Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ledenwerving in de praktijk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ledenwerving in de praktijk

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kunt u zich een politieke partij voorstellen die geen leden heeft? Voor elke politieke partij is het belangrijk om een zo groot mogelijk aantal leden te hebben. Veel plaatselijke kiesverenigingen (pkv’s) zijn hiervan overtuigd en zetten zich in om het ledental te vergroten. Ook in de gemeenten Goedereede en Ridderkerk staat ledenwerving hoog op de agenda.

De vitaliteit van een partij wordt voor een aanzienlijk deel bepaald door het aantal - vooral actieve - leden. Daarnaast zegt het ledental iets over de betrokkenheid van de achterban en het draagvlak onder de bevolking. Bovendien is het belangrijk voor de inkomsten van een partij en voor de hoogte van de rijkssubsidie. Dit subsidiebedrag is namelijk afhankelijk van het aantal leden; elk lid helpt dus mee om het subsidiebedrag te verhogen. In dit opzicht bepaalt het ledental dus ook de mate waarin aan de doelstelling van een partij gestalte kan worden gegeven.

‘God, Nederland en Oranje’
De SGP-kiesvereniging ‘God, Nederland en Oranje’ in de gemeente Goedereede, op de kop van het eiland Goeree-Overflakkee, is sinds een paar jaar actief met ledenwerving. De SGP is in deze gemeente met vijf van de vijftien zetels de grootste partij. De kiesvereniging is ontstaan in 1991, door samenvoeging van de pkv’s Ouddorp en Stellendam. er bestond al jaren een commissie voor ledenwerving, maar die was inactief geworden. Het ledental daalde elk jaar licht. Daarnaast was meer draagvlak gewenst in verband met onzekerheid over de landelijke subsidie. Daarom is er veel energie gestoken in een nieuwe opzet en een herstart gemaakt. Momenteel bestaat de ledenwerfcommissie uit negen personen die op verschillende manieren actief zijn: ze gaan niet alleen langs de deur, maar zijn ook regelmatig present op markten, kerkelijke ontmoetingsdagen of de visserijdag. Bij dergelijke gelegenheden deelt het team bijvoorbeeld oranje ballonnen en rolletjes pepermunt uit, en ook nummers van De Banier, In Contact en KLIK.

Ledenwerfactie
In het kader van een onlangs gehouden ledenwerfactie in de gemeente Goedereede zijn er veel ledenwerfsets bij potentiële leden bezorgd. Deze sets worden door het partijbureau beschikbaar gesteld en bestaan uit een map met SGPlogo met daarin een brief, een informatieve folder en recente exemplaren van De Banier, In Contact en KLIK. De pkv voegde daar nog een plaatselijke infobulletin aan toe. Alle inspanningen zijn beloond: in het laatste anderhalf jaar groeide het ledental met 25 tot 30 personen. De heer K. Klepper uit Ouddorp maakt sinds ruim twee jaar deel uit van de ledenwerfcommissie. Hij mocht in februari jl. het driehonderdste lid aanmelden. “Degene die uiteindelijk het driehonderdste lid bleek te zijn is een visserman in hart en nieren. Met hem zat ik een halve avond te praten, voornamelijk over de visserij. een belangrijke reden dat hij lid is geworden, is dat er in de tweede Kamer door de SGP veel wordt gedaan voor deze sector. Daar had hij waardering voor. Later ben ik nog een keer bij hem langs geweest voor ondertekening van de statuten en hebben we nog een uur zitten praten.”

