Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De liefde van God uitgestort

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De liefde van God uitgestort

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten is uitgestort door de l-leilige Geest, Die ons is gegeven. Romeinen 5: 5

Vat merken anderen aan ons?

"Christenen zijn mensen die overal tegen zijn." Hoe vaal< wordt ons dit niet verweten? Inderdaad zijn we tegen veel wat we vandaag om ons heen zien. Het wordt steeds duidelijker wat in het hart van mensen leeft. Laten we vooral tegen blijven, tegen alles wat strijdt met het uitdrukkelijke gebod van de Heere.

Maar hopelijk merkt onze omgeving nog iets meer aan ons. Dat we vol zijn van de liefde van God. Die liefde zit niet automatisch in ons. Daar worden we niet mee geboren. In Romeinen 5 karakteriseert Paulus degenen voor wie Christus gestorven is als goddelozen, zondaren en zelfs vijanden. En dat zijn niet alleen de mensen die geen binding meer hebben met het geloof en de kerk. Dat zijn wij.

Daar overtuigt de Heilige Geest van. Zó, dat ieder kind van God z'n zonde leert ielijden voor de Heere. Hoe degelijk nijn buitenkant er ook uitziet, voor U oen ik wie ik ben: een mens zonder liefde voor U.

Wat een wonder dat de Heere in Zijn genade Zijn eigen Zoon gezonden heeft en Hem in plaats van goddelozen en •/oor goddelozen liet sterven. Een ieder die door de kracht van de Geest zichzelf leert kennen, leert Hij ook schuilen achter het bloed van dit Offeriam.

een beredenering, laar ervaring

Maar dit geloof is geen verstandelijke beredenering. De Heilige Geest brandt alle vanzelfsprekendheid weg. Hij schenkt diepe verwondering. Hij laat zelfs de liefde van de Heere proeven. Stort die uit in de harten van Zijn kinderen, zoals de Pinkstergeest zelf werd uitgestort op het Pinksterfeest.

Uitstorten. Dat wijst op overvloed, op heilige en heerlijke verrukking. Het is de liefde van de Heere voor mensen die niets anders dan het oordeel verdiend hebben. Daarvoor liet Hij Zijn eigen, lieve Zoon het oordeel ondergaan dat op ons rustte. Dat is een liefde die niet in woorden uit te drukken is, maar waar de Heilige Geest alle kinderen van God - in meerdere of mindere mate - deel aan geeft en doet ervaren.

De Geest is het onderpand van en het voorschot op de eeuwige erfenis. Hij verzekert de gelovigen niet alleen dat die erfenis ook voor hen bestemd is, maar Hij Zelf is onderdeel van deze erfenis. Die Geest, uitgestort in het hart van de gelovigen, geeft een voorsmaak van de eeuwige erfenis. Hij ontneemt ons alles wat we buiten Christus hebben, maar laat ook zien hoe overweldigend de liefde van God in Christus is. En dat voor mij, overdiend!

Deze liefde, die van boven komt en uitgestort wordt door de Heilige Geest, is het bewijs ervan dat de hoop niet beschaamt. De hoop op Gods heerlijkheid is niet maar een vrome wens, die als een zeepbel uit elkaar zal spatten. Nee, de kinderen van God weten dat het waar is. Ze mogen immers nu al iets van de onuitsprekelijke liefde van God ontvangen en ervaren!

Levende omgang

Wat hebben we het nodig dat de omgang met de Heere dagelijks beoefend wordt! Want wanneer we zo ver van de Heere leven dat we nauwelijks meer iets van Zijn liefde proeven, bedroeven we Hem en stralen we ook niets uit, hoe groot en heerlijk Gods liefde is.

Een predikant van de Free Church of Scotland, Maurice Roberts, zegt het zó: "De ziel van de mens is geschapen om te aanbidden. God te eren, en blijdschap en geluk na te jagen. De ziel was gemaakt om vurig te verlangen. Wanneer hij geen geestelijke vreugde kan bereiken, zal hij aardse vreugden omhelzen om voldoening te vinden.Wanneer de gelovige een bepaalde tijd is zonder de liefde van Christus

te proeven, de smaak van de tegenwoordigheid van de Zaligmaker, en wanneer Christus ophoudt het hart te vullen met voldoening, gaan zielen in stille zoektocht naar andere minnaars."

Tekent hij hiermee ons beeld? Ook nadat wij de Heere hebben leren kennen? Dat we op zoek zijn naar andere minnaars, omdat de liefde van Christus ons

hart niet vult? Dat is een gevaarlijke toestand. De Heilige Geest is uitgestort, juist met doel om zondaren bij de fontein van echte blijdschap te brengen. Laten wij bidden om de Heilige Geesten een krachtig werk van de Geest, zodat we leeg worden van onszelf, maar gevuld worden met de liefde van God in Christus.

Dat is tot heil van ons leven, maar zal ook tot zegen zijn van anderen. Wie wordt er jaloers op mensen van wie alleen maar te zeggen is dat we overal op tegen zijn? Maar als ons leven iets van de geur van Christus verspreidt, zal dat tot jaloersheid kunnen brengen. Wat een wonder dat wij niet anderen jaloers hoeven te maken. Hoe zouden we dat vanuit onszelf kunnen? Maar de Heere kan zo krachtig werken, dat ook ons leven de geur van Zijn liefde in Christus verspreidt.

Laten we verlegen zijn om deze krachtige werking van de Heilige Geest. Hij schenkt Zijn Geest, in de harten van allen die Hem erom smeken. Zou Hij die Zijn Zoon gaf voor vijanden ons Zijn Geest niet willen schenken?

ds. P.J. den Admirant, Harderwijk.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 mei 2008

De Banier | 24 Pagina's

De liefde van God uitgestort

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 mei 2008

De Banier | 24 Pagina's