Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gebed voor Babylon

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gebed voor Babylon

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En zoekt den vrede der stad, waarheen Ik u gevankelijk heb doen wegvoeren, en bidt voor haar tot den HEERE; want in haar vrede zult gij vrede hebben. Jeremia 29:7

Reikhalzend zien ze uit naar de verlossing uit Babel: de mensen die daarheen zijn weggevoerd. “Wanneer kunnen we terug – naar Jezuzalem?” En soms vlamt de hoop op. Als iemand de bevrijding voorspelt. En soms worden ze opgeroepen tot verzet tegen de macht van Babel. Dan smeult de opstand.

Dan komt er onverwacht een brief. Die is afkomstig van Jeremia. Zeer teleurstellend van inhoud! Deze komt hierop neer: u zult nog lang in Babel moeten blijven. Zo lang, dat het maar het beste is om daar landerijen te kopen en daar een bestaan op te bouwen. Samen met de kinderen, die in Babel geboren zullen worden. en daar houdt het niet mee op. Jeremia geeft een vreemde raad: bid voor Babylon!

Onder het oordeel
Zullen de mensen niet met ergernis op de woorden van Jeremia gereageerd hebben? Als de dageraad van bevrijding gloort, roept hij op tot onderwerping. Wat heb je aan zo’n man? en misschien… is hij soms een landverrader? Roept de profeet op tot gelatenheid? Zo van: het is niet anders? Nee, de profeet is niet de man van passiviteit. In felle, bewogen uitdrukkingen stelt hij ook de onderdrukking door Babel aan de kaak. Maar hij gaat ook diep. Hij ziet het volk onder het oordeel van God. Vanwege hun zonde. Nee, dat is geen heidense berusting. Onder dat oordeel roept een mens in nood om verlossing. een verlossing die ook beloofd wordt. Dat weet Jeremia ook! Maar die verlossing kun je niet verhaasten! Die komt op Gods tijd. en dan is het de kracht van het geloof, daar biddend op te wachten. en daarom keert Jeremia zich tegen de mensen, die daarop vooruit willen lopen. Ze willen daartoe een opstand ontketenen. En als dat gebeurt? Dan treedt het leger van Babylon op en richt een bloedbad aan. en dan is de ellende nog veel en veel groter.

Babylon
Zo mogen we dat ook op onze tijd toepassen. We leven in het grote Babylon van deze wereld. Beangstigend. Dreigend. en de Heere zegt: zo is het, zo blijft het. en wat is dan onze opdracht? trouw en biddend ons werk doen! Maar dan mogen we er ook naar uitzien, dat ons leven doortrokken is van de vreze des Heeren. Want de geest van Babylon is steeds aanwezig. Die komen we nu ook tegen: in ongeloof, materialisme en verwording van de maatschappij. en intussen moeten wij bidden voor de vrede van Babylon. Is dat niet in strijd met wat we lezen in Psalm 137, waar de vloek over deze goddeloze stad wordt uitgeroepen? Waar gaat het in deze Psalm om? Daarin wordt de goddeloosheid van Babel beschreven. Ze maakt zich het oordeel van God waardig. Hoe dat oordeel wordt uitgevoerd, daarvan lezen we in het laatste Bijbelboek. Daarin wordt op aangrijpende wijze beschreven hoe de dronken vrouw, de hoer op de zeven bergen, in bloed en oorlog ten onder gaat. Schokkende gebeurtenissen zullen als in één dag leiden tot de volledige ondergang van dit goddeloze regime. Maar dat is op Gods tijd. Die tijd komt. Daar ziet een vervolgde Kerk naar uit en evenzeer de mens, die zucht onder de last van de zonde. Die dag is opgenomen in Gods welbehagen. en zo lang die dag niet is aangebroken, moeten we onze taak verstaan. en bidden voor Babylon. Die ballingen woonden in dat rijk. Wat zouden ze ermee gebaat zijn, als een andere wereldmacht Babel zou aanvallen? Zou dat hun bevrijding betekenen? Beslist niet. Ze zouden mede ten onder gaan in de zee van vuur en oorlog. Moet je dáárnaar verlangen? Zo kom je nooit in Jeruzalem terug. Dat is de diepgang van de woorden van Jeremia. Ook van betekenis voor onze tijd. Laten we biddend onze taak verstaan.

Gebed om vrede
En dan bidden we om de vréde van Babel. Geen oorlog dus. Maar het gaat dieper. Vrede is ook: dat God regeert. Heeft dat zin in Babel? Zal die wrede heerser zich iets van God en Zijn wet aantrekken? We zullen het maar anders zien. We zien het grote wonder, dat zelfs Babel wordt opgeroepen tot bekering. Zo lankmoedig is de Heere. Of Babel zich zal bekeren? Al die vragen laten we in de hand van onze grote en eeuwige God. en we bedenken: vrede is dat we leven uit de verzoening door de Heere Jezus. Daar zien we naar uit. Daar bidden we om. Vrede in Hem, Die de volkeren regeert. Vrede door Hem, Die Zijn leven gaf om zondaren te redden. Wat een wonder dat in die donkere wereld, waarin we nochtans eenvoudig ons werk moeten doen, de dienst der verzoening een plaats heeft. Zien we het als een zegen, dat we in de totale verwarring van deze wereld nog altijd de mogelijkheid hebben de Schriften te openen, ook in onze kerken? Dan horen wij van de vrede die alle verstand te boven gaat: vrede in de bekering van ons hart en leven en in het geloof in de Zoon van God. Jeremia is geen pessimist. Hij is een profeet, die spreekt van verlossing. Op Gods tijd. Die verlossing komt. en daar ziet de Kerk met groot verlangen naar uit. Delen we in dat heimwee? Want het gaat in vervulling, wat de Psalmist belijdt:

De bergen zullen vrede dragen,
de heuvels heilig recht;
Hij zal hun vrolijk op doen dagen
het heil, hun toegezegd.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 juli 2009

De Banier | 24 Pagina's

Gebed voor Babylon

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 3 juli 2009

De Banier | 24 Pagina's