Streefgetal
Inmiddels is het ledental de driehonderd gepasseerd. Het streefgetal bedraagt vierhonderd leden, “maar dat is een beetje ludiek bedoeld. De ‘makkelijk’ te werven leden zijn nu binnen en het wordt dus lastiger om de stijging vast te houden.” Het gebied waarin men werkt is de bestuurlijke gemeente Goedereede, ruim elfduizend inwoners. Alle commissieleden, afkomstig uit verschillende kernen, benaderen kennissen of relaties en kijken rond in hun eigen kerkelijke gemeente, bijvoorbeeld wanneer er nieuwkomers zijn. Ook worden mensen benaderd die al lid zijn van de SGP-jongeren, maar nog niet van de partij. Klepper: “Op deze wijze kammen we de doelgroep uit door bijvoorbeeld na te gaan welke personen uit kerk, zangkoor of (mannen)vereniging geen lid zijn. We stellen een lijst op van potentiële leden en verdelen die in wijken. We geven op de betreffende adressen persoonlijk een ledenwerfset af, met natuurlijk een praatje erbij. Na een paar weken gaan we opnieuw langs of bellen op en proberen mensen over te halen, voor zover ze nog niet over de streep zijn. Hierbij is het van belang om ook te registreren wie geen lid willen worden, zodat ze niet nog eens benaderd worden. We spreken af dat ze - indien gewenst - wel een nieuwsbrief blijven ontvangen. Nieuwe leden krijgen een SGP-memokubus.”

‘De Hoop’
Ridderkerk is een vrij grote gemeente met circa 45.000 inwoners. Hieronder vallen ook de wijken Slikkerveer, Rijsoord, Bolnes en Oostendam. In Ridderkerk is de SGP met 6 van de 29 zetels vertegenwoordigd in de gemeenteraad en is daarmee na de PvdA de tweede partij. een deel van de stemmen, goed voor twee tot drie zetels, is te danken aan de mogelijke komst van een tramPlus naar Ridderkerk. De SGP staat als een van de weinige partijen kritisch tegenover de aanleg van deze tramlijn. Hierdoor hebben ook personen die geen affiniteit hebben met de grondslag van de partij toch op de SGP gestemd. De Ridderkerkse kiesvereniging ‘De Hoop’ heeft oude papieren: ze bestaat al sinds 1922. De heer H. Roest maakte jarenlang deel uit van het bestuur en is vanaf de zestiger jaren betrokken bij ledenwerving. Destijds was hij een van de eersten die zich ermee bezighield. “Het zit een beetje in me, al vanaf het begin eigenlijk. Zo nu en dan krijg ik een soort koorts. Ik vind het belangrijk om mensen op hun verantwoordelijkheid te wijzen. De SGP vormt het geweten van de eerste en tweede Kamer.” Nadat de ledenwerver stopte met werken is hij nog intensiever actief geworden voor de partij. Naast Roest zijn er in Ridderkerk nog anderen die op pad gaan om de SGP te promoten.

Persoonlijk
Hoe gaan zij precies te werk? “Bij verhuizingen proberen wij adressen door te geven, zodat personen ook in hun nieuwe woonplaats kunnen worden benaderd. Familieadvertenties in kranten, zoals plaatselijke huis-aan-huisbladen en het Reformatorisch Dagblad, pluizen we uit. Regelmatig benaderen we jongeren wanneer ze achttien jaar geworden zijn.” Door dit laatste telt ‘De Hoop’ relatief veel jonge leden, wat Roest een goede zaak vindt: “Mijn kracht wordt minder. Daarom is het goed als jongere mensen de kar gaan trekken.” Ook de Ridderkerker gaat bij het werven van leden voor een persoonlijke benadering. Bij een bezoekje probeert Roest een ledenwerfset en een recente nieuwsbrief uit te reiken. Zijn ervaring is dat dit beter werkt dan een telefoontje. enkele weken later gaat hij nog een keer langs om te vragen wat men van de aangeboden informatie vond. Wanneer mensen afwijzend reageren wordt dit vastgelegd, om te voorkomen dat ze de vraag om lid te worden in de toekomst nogmaals krijgen. Overigens komt Roest regelmatig mensen tegen die niet weten wat een kiesvereniging eigenlijk inhoudt. Omdat ze niet graag naar verenigingen gaan, willen ze ook geen lid worden. ter geruststelling meldt hij dan dat je als lid niet verplicht bent om de vergaderingen te bezoeken. Slechts weinigen doen dit, dus “u valt niet op als u niet komt”.

