Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Standvastig getuigen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Standvastig getuigen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

DOOR TEGENSTAND EN VIJANDSCHAP ZIJN WE GENEIGD COMPROMISSEN TE SLUI­ TEN. DE VERLEIDING IS DAN GROOT V\/ATER BIJ DE WIJN TE DOEN. ALS ER GESPOT WORDT, HEBBEN WE DE NEIGING OM TE ZWIJGEN. WE HEBBEN ONSZELF ER DAN NIET VOOR OVER. MAAR ALS DE HEERE VRIJMOEDIGHEID GEEFT, IS ER SPRAKE VAN STANDVASTIG GETUIGEN. DAN MOET ER GESPROKEN WORDEN, WAT DE GEVOLGEN OOK ZOUDEN ZIJN.

Pinksteren

Op de Pinksterdag waren er veel vijanden op de been. Er v\/erd gespot met het wrerk van God. De discipelen spraken in vreemde talen. In talen waar zij nooit voor geleerd hadden, spraken zij de grote werken Gods. Dat riep niet alleen ontzetting en twijfelmoedigheid op, maar ook spot. Er werd gezegd dat de discipelen vol zoeten wijn waren. Spotters zeiden dat zij dronken waren. Deed Petrus er toen het zwijgen toe? Was hij bang van deze spotters? De Heere gaf hem vrijmoedigheid om standvastig te getuigen. Petrus wees op het vroege tijdstip: het was pas de derde ure van de dag, wij zouden zeggen: negen uur in de morgen. Veel te vroeg om dronken te zijn.Vervolgens wees Petrus erop dat het wonderlijke gebeuren de vervulling was van de profetie van Joel. Ook wees Petrus de vijanden eerlijk op hun zonde. Zij hadden Jezus de Nazarener genomen en door de handen der onrechtvaardigen aan het kruis gehecht en gedood. Petrus mocht standvastig getuigen van het werk van God en Christus: "Zo wete dan zekerlijk het ganse huis Israels, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk dezen Jezus Dien gij gekruist hebt." De Heere heeft zijn woorden gezegend: "En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen, mannen broeders? " Petrus heeft opgeroepen tot bekering: "Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen." Het standvastig getuigen wierp rijke vrucht af: ongeveer drieduizend zondaren werden bekeerd.

Politiek

Het negentigjarig bestaan van de SGP mocht herdacht worden.Vijandschap is er altijd geweest, maar is in onze tijd toch sterker en bruter dan in vroeger jaren. Een duidelijk teken daarvan is het tijdelijk inhouden van de subsidie aan onze partij. Onze partij is altijd een getuigende partij geweest, een partij die duidelijk haar beginselen heeft uitgedragen in 's lands vergaderzalen. Standvastig dient uitgekomen te worden voor het doel van onze partij zoals omschreven in artikel 2 van het beginselprogramma: "de beginselen van Gods Woord op staatkundig terrein tot meerdere erkenning te brengen in den lande." De beginselen van Gods Woord vragen erkenning bij overheid en volk.

De beginselen van Gods Woord dienen vertolkt te worden in de actuele situatie. In heel ons land, door heel ons volk, door overheid en onderdaan, dient gehoorzaamd te worden aan Gods Woord en Wet. Bewogen dient door de klinken dat Gods Woord onderwerping eist ook van de overheid zonder enige beperking Helaas sluit de overheid vaak aan bij een door het volk aanvaard normenpatroon. De SGP dient uit te dragen wat staat in art. 4 van het beginselprogramma: "wetgeving en bestuur mogen de prediking van het Evangelie niet hinderen, maar moeten deze bevorderen (...) Dientengevolge behoren ongeloofspropraganda, valse religies en antichristelijke ideologie en door de overheid uit het openbare Ie ven te worden geweerd." Ook in onze tijd dient onderschreven te worden wat in het tweede deel van art. 4 van ons be ginselprogramma staat. Dit is de vertolking van de meest omstreden zinsnede uit het onverkorte art. 36 van de Neder landse Geloofsbelijdenis: "om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valse godsdienst, om het rijk van de antichrist te gronde te werpen." Daarmee wordt, in tegenstelling tot bepaalde opvattingen binnen de islam, geen doden van ketters bedoeld. Gewetensvrijheid dient er te zijn. Men kan niet tot het geloof gedwop gen worden.Wel dienen godslasterlijke uitingen verboden te worden. Alles wat tegen Gods geboden ingaat via pers, radio, TV en internet dient bestreden te worden. De Heere geve dat in het hede: en in de toekomst de SGP standvastig mag getuigen en dat dit getuigen zegen en vrucht mag afwerpen.

Enige tijd geleden bezochten we de plaats Worms in Duitsland. Hier heeft Luther zich moeten verantwoorden op de rijksdag in 1521. De keizer had hij te gen, veel koningen en andere hooggeplaatsten waren het volstrekt niet met hem eens. Maar de Heere gaf hem vrijmoedigheid om standvastig te getuigen en vast te houden aan Gods onfeilbaar Woord. Luther is daar niet beschaamd mee uitgekomen. Ons als SGP'ers bedreigen minder gevaren dan Luther in zijn tijd. Zou er dan geen standvastig ge tuigen dienen te zijn in de politiek? Maa het geldt ook ieder in zijn of haar persoonlijke levensomstandigheden. Er zij een bewogen en bedroefd aanwijzen va' de zonden en een oproepen tot bekering met het gebed: Uw Koninkrijk kome.

ds. A. van Heteren

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 mei 2008

De Banier | 24 Pagina's

Standvastig getuigen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 mei 2008

De Banier | 24 Pagina's