Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nieuws vanuit Utrecht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuws vanuit Utrecht

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE PROVINCIE DOET ERTOE. DAT BLIJKT TENMINSTE UIT DE ONDERWERPEN DIE IN DE UTRECHTSE PROVINCIE DE LAATSTE MAANDEN DE REVUE PASSEERDEN.

Samenwerkingsagenda

Plof.... daar valt bij elke burger in de provincie Utrecht een krant op de mat. "Samen maken v/e Utrecht mooier" is de titel. Het blijkt een krant van de provincie te zijn in samenwerking met het Algemeen Dagblad over de zogenoemde Samenv(/erkingsagenda. De provincie Utrecht en de 29 Utrechtse gemeenten hebben namelijk in februari de Samenwerkingsagenda ondertekend met afspraken over 277 projecten in de hele provincie. In sommige gevallen gaat het om de uitvoering van heel concrete projecten, in andere gevallen om gezamenlijk onderzoek. Ook worden sommige problemen provinciebreed aangepakt.

De Samenwerkingsagenda is een idee van deVNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) afdeling Utrecht. Er was behoefte aan vernieuwing van de relatie tussen gemeenten en provincie, in de geest van deze tijd. Het concept werkt simpel: gemeenten leveren een lijstje aan bij de provincie met wensen waarin de provincie een versterkende, verbindende of samenwerkende rol kan vervullen. Dat resulteerde in bijna 300 aangeleverde wensen.Vervolgens is er een top 8 van thema's samengesteld die het meest scoorden, bijvoorbeeld de verplaatsing van hinderlijke bedrijven en leefbaarheid kleine kernen.

In de vergadering van Provinciale Staten van februari werden door diverse fracties vragen gesteld over de communicatie rond de samenwerkingsagenda. Zo bleek Provinciale Staten niet op de hoogte te zijn van de krant. Bovendien bleek uit navraag door onze fractie dat veel gemeenteraadsleden niet op de hoogte waren van de samenwerkingsagenda. Het gevaar is dat deze agenda een 'speeltje' blijft van het college van B& W. En ook de noodzaak van een provinciebreed verspreide krant wordt betwijfeld. In hoeverre is de burger geïnteresseerd in iets waar de gemeenteraad en de Staten niet eens bij betrokken zijn?

Erfgoedparels

De provincie heeft een belangrijke taak in het behoud van het cultuurhistorische erfgoed. Daar past steun aan musea bij. maar ook het herkenbaar maken van de Romeinse Limes. Dat is de noordelijke grens van het Romeinse Rijk, zoals die omstreeks het begin van onze jaartelling dwars door de huidige provincie Utrecht liep. Het behoud van de Grebbelinie en van de Nieuwe Waterlinie horen eveneens in dit rijtje thuis. Daarnaast zet de provincie in op het behoud van monumenten. Er is bijvoorbeeld een Kastelenstichting, een Molenstichting en een boerderijenstichting.

Maar dat is nog niet alles. In de vorige Statenperiode werd de notitie "Erfgoedparels" vastgesteld. Die beoogt om ook monumentale industriële complexen voor het nageslacht in stand te houden. De SGP-fractie heeft daaraan toen haar steun gegeven, maar tegelijkertijd aandacht gevraagd voor een andere groep monumentale gebouwen die met verval bedreigd werd, namelijk de tientallen oude dorpskerken. Aanleiding daartoe was het contact met de kerkrentmeesters van de dorpskerk van Wilnis, die grote problemen met de fundering heeft. Zowel in commissievergaderingen als in persoonlijke contacten met de gedeputeerde en met de betrokken ambtenaren hebben we daar regelmatig de aandacht op gevestigd. Daarin trokken we samen op met het CDA.

In het nieuwe college van Gedeputeerde Staten is aan mevrouw Raven van het CDA de 'monumentenportefeuille' toebedeeld. En vanaf dat moment is er naar gestreefd om ook monumentale dorpskerken, die vaak immers gezichtsbepalend zijn, bij de "erfgoedparels" onder te brengen. Dat heeft in één van de laatste Statenvergaderingen tenslotte haar beslag gekregen.Tja, soms heeft een besluit van de Staten een lange voorgeschiedenis...

Herindeling Vecht- en Piassengebied

Begin maart heeft GS de beslissing genomen dat Abcoude, Breukelen en Loenen samen met de gemeente Ronde Venen één Vecht- en Venengemeente moet gaan vormen. De verwachting is dat zodoende de ingewikkelde plannen voor het noordelijke deel van het westelijke veenweidegebied beter behartigd kunnen worden. In het kader van de Agenda Vitaal Platteland en van de landbouwontwikke- i; ng staat daar namelijk heel wat te gebeuren.

