Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

SGP-Jongeren in Israël

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

SGP-Jongeren in Israël

8 minuten leestijd

DAT HET ISRAËLISCH-PALESTIJNS CONFLICT INGEWIKKELD IS, STAAT ALS EEN _ PAAL BOVEN WATER. OPLOSSINGEN HIERVOOR AANDRAGEN IS DAAROM NIET MAK­ KELIJK. OM EEN BETER INZICHT TE KRIJGEN IN HET MIDDEN-OOSTENCONFLICT ORGANISEERDE HET CIJO, DE JONGERENORGANISATIE VAN HET CIDI, HET CEN­ TRUM VOOR INFORMATIE EN DOCUMENTATIE ISRAËL, EEN REIS NAAR ISRAËL VAN MAANDAG 16 TOT 23 JUNI. VERTEGENWOORDIGERS VAN BIJNA ALLE POLITIEKE JONGERENORGANISATIES, WAARONDER DE SGP-JONGEREN, REISDEN MEE. DE OR­ GANISATOREN BELOOFDEN ONS DAT WE MET MEER VRAGEN NAAR HUIS ZOUDEN GAAN DAN WE BIJ VERTREK HADDEN.

Oude Stad en Tempelberg

Op dinsdag bezochten we de Oude Stad Jeruzalem.We werden door de Oude Stad rondgeleid door een Arabisch christen. We bezochten eerst de Klaagmuur, daarna de Tempelberg. Voor orthodoxe Joden is het verboden om hier te komen, omdat het een heilige plaats van de islam is.

Op de Tempelberg staat nu de al-Aqsamoskee. Ongelooflijk om te zien hoe de heilige plaatsen van twee wereldreligies zo dicht bij elkaar liggen. Overal was veel bewaking, bijvoorbeeld bij de ingang van het Tempelplein. Op de Tempelberg is het verboden een Bijbel mee te nemen. Na enige tijd werden we naar beneden gestuurd. De moslims gingen bidden. Daar mogen geen ongelovigen bij zijn.

We liepen over de Via Dolorosa langs verschillende heilige plaatsen. Bijvoorbeeld de plaats waarvan gezegd wordt, dat Jezus daar veroordeeld werd of de vrouwen troostte die over Hem weenden. Ook bezochten we de Heilige Grafl< erk die mogelijk op de berg Golgotha staat.Als je ziet dat al die verschillende punten toeristische trekpleisters zijn, omgeven door souvenirwinkels, is het de vraag wat dit nog met het geloof te maken heeft.Toch is het bijzonder om het oude Jeruzalem bezocht te hebben.Tegelijk realiseer je je, wat een groot opstakel op weg naar vrede alleen deze stad is. Na dit bezoek was duidelijk: het conflict komt voort uit een botsing van culturen en religies, ook wel: 'Clash of Civilization'.

Yad Vashem

Woensdag stond een bezoek aan YadVashem, het holocaustmuseum in Jeruza­ lem, op het programma. De gecoördineerde manier waarop 6 miljoen Joden zijn omgebracht is niet in woorden en beelden te vatten. Het museum liet ons de opkomst van het nazisme zien wat de aanloop was naar de massavernietiging. De tentoonstelling eindigde met een wijds uitzicht over Israël als symbool van de hoop op het beloofde land die na de holocaust geboren werd. Een van de museumgebouwen was gewijd aan de herinnering aan de 1, 5 miljoen Joodse kinderen die omkwamen. In het aardedonkere gebouw branden kaarsen die door spiegels overal om ons heen te zien waren. De namen en de leeftijd van de kinderen werden er voorgelezen. Erg indrukwekkend! Door de beelden en ervaringen die we tijdens dit bezoek te zien en te horen kregen, begrepen we weer extra goed waarom de Joden na de oorlog een eigen staat stichtten in het'beloof _ de land.'

Gazastrook

Op donderdag stond een bezoek aan Sde rot op het programma, een plaatsje dicht tegen de Gazastrook in het zuiden van Israël. We bezochten een politiebureau waar alle Qassam-raketten opgeslagen worden die dagelijks bij tientallen vanuit Gazastrook afgevuurd worden. Het hele stadje leeft zichtbaar onder de raketaanvallen. Overal stonden schuilkelders.We bezochten een gezin dat een schuilkelder in huis bouwde. Daarna werden we dooi een woordvoerder van de IDF (Israel Dt fense Forces) meegenomen naar een hei vel met een uitzicht over de veiligheidsmuur met daarachter de Gazastrook. DK is sinds 2007 volledig in handen van Hamas. Sindsdien houden Israël en Egypte c grenzen dicht. De voedsel- en brandstoftoevoer is teruggebracht tot een absolub minimum, waardoor de Palestijnen het niet breed hebben. Gazastrook wordt oc wel de grootste gevangenis van de werek genoemd. De woordvoerder, captain Adi Alesin, gaf ons wijze uitleg over het probleem met Hamas in Gaza."Het is onzin dat Israël verantwoordelijk is voor de Pa lestijnse burgerdoden", zei hij."Hamas ge bruikt burgers als menselijk schild." Volgens Alesin doet Israël er alles aan om burgerslachtoffers te voorkomen."Israël kan immers weinig doen als Hamas rake ten afvuurt vanaf een peuterspeelplaats? " n de Gazastrook wonen 1, 5 miljoen menden, waarvan 800.000 mensen onder de 8 jaar, die allemaal onder invloed van Halas staan. Goed te keuren is het niet, laar begrijpelijk is het wel dat Palestijnen -o'n haat tegen Israël hebben. De meeste weten niet beter

