: "Het is volbracht."

Inmiddels lijkt Nederland gewend aan het feit dat er misschien wel dagelijks mensen gedood worden, met als motivering dat op die manier verder lijden i; voorkomen.Wie als uitgangspunt heeft het Woord van dé Lijdende, kan zich nooit neerleggen bij deze stand van zaken. Die huidige praktijk komt zelfs dicht in de buurt van een recht op euthanasie.

De SGP legde bij die praktijk de vinger toen de Tweede Kamer daar twee weker geleden over debatteerde met de regering. Een rapport over de Nederlandse euthanasiepraktijk toont met zoveel woorden aan dat de remmen die in de wet zitten eigenlijk niet werken. Waar nog bij komt dat het Openbaar Ministe- rie nauwelijks serieus werk maakt van euthanasie. Zelfs de 'toezichthouders' op de euthanasiepraktijk verbazen zich over de coulance" van het OM. Geen enkel )ordeel 'onzorgvuldig' heeft tot vervoling geleid, terwijl er genoeg redenen - : )vertreding van inhoudelijke zorgvuldigleidseisen - waren om dat wel te doen, ildusVan der Vlies.

Alle gevallen van euthanasie moeten worden gemeld bij de vijf toetsingscom- •nissies. In iedere commissie zit een thicus, een arts en een jurist. Helaas ': )lijken die commissies zich vooral te ichten op transparantie, en niet of nauvelijks op het bewaken van de kwaliteit. 3ovendien blijkt dat deze commissies 'aak positief oordelen over een eutha- • asiegeval, terwijl er niet eens voldaan is •an alle wettelijke voorwaarden. Dat chiet dus niet op, want zo worden de emmen in de wet feitelijk onklaar gelaakt.

Palliatieve zorg

Spreken over euthanasie betekent voor 3 SGP spreken over palliatieve zorg. elukkig maakten ook de vorige kabinet- •n daar al een punt van. Maar waar het n ontbreekt is nog steeds een goed m van aanpak. Van der Vlies: "Waarom ) moeizaam allemaal? Wij hopen trouens dat er dan ook nog eens uitvoerig goed wordt ingegaan op de afbakening issen palliatieve sedatie en euthanasie ' n wat wettelijk wel en niet is toegedaan. (...) Normaal medisch handelen en trafbare) euthanasie moeten strikt uit < aar gehouden worden."

Daarnaast vroeg de SGP nog aandacht voor de positie van verpleegkundigen. Niet zij, maar de artsen zijn en blijven in deze kwesties toch de verantwoordelijken. Hoe dan ook moet voorkomen worden dat verpleegkundigen gedwongen worden om mee te werken aan levensbeëindiging.Volgens de wet is euthanasie alleen toegestaan als aangetoond wordt dat alle andere mogelijkheden om het lijden te verzachten uitgeput zijn. Op dit punt is het kabinet nog redelijk vaag. Waarom niet uitdrukkelijk vastgelegd dat in het verslag dat moet worden opgemaakt na een geval van euthanasie per alternatief duidelijk wordt gemotiveerd waarom daar niet voor is gekozen.

Zelfmoordtips

Min of meer in het verlengde van dit onderwerp liggen de vragen die de SGP vorige week dinsdag stelde over het bericht dat er een gids gemaakt is met allerlei zelfmoordtips van deskundigen. Het is de bedoeling dat die gids binnenkort op de markt komt zodat iedereen de instructies kan kopen en er, indien gewenst, mee aan de slag kan. Kloppen de berichten, dan wordt er momenteel zelfs al volop gewerkt aan een vertaling in onder andere het Duits en Frans.

Van der Staaij trok hier snel over aan de bel bij de regering. Zijn boodschap: bekijk of en in hoeverre deze 'Gids met adviezen voor zelfdoding' in strijd is met het Wetboek van Strafrecht. Hoe dan ook gaat dit boek rechtstreeks in tegen het beleid, ook van dit kabinet om zelfmoord zoveel mogelijk te voorkomen. Daarenboven: er is ook nog zoiets als het Wetboek van Strafrecht. Artikel 294 zegt dat hulp bij zelfdoding strafbaar is. Zo'n boek lijkt daar duidelijk mee in strijd. Al met al voor de SGP redenen genoeg om het kabinet aan te manen om hier werk van te maken.

Tsjaad

Moet er opnieuw een Nederlandse militaire missie naar het buitenland? Die vraag moest vorige week in en door de Tweede Kamer worden beantwoord. De aanvraag betrof dit keer het door burgeroorlogen en stammentwisten geteisterde Tsjaad. Nu is dit geen land waar we als Nederland speciale banden mee hebben. Bovendien valt een missie naar dit gebied niet in de termen van bescherming tegen internationaal terrorisme. Dus stond de SGP niet te trappelen van ongeduld om groen licht te geven.

Uiteindelijk hebben we ons laten overtuigen door de argumenten die minister Van Middelkoop noemde. De belangrijkste reden waarom het uiteindelijk toch een 'ja* werd is dat het een wel heel beperkte missie betreft: amper tien maanden. Daarbij komt dat het over niet meer dan 60 militairen gaat, die zelf ook nog eens echt gemotiveerd zijn om in Tsjaad een steentje bij te dragen aan een betere situatie in dat Afrikaanse land. Als de situatie zo ligt, is de zaak ook weer niet zo moeilijk.

Meedoen dus.

Duurzame energie

Er komt meer geld beschikbaar voor ondernemers die willen investeren in een kleine co-vergistingsinstallatie of een installatie voor de verbranding van vaste biomassa. De Tweede Kamer besloot daartoe op verzoek van de SGP.

Investeerders (zoals boeren en tuinders, uit welke hoek best belangstelling was voor deze vorm van opwekking van energie) die een dergelijke installatie voor de opwekking van duurzame energie willen bouwen, kregen in het voorstel van minister Van der Hoeven van Economische Zaken niet meer geboden dan een subsidie van 12 cent per kWh. Uit berekeningen van het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) blijkt dat dat bedrag te laag is. In de praktijk is het voor kleine ondernemers vrijwel onmogelijk om met zo'n lage subsidie een rendabele installatie te bouwen.

Bij het debat over de stimuleringsregeling voor duurzame energie diende Van der Vlies een motie in om de financiële steun voor installaties tot 2 megawatt te verhogen naar 15 cent per kWh. Die motie is door een meerderheid in de Tweede Kamer aangenomen. Daardoor wordt het voor de geïnteresseerden financieel een stuk interessanter om een installatie te bouwen voor de verbranding van vaste biomassa of voor de co-vergisting van mest.

En dat is winst.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 april 2008

De Banier | 32 Pagina's

Principiële debatten

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 april 2008

De Banier | 32 Pagina's