RSW+

De SGP is altijd heel terughoudend als et gaat over gemeentelijke herindelinen. Maar al te vaak v^ordt in een grote emeente de afstand tussen de inwoners n de bestuurders veel te groot.Toch zijn r redenen om deze herindeling te steuen. Enkele gemeenten in dat gebied misen een slagvaardig bestuur en ook hun nanciële toestand geeft zorgen.

)e Statencommissie ging de betrokken , ; 5emeenten langs om de argumenten 'óór en tegen herindeling nog eens serius te overwegen. Inmiddels heeft de catencommissie ingestemd met de vorling van een nieuwe gemeenten en binenkori zullen de Staten een besluit lerover moeten nemen.

Aan de andere kant van de provincie hebjen Woudenberg en Scherpenzeel uitgeproken dat zij - samen met Renswoude - één Vallei-gemeente willen vormen. Aan ie provincie Utrecht hebben zij daarom /erzocht om de mogelijkheden te onderzoeken. Renswoude voelt niets voor zo'n -amenvoeging. In een referendum met een : eer hoog opkomstpercentage spraken jijna alle inwoners zich uit voor een zelfstandig Renswoude. Er is ook geen onmiddellijke aanleiding om tot herindeling an deze gemeenten over te gaan. Alle Jrie gemeenten worden goed bestuurd en de financiële situatie is gezond, zo blijkt "it onderzoek dat de provincie enkele jaen geleden heeft laten uitvoeren.

Maar als gemeenten een dergelijk verdoek doen, moet je dat als provincie serieus nemen. Daar had GS geen moeite mee. En dus lag er tijdens de Statenvergadering van 18 februari het voorstel op tafel om de mogelijkheid en wenselijkleid van een herindeling van Woudenberg, Scherpenzeel en Renswoude te onderzoeken. Ook zou gekeken moeten A'orden naar de positie van Overberg (dat is de'+' in de naam RWS+).

Voor de SGP was dit voorstel aanleiding om een motie in te dienen waarin we pleitten voor een 'tweesporenbeleid', zodat ook aan de wens van Renswoude volledig recht gedaan zou worden. Met steun van het CDA, de VVD en D66 werd deze motie aanvaard. Als 'tegenprestatie' steunden wij hun motie, die er op gericht was om ook Leusden in de procedure te betrekken. Inderdaad een schoolvoorbeeld van een compromis. maar als het beginsel niet in het geding is, kan dat op zakelijke gronden soms noodzakelijkzijn.

Intussen is wel duidelijk dat de provincie voorkeur geeft aan een RSW-gemeente. Maar met de motie zal ook zeker Renswoude serieus genomen worden. Renswoude zelf wil namelijk liever ambtelijke samenwerking met een andere gemeente (Veenendaal of Barneveld). Het is nu wachten op het herindelingsadvies vanuit de provincie.

Voor de fractie is het thema herindeling in ieder geval de aanleiding om een publieksavond te organiseren. Op D.v. dinsdag 22 mei gaan de fractievoorzitters van de SGP-fracties in Scherpenzeel, Renswoude en Woudenberg met elkaar in discussie over nut en noodzaak van een herindeling.Voor meer informatie hier­ over verwijzen wij naar onze (nieuwe!)website: wvvw.sgputrecht.nl.

Nieuwe Wro

Elke provincie en elke gemeente is bezig geweest met de invoering van de nieuwe Wet op de ruimtelijke ordening (Wro). Voor ons was het een aanleiding om voor raadsleden uit de provincie een themadag te organiseren over deze nieuwe wet. Er kwamen zo'n dertig SGPpolitici uit de provincie in Driebergen bij elkaar om door RO-deskundige mr.A. Knol geïnformeerd te worden over de nieuwe wet.Vervolgens gaf wethouder Westerbroek (Nunspeet) zijn visie. Het is inderdaad zo dat de rollen van provincie en gemeente gaan veranderen, ook al is de verandering minder groot dan de bedoeling was. Door de amendementen in Tweede en Eerste Kamer zijn er een heleboel 'oude' instrumenten weer teruggekomen in de nieuwe wet. Formeel krijgt de provincie wel meer invloed, maar in de praktijk zullen de provincies toch kiezen voor een uitgebreide overlegfase. Ook de provincie Utrecht heeft duidelijk gekozen voor dit overlegmodel, waarbij de belangen van provincie en gemeente zullen worden afgewogen.Volgens wethouder Westerbroek vallen de veranderingen wel mee, hij voerde een pleidooi om ruimtelijke beleidsdocumenten te gebruiken als politiek instrument: "Zelfs met een nota grondbedrijf kun je principiële politiek bedrijven!"

dr. R. Bisschop en j.M. van Eckeveld

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 mei 2008

De Banier | 24 Pagina's

Nieuws vanuit Utrecht

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 mei 2008

De Banier | 24 Pagina's