Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Op reis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Op reis

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

IN DE MAANDEN DIE NU ZIJN AANGEBROKEN WORDEN ER HEEL WAT REIZEN GEMAAKT. VELEN GAAN EEN PAAR WEKEN WEG, HETZIJ VERAF OF DICHTBIJ, OM WAT RUST TE KRIJGEN EN NIEUWE KRACHTEN OP TE DOEN VOOR DE TAAK DIE DE KOMENDE TIJD WEER WACHT. LATEN WE BIJ DIT ALLES NIET VERGETEN DAT WE OP REIS ZIJN NAAR DE EEUWIGHEID. AAN DIE REIS KAN EEN EINDE KOMEN, OOK ALS WE ELDERS VERBLIJVEN. ZiE DEZE VRAAG NIET VOORBIJ: WAAR ZULT U ZIJN IN DE EEUWIGHEID?

Zomermaanden

Juist in de zomermaanden gaan velen voor kortere of langere tijd op reis. Sommigen blijven in Nederland, anderen gaan naar het buitenland. Soms worden zeer verre bestemmingen opgezocht.Voordat we op reis gaan, wordt eerst de vraag onder ogen gezien waar we heen willen gaan en waarom we daar heen willen gaan. Het kan zijn dat we iets willen zien uit de kerkgeschiedenis. Plaatsen worden bezocht waar een bekend persoon uit de kerkgeschiedenis heeft gewoond en gearbeid.We verdiepen ons dan in het werk en de geschriften van zo'n persoon. Daarbij is het uiteraard aan te bevelen zich van tevoren al in bepaalde zaken en ontwikkelingen te verdiepen. Het kan ook zijn dat we op pad gaan om van de natuur te genieten. De Heere heeft alles geschapen en houdt tot op dit moment de schepping in stand. Het kan heel goed zijn in deze gejaagde tijd een periode van rust en ontspanning in te lassen. Het wordt weleens zo gezegd dat de boog niet altijd gespannen kan zijn. Laten we bedenken dat het Woord van God ook buiten onze woonplaats ons richtsnoer dient te zijn. Soms komt het voor dat er ver weg veel meer kan dan in eigen woonplaats. Hierbij valt te denken aan kleding en zondagsbesteding. De Heere ziet ons altijd en overal. Juist in de zomermaanden hebben we meer tijd dan anders. Dat geldt niet alleen hen die er op uit trekken, maar het geldt ook hen die thuisblijven. De duivel gunt een mens geen tijd tot bezinning. De satan jaagt ons door het leven heen. De vorst der duisternis heeft geen andere bedoeling dan ons te doen komen in de eeuwige rampzaligheid. Daarom is het een goede en geboden zaak ruimschoots tijd te nemen voor het lezen en onderzoeken van Gods Woord en geschriften op Gods Woord gegrond. De Heere werkt middellijk. Wat zou het groot zijn, als juist in deze tijd van het jaar Gods Woord voor het eerst of opnieuw tot onderwijs zou mogen zijn voor het hart, door de toepassende werking van Gods Geest Die in al de waarheid leidt, Die overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel.

Eeuwigheid

leder mens is op reis. Dat geldt niet alleen hen die in deze tijd van het jaar op reis zijn of gaan, het geldt ook hen die thuisblijven.We zijn op reis door de tijd naar de eeuwigheid. In onze tijd kan er heel snel gereisd worden. Binnen een halve dag overbrugt een vliegtuig de afstand van Europa naar Amerika. Zo'n vliegtuig gaat heel snel. Maar ook de reis door dit leven gaat heel snel.Wie nog jong is, beseft dit meestal niet zo. Dan denk je dat er nog een heel leven voor j ligt. Maar we moeten het maar eens aan oude mensen vragen hoe zij het ervarer hebben. Dan wordt het weleens zo gezegd: ik kan niet begrijpen waar de jaren gebleven zijn. Of: ik ben er maar een ogenblikje geweest. Of: de jaren zijn als zandkorrels door mijn vingers gegleden. Gods Woord onderstreept dit: "Wij vlie gen daarheen." Het leven gaat heel snel. Een week is zo voorbij, een maand is niets, een jaar vliegt. Aan het einde van dit aardse leven komt het oordeel van God. Aan het einde van het aardse lever mogen Gods kinderen, naar het eeuwig en vrijmachtig welbehagen van God, op grond van het werk van Christus, uit loi ter genade, ingaan in de eeuwige heerlijl' heid. In dit leven werden zij door de almachtige, krachtdadige bearbeiding van Gods Geest tot vreemdelingen gemaakt Ze leerden zingen: Ik ben o HEER' een vreemd'ling hier beneên, laat Uw geboó op reis mij niet ontbreken. De Heere werd hen te sterk. Zij konden, mochten en wilden niet verder voortleven zoals 7 altijd gedaan hadden. Er werd een afkee; gewerkt van de zonde en de ongerechtigheid en een hartelijk verlangen de Heere te dienen. Het wonder van de wt dergeboorte en de waarachtige bekerin werd hen geschonken. Op reis naar de eeuwigheid wijst de Heere hen de weg. De Almachtige beschermt en bewaart hen tegen alle bedreigingen en gevaren, tegen de wereld, de satan en het eigen zondige bestaan. De Zaligmaker is hen voorgegaan om plaats te bereiden in he Vaderhuis met Zijn vele woningen. Na verdrukking en benauwdheid in dit levei wacht hen de eeuwige heerlijkheid.Wee u hier niets van? Is u dit alles onbekend Bent u nog op de brede weg? Voelt u zif nog thuis in deze wereld? Voelt u zich o uw gemak in een werelds gezelschap? Bedenk waar dat op uit zal lopen. Ook bent op reis naar de eeuwigheid. Besef dat er zonder wedergeboorte en bekering geen ingaan zal zijn in het Koninkri Gods. De Heere gaat nog door met he bekeren van zondaren. Neem ruimschoots de tijd om Gods Woord te lezf en smeek dat het gezegend mag worde Dat deze vraag ons niet zou loslaten: Waar zal ik zijn in de eeuwigheid?

ds.A. van Heteren, Urk

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 juli 2008

De Banier | 24 Pagina's

Op reis

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 juli 2008

De Banier | 24 Pagina's