Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Europese defensie-industrie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Europese defensie-industrie

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

EIND MAART WERD DUIDELIJK DAT NEDERLAND EEN BIJDRAGE ZAL LEVEREN AAN EEN EU-MISSIE IN TSJAAD. DAARNAAST ZIJN ENKELE EU-LANDEN BETROKKEN BIJ MISSIES IN ONDER MEER AFGHANISTAN EN IRAK. DE EUROPESE LEGERS ZIJN FENSIE-INDUSTRIE. DE EUROPESE PRODUCENTEN VAN WAPENS EN ANDER MATERIAAL HEBBEN SAMEN EEN JAAROMZET VAN ONGEVEER 55 MILJARD DUS VRIJ ACTIEF IN DE WERELD EN HIERDOOR FLOREERT OOK DE EUROPESE DE­ LEGER­ EuRO.

Artikel 296

De vraag die de Europese Commissie zich de afgelopen tijd stelde, was hoe lang de Europese defensie-industrie nog zulke indrukwekkende cijfers kon overleggen.Voor de defensie-industrie bestaat namelijk geen Europese interne markt. Overheidsopdrachten in de wapenindustrie dienen wel openbaar te worden aanbesteed, maar art. 296 van het EGverdrag stelt dat lidstaten de regels van de interne markt niet hoeven toe te passen wanneer de nationale veiligheid in het geding is.

Van dit artikel 296 wordt door de lidstaten dankbaar gebruik gemaakt, maar hierdoor dreigt de defensie-industrie ten onder te gaan. Dit baart de Europese Commissie zorgen en daar is wat voor te zeggen. De Nederlandse defensie-industrie verschaft namelijk aan 250 MKB's werk met in totaal liefst 12.000 arbeidsplaatsen. Daarnaast zorgt de defensie-industrie voor grote technologische vooruitgang op het gebied van GPS, internet, ontwikkeling van software en satellietwaarneming. Om het voortbestaan van de Europese defensie-industrie te garanderen heeft de Europese Commissie twee richtlijnen voorgesteld. De eerste richtlijn stelt zich ten doel de voorwaarden voor de overdracht van defensiegerelateerde producten te vereenvoudigen. De tweede richtlijn is een nieuwe richtlijn voor de aanbesteding van overheidsopdrachten op defensie- en veiligheidgebied waarin de noodzakelijkheid van flexibele procedures, de leveringszekerheid en de vertrouwelijkheid van informatie afdoende worden beschermd bij het aanbesteden van de overheidsopdrachten, zodat lidstaten slechts beperkt een beroep op art. 296 EG kunnen doen.

Tweede richtlijn

De tweede richtlijn is een goed voorstel dat een oneigenlijk beroep van lidstaten op art. 296 EG tegen gaat. Het is immers van belang dat de Europese defensie-industrie niet onnodig wordt belemmerd ter bescherming van nationale defensie­ industrieën. De eerstgenoemde richtlijn raakt echter een fundamenteel punt, namelijk de uitgangspunten van het nationale defensiebeleid. En dat is bij uitstek thematiek die grote invloed heeft op de nationale identiteit van lidstaten. De ver schillende reacties van de EU-lidstaten op de oorlog in Irak en de hulp aan de Afghanistan toont aan dat deze national defensie-identiteiten niet gelijk zijn. Om deze reden dient geen Europees defensiebeleid te worden ontwikkeld, ook nie op het gebied van de voorwaarden voo' de overdracht van defensiegerelateerde producten, omdat dit nauw samenhangt met defensie-uitgangspunten (Welke wr pens zet een lidstaat in? Aan welke vooi waarden moeten deze wapens voldoen; Het argument dat de Europese defensie industrie versterkt moet worden om ee tegengewicht te kunnen bieden aan de Amerikaanse defensie-industrie, is niet correct, omdat daarmee tekort wordt gedaan aan de NAVO, waarin de VS. een bondgenoot is en niet een defensieconcurrent. Het is volstrekt onwenselijk de verschillende defensie-uitgangspunten voor de defensie-industrie te harmonist ren. Het is daarom te hopen dat de rapporteur op deze onderwerpen in het Ei ropees Parlement, eenzelfde mening is toegedaan. Zo niet, dan kan hij niet op steun rekenen van de IND/DEM-fractie in het EP

Benjamin Beldnnan

Beleidsmedewerker IND/DEM-fractie

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 mei 2008

De Banier | 24 Pagina's

De Europese defensie-industrie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 mei 2008

De Banier | 24 Pagina's