Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vrijheid maak je met elkaar?

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Vrijheid maak je met elkaar?

5 minuten leestijd

IN HET OPRICHTINGSJAAR VAN DE SGP, IN DE NADAGEN VAN DE EERSTE WE-RELDOORLOG, SCHREEF DE NEDERLANDSE REGERING EEN NATIONALE BIDDAG UIT.DE BIDDAG WERD GEHOUDEN IN DE TURBULENTE NOVEMBERDAGEN VAN 1918.DAT WAS DE TIJD WAARIN DE REVOLUTIE DIE IN DUITSLAND HET KEIZERRIJK TENVAL BRACHT, NAAR NEDERLAND DREIGDE OVER TE SLAAN.

Nationale herdenking

De kersverse SGP had veel kritiek op iet regeringsbeleid, maar ds. G.H. Kersten prees de regering wel, dat zij in deze verwarrende tijd het initiatief nam tot sen nationale biddag. In zijn destijds uitgegeven biddagpreek"Een banier tegen de revolutie", haalde hij instemmend de woorden van de toenmalige regering aan: "De nood der tijden, die zich ook in ons land zoozeer doet gevoelen, dringt in het bijzonder tot verootmoediging en tot het inroepen van Gods hulp. Daarvan is de regering ten volle overtuigd."

Ds. Kersten uitte echter zijn diepe zorgen de'leugenleer', de revolutie die zich voltrok door het verwerpen van het Woord van God."Los van God! Dat is de leuze des tijds.

Ons lot is in onze ^igen hand. De 'lensch beschikt !ver vrede en .oriog.Tegen heel jöds Woord in, oept men onbeichroomd: "Nu is t met het oorlogboeren uit."

Dat zijn woorden die het waard zijn om overdacht te woorden, in het bijzonder n deze meimaand waarin we stil staan bij de bevrijding van Nederland, het einde van de Tweede Wereldoorlog. De regering heeft een 'nationaal comité 4 en 5 mei' opgericht om de nationale herdenking te organiseren. Dit comité heeft /oor de leerlingen op de basisschool onder de titel "Vrijheid maak je met elkaar" een boekje samengesteld over oorlog, 'rede en vrijheid. Daar staan veel wetenswaardigheden in. Zo worden met persoonlijke verhalen de verschrikkingen van de oorlog aangegeven. Ook wordt duidelijk gemaakt dat oorlogen nog steeds wijd verbreid zijn.Wereldwijd zijn er alleen al meer dan 300.000 kinderendie als soldaat moeten vechten in gewapendeconflicten.

Gemis

Eén ding wordt echter pijnlijk gemist in dit nationale aandenken. Dat geldt ook voor veel andere herdenkingsactiviteiten. Gemist wordt de erkenning dat het Gods hand is. Die ons bevrijdde. De vrijheid is niet door mensen gemaakt. God gaf ons land de vrijheid en gebruikte daarvoor mensen. God de Heere moet daarvoor ootmoedig gedankt worden. "Wij zullen het niet verbergen voor hun kinderen, voor het navolgende geslacht, vertellende de loffelijkheden des HEEREN, en Zijn sterkheid en Zijn wonderen, die Hij gedaan heeft." (Ps. 78: 4) Dat is een wezenlijk andere toon dan het nationaal comité aanslaat.Vrede en vrijheid is mensenwerk, luidt het motto. "Met elkaar kunnen we ervoor zorgen dat het vrede wordt en vrede blijft." Het is zeker waar dat ook op dit terrein de menselijke verantwoordelijkheid groot is! Het zou een zegen zijn als wereldwijd veel meer mensen zich inspannen om naar vrede te zoeken, waar nu landen en volken door conflicten worden geteisterd en verscheurd.

Dat kan en mag echter nooit een rechtvaardiging zijn om daarom maar niet met God te rekenen, om te doen alsof Hij er niet is. En dat is precies wel wat er in dit boekje gebeurt. Het geloof wordt vooral in de negatieve zin genoemd, als een van de redenen die mensen hebben om oorlog te voeren: "Ze beweren dat hun geloof beter is dan een ander geloof." Kortom: het bestaan van God en Zijn handelen wordt niet erkend, en het geloof besproken als oorzaak van problemen.Welk beeld van God en godsdienst wordt hiermee op kinderen overgedragen?

"Los van God"

Ongetwijfeld zal het comité zelf van mening zijn, dat het een "neutrale" herdenkingsuitgave heeft willen samenstellen en aangesloten heeft bij breed gedeelde overtuigingen over oorlog en vrede. Dat zal waar zijn. Maar de kritiek is en blijft dat die "grootste gemene deler" geen neutrale positie is.Ten diepste wordt hiermee een inhoudelijke keuze gemaakt voor de humanistische benadering. Zo'n boekje als dit had prima door het humanistisch verbond geschreven kunnen zijn. Het is niet atheïstisch, in de zin dat openlijk het Godsbestaan wordt ontkend. Maar het al of niet bestaan van God is in de humanistische benadering simpelweg geen kwestie van belang. God blijft bewust "buiten beschouwing", en het geloof is geen leidraad voor het dagelijks leven. Dat is de trieste uitkomst.

Dit praktische humanisme, het geen rekening houden met God, heeft zich diep en sterk genesteld in onze tijdgeest. Het "los van God", waarover ds. Kersten in zijn biddagpreek sprak, is helaas nog veel intenser en indringender de leus van de tijd geworden. En sinds 1918 zijn "los van God" op ongekende schaal wreedheden begaan. Denk aan Jozef Stalin, die de naam van God uit de Sovjet-Unie wilde laten verdwijnen. Hij is verantwoordelijk voor ongekende wreedheden, en maakte miljoenen slachtoffers. Deze man werd door de Moskouse Academie van Wetenschappen tot het grootste genie van de mensheid uitgeroepen... OokAdolf Hitler, die in wreedheid met Stalin wedijverde, had weinig op met de kerken. Hij noemde het christendom rijp voor de ondergang en vond kerken "het meest verschrikkelijke instituut dat men zich kan voorstellen."<

Wat een ongelooflijke wreedheden zijn er in de geschiedenis van de mensheid niet aangericht met een beroep op de humaniteit? Juist bij de verschrikkingen van oorlogen, zien we indringend tot hoeveel onmenselijke gruwelijkheden mensen "los van God" in staat zijn.Vrede en vrijheid zijn geen mensenwerk. Het is niets minder dan een bovenmenselijke opgave, een Godsgeschenk.

C.G. van der Staaij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 mei 2008

De Banier | 24 Pagina's

Vrijheid maak je met elkaar?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 mei 2008

De Banier | 24 Pagina's

PDF Bekijken