Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Europees geld

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Europees geld

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Regelmatig ontmoeten we mensen die te maken hebben met Europese subsidies. Vaak wordt er verzucht dat er wel erg veel regels zijn en dat de regels ingewikkeld zijn. Dat is een klacht die ook klinkt in het jaarverslag over begrotingsjaar 2008 dat de Europese Rekenkamer afgelopen maand presenteerde.

De ingewikkelde regels zorgen ervoor dat de kans op fouten toeneemt. Soms wordt geld uitgekeerd aan de ontvanger, terwijl dat niet had gemogen. Het is niet voor het eerst dat de europese Rekenkamer vraagt om vereenvoudiging van de regels. Beantwoordt Brussel de roep om vereenvoudiging? en hoe kan het aantal fouten worden verminderd?

Europese Rekenkamer
Het te grote aantal regels zorgt voor ongemak vanwege de administratieve rompslomp voor ontvangers van subsidie zoals overheden, bedrijven en organisaties (bijvoorbeeld universiteiten). Ook zorgt het voor veel fouten bij de besteding van het EU-geld. Als er meer regels zijn, is de kans groter dat er een regel wordt overtreden. De europese Rekenkamer constateert dan ook een hoog foutenpercentage op een aantal beleidsgebieden. Allermeest bij het cohesiebeleid; dit betreft de structuurfondsen die regio’s helpen om achterstanden weg te werken, bijvoorbeeld op het gebied van infrastructuur of werkgelegenheid. Wel ziet de europese Rekenkamer verbetering bij de landbouwuitgaven. een uitzondering hierbij is de plattelandsontwikkeling. Die bestaat uit maatregelen voor de leefbaarheid van het platteland, bijvoorbeeld natuur- en milieumaatregelen of infrastructuur. Daarnaast meldt de Europese Rekenkamer grote gebreken bij het Zesde Kaderprogramma voor onderzoek en technologische ontwikkeling.

Minder regels
Al deze problemen hebben te maken met het feit dat de uitgaven zijn onderworpen aan te veel en te ingewikkelde regels. We hebben in het debat dan ook gevraagd om vereenvoudiging van de regels. Dat moet een grote prioriteit zijn. Wordt er dan niets ondernomen om de regels te vereenvoudigen? Jawel, de Europese Commissie, de EU-instelling die het eU-beleid voorbereidt en uitvoert, heeft een strategie voor betere regelgeving. Deze strategie omvat vermindering van de administratieve lasten. tot nu toe gebeurt er echter onvoldoende. Daar heeft het Nederlandse Adviescollege toetsing administratieve lasten (Actal) een maand geleden op gewezen. Dat is niet verwonderlijk, omdat Nederland een voortrekkersrol heeft bij de roep om minder regels. Samen met instanties uit Zweden, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk adviseert het Actal het instellen van een externe onafhankelijke commissie om te komen tot vermindering van de regeldruk op EU-niveau. Belder verwees in het debat naar dit standpunt dat de instanties hebben afgegeven bij de voorzitter van de europese Commissie. In het kader van de strategie voor betere regelgeving zou zo’n onafhankelijke commissie een stap in de goede richting betekenen.

Beter toezicht
Maar vermindering van de regeldruk is niet het enige wat moet gebeuren om het grote aantal fouten in de uitgaven terug te dringen. Versterking van toezicht en controle is eveneens nodig. Daarom hebben we in het debat gevraagd om een actieplan van de Europese Commissie en de lidstaten. Om te beginnen moeten nationale beheerverklaringen daarin een plaats krijgen. Aangezien tachtig procent van het EU-geld door de lidstaten wordt uitgegeven, is het van groot belang dat de lidstaten zich verantwoordelijk weten voor die uitgaven. Zij moeten zich er rekenschap van geven dat het geld volgens de regels wordt uitgegeven en gecontroleerd. Als ministers politiek verantwoordelijk zijn voor de EU-uitgaven dan zullen de lidstaten ervoor zorgen dat hun deel van de financiën op orde is. Hier is nog een wereld te winnen. Als anderen het voorbeeld van Nederland en drie andere lidstaten volgen door een verklaring af te geven, komt dat het financieel beheer ten goede. Fouten zullen dan eerder worden ontdekt en gecorrigeerd. De verbetering van het financieel beheer moet helpen bij het verkrijgen van een positieve betrouwbaarheidsverklaring van Europese zijde. tot nu toe heeft de Europese Rekenkamer in vijftien jaar namelijk nog geen positieve betrouwbaarheidsverklaring over het Europese financieel beheer afgegeven. Het aantal fouten en gebreken was en is te hoog.

Actieplan
We hebben gevraagd of de Europese Rekenkamer een dergelijk actieplan als een nuttig instrument voor een beter financieel beheer beschouwt. Zowel op deze vraag als op de vraag wat de Europese Commissie vindt van het standpunt van Actal hebben we geen antwoord gekregen, wellicht omdat er weinig tijd was tijdens het debat. Voor ons is hiermee de kous niet af. Schriftelijke parlementaire vragen zullen duidelijk maken of deze suggesties in goede aarde vallen. Zo’n actieplan draagt ertoe bij dat financieel beheer de zo nodige politieke prioriteit krijgt. Het gaat immers om het waarborgen dat EU-uitgaven tijdig op de juiste plaats terechtkomen!

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 december 2009

De Banier | 32 Pagina's

Europees geld

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 december 2009

De Banier | 32 Pagina's