Het verhaal van Alesin stond in schril con- '•ast met dat van een woordvoerder van •.'tselem, een Israëlische mensenrechten- •rganisatie, die we eerder in Tel Aviv spra- • en. Hij betoogde dat Israël verantwoordelijk is voor de Palestijnen in Gazastrook, : imdat Israël de grens dichthoudt. Hij v/ees erop dat veel Palestijnse burgers bij het conflict betrokken zijn geraakt, zonder• iat ze er voorheen part noch deel aan I adden. Ook wordt de Gazastrook voortlurend in de gaten gehouden door de Is- ; lëlische luchtmacht. Het is de vraag wie /erantwoordelijk is voor de humanitaire .risis die zich zo langzamerhand in de Gazastrook voltrekt. In onze optiek is dit Harnas en andere terroristische organisales. Hun acties dwingen Israël ertoe naatregelen te nemen. Daarnaast heeft ok Israël een verantwoordelijkheid. Die lemen ze ondermeer door de Ga- 7astrook te voorzien van voedsel en ener-• le.Vraag is en blijft of Israël niet wat uimhartiger hiermee moet omgaan. Om iaartoe te komen, zal Harnas wel eerst : en stap in goede richting moeten zetten.

Vestelijke Jordaanoever

Op de sabbat is er in Israël niet veel te aoen. Het is een echte rustdag. Op het programma stond daarom een bezoek aan de Palestijnse gebieden: Bethlehem. Daar ssraken we met de gouverneur van de stad, die lid was van de harde kern van Fatah, de partij van de Palestijnse president. Hij gaf ons zijn visie op zijn relatie met Isnël."Regelmatig vallen in Bethlehem doi-'en door geweld van Israëlische zijde", zeiOok vertelde hij dat zijn stad dagelijks ordt aangevallen door het leger "De ld lijdt erdoor." Wel sprak de gouver- •ur de hoop uit dat er vrede komt tusn Israël en de Palestijnen.

ter op de dag bezochten we een vluch- ' lingenkamp waarin Palestijnen wonena zijn gevlucht, nadat Joden in 1948 naar I Jn beloofde land trokken. In het kamp V oonden zo'n 4500 mensen onder niet ai te beste omstandigheden.Vlak langs het l< 'mp heeft Israël de muur gebouwd, t nardoor kunnen de inwoners van het l< "mp niet meer naar hun olijfbomen en wordt hun bewegingsvrijheid enorm ingeperkt. Tijdens de wandeling door het kamp begon in de moskee de oproep tot het gebed.Vlaggen van Fatah en Hamas wapperden boven op de huizen.

Het bouwen van de muur was niet nodig, aldus de Palestijnse heren die ons door het kamp leidden."De houding van de Palestijnen was al veranderd. Daardoor is het aantal zelfmoordaanslagen verminderd." De inwoners van het kamp zijn erg boos over de bouw van de muur Een terreurdaad noemen ze het."Het enige doel van Israël is zoveel mogelijk land in te pikken." Ze vergeleken het gedrag van Israël zelfs met de houding van Nazi-Duitsland in de Tweede Wereldoorlog. "Israël wil de Palestijnen uitroeien."

Het is goed deze mensen te spreken en hun situatie te zien. Bij een conflict zijn meer partijen betrokken. Om een goed beeld van het conflict te krijgen moet je met beide partijen praten.

Al eerder in de week spraken we met een bewoner van een nederzetting, een stukje Israël in de Palestijnse gebieden achter de muur In deze streng bewaakte nederzetting, Anatot, leven zo'n 200 families. De meeste van hen leven daar niet om ideologische redenen, wat in de meeste nederzettingen wel het geval is. Er is veel internationale kritiek op de ne­

derzettingen. Zo zou Israël ze niet meer mogen uitbreiden of zou ze zich zelfs helemaal moeten terugtrekken uit de Palestijnse gebieden. In Anatot kreeg dit laatste plan niet veel steun. Nadat Israëliërs de nederzettingen in Gazastrook verlieten, werden de problemen daar alleen maar groter, zo redeneren ze. Erg mild over de Palestijnen waren ze overigens ook niet.

Tot slot

Tot hiertoe een greep uit onze activiteiten tijdens de Israël-reis. Indrukwekkend was het. Waardevol ook. Naast het feit dat Israël er mooi uitziet en ook historisch erg boeiend is, maakt het Israëlisch-Palestijns conflict het tot een nog interessantere regio.

De complexiteit van het conflict wordt duidelijk na de situatie aan zowel Israëlische als Palestijnse kant gezien te hebben en met Israëliërs en Palestijnen gesproken te hebben.Als SGP-jongeren hebben we vooral oog voor het Joodse volk. En dat is niet onterecht: de Joden zijn Gods bondsvolk. Toch mag onze affiniteit met het Joodse volk niet ten koste gaan van aandacht voor de Palestijnen en hun verhaal. Ook mag onze verwantschap met de Joden er niet toe leiden dat we kritiekloos naar de Israëlische regering kijken! Vrede in het Midden-Oosten; het lijkt onbereikbaar al worden er pogingen genoeg gedaan. Eén opmerking die we hoorden was treffend, 's Zondags bezochten we een Lutherse dienst in Jafo. Na de dienst spraken we met een van de weinige kerkgangers."God staat boven alle dingen. Hij kan vrede geven in het Midden-Oosten. Wij moeten daarom bidden", zei hij.Vredespogingen zijn nodig, inspanningen van de hele internationale gemeenschap zijn vereist, ook de SGP-jongeren moeten nadenken over het conflict (en dat blijven we doen); de boodschap van deze kerkganger gaat daarboven.

Cijsbert Bouw en Wilco Kodde, voorzitter en lid van de commissie Internationaal van de SGP-jongeren.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 juli 2008

De Banier | 24 Pagina's

SGP-Jongeren in Israël

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 juli 2008

De Banier | 24 Pagina's

PDF Bekijken