Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Praktische beginselen (23)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Praktische beginselen (23)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Man en vrouw zijn gelijkwaardig. Zij zijn verschillend. Zij zijn onderscheiden. Die drie gegevens heeft de Heere in de schepping van de mens gelegd. Ontkenning en bestrijding daarvan getuigen van weinig realisme. Sterker nog: ontkenning en bestrijding daarvan zijn revolutionair, door het omkeren en wijzigen van de waarden die God in Zijn schepping heeft gelegd.

Schepping
Man en vrouw zijn gelijkwaardig. “En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem” (Gen. 1:27). De man is schepsel van God en de vrouw eveneens. De Heere heeft een nauw oog op Zijn schepselen: elk mens is een schepsel van God. Hij wil niet dat Zijn schepselen geschonden worden (Gen. 9:6). Man en vrouw zijn verschillend. “Man en vrouw schiep Hij ze” (Gen. 1:27). “Het is niet goed dat de mens alleen zij; Ik zal hem een hulpe maken, die als tegen hem over zij” (Gen. 2:18). Het is Gods oneindige goedheid dat Hij man én vrouw geschapen heeft. Man en vrouw zijn verschillend: fysiek (lichaam) en psychisch (aanleg en temperament). Zij kunnen daarom een twee-eenheid vormen. ”Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven, en zij zullen tot één vlees zijn” (Gen. 2:24). Dat is de rijkdom in Gods schepping. Verschillen mogen niet weggemoffeld worden. Man en vrouw hebben een onderscheiden roeping en plaats ontvangen. “Adam is eerst gemaakt, daarna Eva” (1 Tim. 2:13). Die volgorde is niet willekeurig. De consequentie daarvan geeft Paulus weer (1 Tim. 2:11-12).

Emancipatiebeweging
Maatschappelijk gezien blijkt, volgens velen, de vrouw in een achtergestelde positie te verkeren. De eerste emancipatiebeweging heeft gestreden voor verbetering van de maatschappelijke positie: het vrouwenkiesrecht en het recht op scholing. In de tweede helft van de twintigste eeuw kwam de focus te liggen op arbeidsparticipatie, gelijke beloning en een toenemende individualisering door de mogelijkheid van abortus en de pil. Ook de fiscale onafhankelijkheid is het gevolg van emancipatie en individualisering. Even een paar data die de emancipatiebeweging ziet als ‘wapenfeiten’. In 1955 kwam een einde aan het automatische ontslag voor huwende en gehuwde vrouwelijke ambtenaren. Zij mochten op hun positie blijven zitten. Een jaar later legde de overheid in het huwelijksrecht vast dat een gehuwde vrouw handelingsbekwaam is. Voor die tijd was een gehuwde vrouw niet in de positie overeenkomsten te sluiten, omdat zij handelingsonbekwaam was. Weer een jaar later maakte de regering een einde aan het verbod om als gehuwde vrouw werkzaam te zijn in dienst van de overheid. Een gehuwde docente bijvoorbeeld mocht door de opheffing van dat verbod blijven werken op school. In hoeverre zijn deze ‘wapenfeiten’ binnen de gereformeerde gezindte al geaccepteerd? Voorzichtigheid is dus geboden. Wat zijn onopgeefbare waarden? Gelijkwaardig, verschillend en onderscheiden. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft anno 2009 belangrijke thema’s op zijn emancipatieagenda staan: geweld tegen vrouwen, betere verdeling van arbeid en economische zelfstandigheid tussen mannen en vrouwen, maatschappelijke participatie én vrouwen en meisjes uit etnische minderheidsgroepen.

Gelijkwaardigheid
“Maatregelen ter erkenning van de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen worden positief beoordeeld”, zo schrijft het Program van Beginselen. Bewust is het woord ‘emancipatie’ weggelaten. Geweld tegen vrouwen is in strijd met de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen. De SGP sluit een minderwaardige en een gewelddadige behandeling van vrouwen uit. Huwelijksdwang past ook niet in het Bijbelse beeld. Liefde is immers de basis voor een goed huwelijk. Adviezen van ouders op grond van Gods Woord moeten jongeren niet naast zich neerleggen. Denk bijvoorbeeld aan de bekende woorden: “trekt niet een ander juk aan met de ongelovigen” (2 Kor. 6:14). De SGP wil dat alle jongeren onderwijs volgen en dat geldt dus ook voor vrouwen en meisjes uit etnische minderheidsgroepen. De hoogte van een salaris is niet afhankelijk van het geslacht, maar van de arbeidsprestatie die wordt geleverd. “Elk emancipatiestreven dat de van God gegeven roeping en plaats van mannen en vrouwen miskent, is revolutionair en moet krachtig worden bestreden.” Waarom die koortsachtige poging om vrouwen carrière te laten maken ten koste van huwelijk en gezin? ten diepste is het een diskwalificatie van het huwelijksleven en van de opvoeding in het gezinsleven. Waarom economische zelfstandigheid van vrouwen organiseren en de gehuwde vrouw beschouwen en behandelen als een zelfstandig individu? ten diepste is het een ontkenning van de onderscheiden plaats en verantwoordelijkheid die man en vrouw hebben. Waarom mannen en vrouwen behandelen alsof er geen verschillen denkbaar zijn? Ten diepste doet die benadering geen recht aan Gods schepping. Tegen de pogingen van de autonome mens om Gods orde in de schepping te ontwrichten moet de SGP een Bijbels getuigenis laten horen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 juni 2009

De Banier | 24 Pagina's

Praktische beginselen (23)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 juni 2009

De Banier | 24 Pagina's