Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De dood

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De dood

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

We leven bijzonder mee met hen die door de gepleegde aanslag onverwacht in rouw gedompeld werden. Plotseling werden we allen ermee geconfronteerd dat we op doorreis zijn door dit leven, dat we hier geen blijvende stad hebben. Voor koningshuis en volk is onmisbaar nodig de Heere te vrezen en te dienen. Zonder wedergeboorte en waarachtige bekering zal er geen ingaan zijn in het Koninkrijk der hemelen.

De dood verslindt
Allen zijn wij verderfelijk en sterfelijk. Hoe komt dat? De oorzaak van ieder sterven ligt in het paradijs waar wij allen in Adam de God des levens verlaten hebben en gekozen hebben voor de dood. De Heere had gewaarschuwd voor de overtreding van Zijn gebod: “ten dage als gij daarvan eet zult gij den dood sterven.” Iedere achteruitgang van lichamelijke krachten toont ons dat we sterven zullen. elke veroudering onderstreept onze verderfelijkheid en sterfelijkheid. elke ziekte spreekt van de dood die zeker zal komen. Hoe kundig de artsen ook zijn, welke behandelingen er ook mogelijk zijn, welke operaties ook uitgevoerd kunnen worden, de dood blijft werkelijkheid. Sommige mensen worden op jonge leeftijd uit dit leven weggenomen. Anderen sterven op middelbare leeftijd. Weer anderen op hoge leeftijd. Heel plotseling kan het sterven worden, zoals in Apeldoorn is gebleken. Het kan ook gebeuren dat men ernstig ziek wordt, dat de krachten langzaam minder worden en dat het moment van sterven daardoor komt. De dood verslindt jong en oud. De dood neemt hooggeplaatsten en laaggeplaatsten weg. De dood gaat geen mens voorbij, tenzij we de dag van de wederkomst van Christus zullen meemaken. We zijn verderfelijk en sterfelijk. Wat is het gebed dan nodig: “Leer ons alzo onze dagen tellen, dat wij een wijs hart bekomen.” Onze vorstin heeft de leeftijd van de sterken al overschreden. Hoe oud bent u al? Van nature zijn we dwaas en blijven we dwaas. We zoeken het in de dingen van beneden. We streven eigen eer en roem na. De vreze des HEEREN is het beginsel van de ware wijsheid. De Heere schenke of vermeerdere de vreze van Zijn Naam in het hart van onze vorstin en van allen die haar lief en dierbaar zijn, en in het hart van jong en oud in Nederland.

De dood verslonden
Christus heeft de dood overwonnen. Christus heeft Zijn leven afgelegd en ook weer op Zich genomen. De Levensvorst is ten derden dage opgewekt en opgestaan van de doden. Dood en graf hebben Hem niet kunnen houden. De opgestane en ten hemel gevaren Levensvorst is nu gezeten aan de rechterhand Zijns Vaders. Door Woord en Geest volvoert Hij het welbehagen van God op aarde. Dode zondaren worden levend gemaakt. Naar Gods welbehagen worden zij opgewekt uit het graf van de geestelijke dood en deelgenoot gemaakt van het geestelijke leven. Dat gaat gepaard met droefheid over het bedreven kwaad en het verlangen en het gebed naar Gods wil te leven. enerzijds wordt gezien, beleden en beleefd het leven misbruikt te hebben in de dienst van de zonde en anderzijds wordt gesmeekt het leven te mogen besteden in de dienst des Heeren. Allen die het wonder van de wedergeboorte, van de levendmaking mogen kennen, zullen delen in de overwinning op de dood die ten volle werkelijkheid zal worden op de dag van de wederkomst. Gods kinderen gaan ook de weg van alle vlees, tenzij zij de dag van de wederkomst zullen meemaken. Het lichaam van Gods kinderen wordt begraven. Het wordt gezaaid in verderfelijkheid, het zal opgewekt worden in onverderfelijkheid. Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid. Het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht. een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Dan zal het sterfelijke onsterfelijkheid aangedaan hebben en het verderfelijke onverderfelijkheid aangedaan hebben. Dan wordt werkelijkheid: De dood is verslonden tot overwinning. Dan zal de dood voor Gods kinderen voor eeuwig tot het verleden behoren. Ziekten, vermindering van krachten en veroudering zullen er niet meer zijn. Onze vorstin, elk lid van ons koningshuis, ja ieder mensenkind, dient zich eerlijk af te vragen van wie hij of zij een onderdaan is. er zijn maar twee mogelijkheden: of we zijn nog een gewillige slaaf en onderdaan van de satan of een gewillige onderdaan van de Koning der koningen. Wie de Heere niet in waarheid dient, zal door de eeuwige dood naar ziel en lichaam getroffen worden. Wie in waarheid de Heere mag dienen zal naar ziel en lichaam eeuwig leven, eeuwig God groot maken en verheerlijken. Dan geldt: “Maar Gode zij dank, Die ons de overwinning geeft door onzen Heere Jezus Christus.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 mei 2009

De Banier | 32 Pagina's

De dood

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 mei 2009

De Banier | 32 Pagina's