Verrassingen
De tijd die Klepper en Roest besteden aan het werven van leden varieert sterk. Voor Roest loopt die uiteen van nul tot twintig uur per maand (“het is fijn dat ik op pad kan gaan wanneer ik wil”), Klepper is in de periode na een commissievergadering het meest actief. Het kost vaak wel enige moeite om leden binnen te halen. Roest heeft de ervaring dat één op de acht à tien benaderde personen lid wordt. De anderen zijn soms al lid van het CDA, de Christen- Unie of ook wel de PvdA. Klepper: “De reacties variëren van ‘Ja, ik wil lid worden, ’t is wel goed om dat te doen’ of ‘ik sta erachter’ tot ‘Nee, ik moet niks van politiek hebben, ’t is één pot nat’ of ‘het maakt niet uit, er gebeurt toch niks’. Ook het vrouwenstandpunt vormt soms een struikelblok.” Dit laatste bezwaar is herkenbaar. Roest: “Soms worden mensen geen lid alleen vanwege het vrouwenstandpunt, of ze worden wel lid, maar niet van ganser harte.” Bovendien is de economische crisis merkbaar, op allerlei gebied. Voor het winnen van leden is het daarom belangrijk de contributie laag te houden. een andere moeilijkheid is het feit dat er zo veel stichtingen en verenigingen bestaan, en er bijna dagelijks acceptgirokaarten binnenkomen. Roest: “Het is belangrijk om aan te voelen wat er achter de deur afspeelt. Zeker gezinnen met kinderen hebben vaak te maken met grote kosten. Als ledenwerver sta je regelmatig voor verrassingen. Je wordt nog wel eens teleurgesteld, maar soms worden mensen van wie je het niet direct verwacht had toch lid.”

Eigenschappen
Welke eigenschappen zijn belangrijk voor een succesvolle ledenwerver? Klepper: “Iemand moet goed en helder kunnen uitleggen waarom lidmaatschap van de SGP nodig is. Hij moet tevens de standpunten van de partij kunnen verwoorden en een beetje op de hoogte zijn van de plaatselijke politiek. Het is een voordeel wanneer een persoon wat bekender is. Ik kan me zo voorstellen dat bijvoorbeeld een ouderling iets meer voor elkaar krijgt dan iemand die men hooguit van gezicht kent.” Roest: “Zelf ben ik een soort ‘terriër’ die bijt en volhoudt. Dit gedrag is belangrijk voor een ledenwerver. Schoenen met stalen neuzen zijn gewenst. Uiteraard is het van cruciaal belang om altijd vriendelijk te blijven en invoelingsvermogen te tonen voor de persoonlijke situatie.”

Adviezen
Welke tips hebben Klepper en Roest voor andere kiesverenigingen? Klepper: “Stel creatieve ledenwervers aan, verzin ledenwerfacties, zet iets structureel op en laat het bestuur een vinger aan de pols houden. Het gaat er vooral om actief te zijn, want een invulkaartje in een infoboekje werkt niet echt. Persoonlijk contact is belangrijk. Het is ook belangrijk jongeren bij de politiek te betrekken: neem ze mee naar het gemeentehuis, zet ze op de raadszetels, geef ze SGP-materialen zoals pennen en memoblokjes of verzorg een presentatie op de basisschool. De eerste kennismaking is er dan al. Zelf deel ik zo nu en dan KLIK's uit, bijvoorbeeld aan kinderen van de zondagsschool.” Roest vult nog aan: “Het is van belang om besturen te stimuleren en warm te maken voor ledenwerving, want daar begint het.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 juni 2009

De Banier | 24 Pagina's

Ledenwerving in de praktijk

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 juni 2009

De Banier | 24 Pagina's