Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hel en hemel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hel en hemel

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Steeds meer mensen denken dat het met dit leven is afgelopen, dat er na dit leven niets meer komt. Onderzoeken wijzen dit uit, enquêtes bevestigen dit. Grijpt u dat weleens aan? Er zijn ook mensen die menen dat er wel een eeuwige zaligheid is, maar geen eeuwige rampzaligheid. Zij denken dat er wel een hemel is, maar dat er geen hel is. Alle mensen zijn echter op weg naar de zaligheid of naar de rampzaligheid. Zijn dit voor ons dode begrippen of is het levende werkelijkheid?

Hel
Onlangs las ik een boekje waarin heel duidelijk over hemel en hel wordt gesproken. toen dacht ik: misschien spreken wij daar wel te weinig over, misschien denken wij er wel te weinig aan. Misschien beseffen we het wel te weinig dat onze naaste ook op weg is naar de eeuwigheid. Dit geldt ook onze naaste in politiek opzicht, van welke kleur hij dan ook is, van welke partij hij ook lid is. Het is erg als we zien dat iemand maatschappelijk zichzelf in de problemen brengt. Wanneer we dit merken zullen we zeker waarschuwen. We zien toch niet graag dat het maatschappelijk mis gaat met iemand? Dan willen we er toch alles aan doen om dat te voorkomen? Maar doen we dit ook als het gaat over de eeuwige belangen? Is er vrijmoedigheid om te spreken of is er verlegenheid of zelfs vrees? Laten we geen gelegenheden voorbijgaan als die zich voordoen in de wandelgangen, in de informele sfeer? Of zijn we misschien ook te veel bezig met het scheiden van onze godsdienstige overtuiging van onze levenspraktijk en handelwijze buiten de deur? een enkel citaat van Jonathan edwards over de hel willen wij u doorgeven: “Bedenk slechts hoe vreselijk de wanhoop zal zijn in zulke pijn. Als u deze vernietigende pijn zult lijden, hoe vreselijk zal het dan zijn om er zeker van te zijn dat u er nooit – maar dan ook nooit! – van verlost zult worden. Hoe vreselijk, om dan geen hoop te hebben. U zult wensen dat u vernietigd zou worden, maar u zult daar geen hoop op kunnen vestigen. U zult wensen dat u in een pad of slang zou worden veranderd, maar u zult er geen hoop op kunnen vestigen.

U zou blij zijn, als u maar enige verlichting zou hebben. echter, als u deze pijnigingen miljoenen eeuwen zult hebben verdragen, zult u daar nog steeds geen hoop op hebben.” Zou dit ons niet sterk moeten aansporen het goede voor onszelf en voor onze naaste te zoeken? Zouden we er niet meer naar moeten staan gelegenheden te zoeken om te zeggen: “Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden”?

Hemel
Het is een wonder dat er naast de eeuwige rampzaligheid ook de eeuwige zaligheid is. Niet alleen de hel is werkelijkheid, dit geldt ook van de hemel. Het is een onbegrijpelijk groot wonder van Gods soevereine ontferming daarheen op weg te mogen zijn. Dat komt niet voort uit de gevallen mens. er is immers niemand die uit eigen beweging God zoekt. Dit is alleen vanuit God te verklaren, Die Zijn welbehagen volvoert, ook in onze tijd. Vijanden worden getroffen in het hart en neergeveld. Zondaren worden getrokken uit de macht der duisternis en overgebracht in het Koninkrijk van de Zoon van Gods liefde. Door het wonder van wedergeboorte en waarachtige bekering worden gewillige slaven van de vorst der duisternis tot onderdanen van de enige waarachtige God gemaakt. Hier ondervinden Gods kinderen achteruitstelling, onbegrip, haat en vervolging. Maar daar komt een einde aan. De eeuwige zaligheid wacht hen. Zij zullen delen in de overwinning die Christus op Zijn en hun vijanden heeft behaald. De hemel zal hun deel worden. Ook wat de hemel betreft willen wij een citaat doorgeven van Jonathan edwards: “De heerlijke aanwezigheid van God vervult de hemel met liefde, zoals de zon op heldere dagen de wereld vervult met haar licht vanuit de zichtbare hemelen. ‘God is liefde’ wordt door de apostel verkondigd. en omdat Hij een God is zonder begin en zonder einde, volgt daaruit dat Hij dat ook is als de Bron van liefde. Hij is volmaakt genoeg in Zichzelf, waaruit volgt dat Hij een onuitputtelijke Bron is van overlopende liefde. en omdat Hij de onveranderlijke en eeuwige God is, is Hij dat ook als de Bron van liefde.” Onze woorden schieten tekort om de hemelse vreugde te omschrijven. De Heere geve vrijmoedigheid om te spreken van de heerlijke toekomst die Gods kinderen wacht. Voor hen komt het beste nog. De Heere heeft hun rechterhand gevat, Hij leidt hen door Zijn raad en Hij zal hen op Zijn tijd opnemen in eeuwige heerlijkheid. Dan zullen zij niet meer hongeren en dorsten. God zal alle tranen van hun ogen afwissen. Daar is volmaakte vrede en heilige liefde. Daar wordt God volmaakt geëerd, geloofd en geprezen. Het klinke door: “Dient den Heere.” Er zij gebed dat de woorden die gesproken mogen worden over de eeuwige zaligheid door de Heere gebruikt mogen worden tot uitbreiding van Zijn Koninkrijk.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 november 2009

De Banier | 24 Pagina's

Hel en hemel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 november 2009

De Banier | 24 Pagina's