Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Oordeel en zegen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Oordeel en zegen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De krantenberichten zijn niet rooskleurig als het over de economie gaat. Er wordt dit jaar in Nederland op een krimp van 3,5 procent gerekend. Wie had dit een jaar geleden gedacht? Het staatstekort gaat naar 5,5 procent en de werkloosheid verdubbelt. Misschien vraagt u zich af of u uw baan wel zult houden.

Wat tot voor kort zeker leek, is onzeker geworden. We weten niet of en wanneer de economie weer zal gaan groeien. We weten wel zeker dat het dienen van de afgoden geen zegen maar oordeel brengt. We weten ook zeker dat het heengaat naar de dag van de wederkomst van Christus.

Oordeel
In de tijd van Elia is er een oordeel over Israël gekomen. Dat oordeel stond niet los van de afgodendienst. elia leefde in de tijd van koning Achab. Deze Achab was getrouwd met Izebel. Dat was om de band met Fenicië te versterken. Izebel was de dochter van eth-Baäl, de koning van Sidon in Fenicië. Ook was er een niet-aanvalsverdrag gesloten met Juda. Zo dacht Israël sterk te staan tegenover Syrië, dat ook toen al een bedreiging vormde voor Israël. Het leek een wijze en voorzichtige politiek. Israël dacht door menselijke bondgenootschappen veilig te zijn tegenover de vijanden. Sinds de scheuring tussen Juda en Israël werd de Heere in Israël gediend door middel van kalveren. Dit was overtreding van het tweede gebod. De Heere mocht niet door beelden gediend worden. In de tijd van Achab werden naast de Heere de Baäl en de Astarte gediend. De Baäl was de zonnegod, de god ook van de regen en de bliksem. De Astarte was de maangodin, de godin van de vruchtbaarheid. De regering dacht heel wijs te handelen, maar in godsdienstig opzicht werd heel dwaas gehandeld. Het oordeel over de zonden is gekomen. elia heeft dit oordeel aangekondigd tegenover koning Achab. Drie jaren en zes maanden zou er geen regen en geen dauw zijn. Het dienen van de Baäl bracht alleen maar droogte en hongersnood. De zonnestralen verzengden de gewassen. ’s Nachts was er geen dauw. Het dienen van de Astarte in de nacht gaf dus ook geen zegen.

De Heere zorgde wel voor elia. eerst dronk hij water uit de beek Krith. De raven brachten hem brood en vlees. Later verbleef hij bij de weduwe van Zarfath. Daar raakte de olie in de fles en het meel in de kruik niet op. Hierin zien we de trouwe zorg des Heeren voor Zijn knecht. De ijdelheid van de afgoden trad duidelijk aan het licht. Geldt dat ook niet in onze dagen? Wat was er veel verwachting van de economische groei. Velen bogen neer voor de Mammon. en als we denken aan de zedeloze afgodendienst uit de tijd van elia, dan zien we dat in onze dagen ook. Zou er geen verband zijn tussen de teruggaande economie en het dienen van de afgoden? Daarmee bedoel ik niet te zeggen dat Gods kinderen in zichzelf beter zijn. Juist ontdekking leert geen druppel water en geen kruimel brood verdiend te hebben. Dan wordt het een wonder dat er nog zoveel goeds is voor een slecht mens.

Zegen
Op het gebed van elia is er na drie en een half jaar weer regen gekomen. Die regen kwam niet onmiddellijk. Op de Karmel gaf de Heere op het eerste gebed van elia vuur van de hemel. De Baäl had geen vuur kunnen geven, wat zijn dienaren ook deden, hoe zij zich ook inspanden en riepen. er was geen stem en er was geen antwoorder. Maar de Heere deed vuur van de hemel afdalen. De profeten van de Baäl werden gedood. Daarin zien wij hoe het zal gaan met hen die de afgoden blijven dienen. Zij liggen onder het oordeel van God en zullen eeuwig Zijn toorn moeten dragen. Dit mag ons wel met bewogenheid vervullen jegens hen die in onze tijd de afgoden blijven dienen. Kent u gebed om hun bekering? Nadat elia tot zevenmaal toe had gebeden kwam er een wolkje als eens mans hand aan de hemel. De Heere zou weer regen geven. De hemel werd zwart van wolken en wind en er kwam een grote regen. Daardoor zou er een einde komen aan de hongersnood. er zou weer eten en drinken zijn. Het volk had het uitgeroepen nadat het vuur van de hemel was neergedaald: “De Heere is God, de HeeRe is God!” Het was maar een tijdelijke indruk, waarachtige bekering bleef uit. Wat is de Heere onuitsprekelijk goed voor mensen die Hem niet dienen. Dat geldt ook in onze tijd. Ondanks achteruitgang is er nog geen honger en gebrek in Nederland. Op het gebed van elia kwam er weer regen. De Heere wil gebeden zijn om alle nooddruft van ziel en lichaam beide. Beleven wij afhankelijk te zijn van de zegen des Heeren? Hoe het verder zal gaan weten we niet. er kan een tijd komen waarin de oordelen niet meer afgebeden kunnen worden, maar alleen aanbeden kunnen worden. Maar ook dan zal de Heere voor Zijn kinderen zorgen. Het gaat heen naar de dag van de wederkomst van Christus. Dan zal het worden een nieuwe hemel en een nieuwe aarde waarop gerechtigheid wonen zal. Dient u de Heere of dient u de afgoden?

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 februari 2009

De Banier | 24 Pagina's

Oordeel en zegen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 februari 2009

De Banier | 24 Pagina's