Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Getuigen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Getuigen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De gelijkheidsideologie wordt al verder uitgerold over Nederland. De meerderheid wordt al onverdraagzamer tegenover de minderheid. Er is al minder begrip voor Christenen die een afwijkend standpunt innemen op grond van Gods Woord. Ieder moet gelijk gaan denken over de positie van de vrouw en hiernaar handelen. Dit geldt ook andere terreinen van het leven zoals de visie op het zevende gebod en ook op het toelatings- en benoemingsbeleid in het onderwijs.

Het dal van Dura
In het dal van Dura moest ieder gelijk handelen. Wanneer de muziekinstrumenten zouden klinken, zou ieder zich moeten neerbuigen op het geluid van de muziek. Wie niet zou buigen, zou in de oven des brandenden vuurs geworpen worden. Wie het bevel van de koning weigerde te gehoorzamen zette dus zijn leven op het spel. Drie jongemannen weigerden resoluut te buigen. Zij mochten door genade vrijmoedig getuigen. Zij zeiden tot koning Nebukadnezar: “Wij hebben niet van node u op deze zaak te antwoorden. Zal het zo zijn, onze God Dien wij eren, is machtig ons te verlossen uit den oven des brandenden vuurs, en Hij zal ons uit uw hand, o koning verlossen. Maar zo niet, u zij bekend, o koning, dat wij uw goden niet zullen eren, noch het gouden beeld dat gij hebt opgericht zullen aanbidden.” De jongelingen mochten getuigen van de almacht van God. God is machtig om te verlsosen. Maar zij getuigden ook van Zijn vrijmacht. Zij spraken immers de woorden: “Maar zo niet.” De kanttekening tekent hierbij aan: ‘Indien het onzen God niet belieft ons te verlossen, zo zullen wij evenwel deze afgoderij niet begaan, ja zelfs niet met het uiterlijk gelaat; liever willen wij sterven.’ Zij wilden dus ook uiterlijk niet buigen, terwijl zij het in hun hart niet zoude menen. Liever zouden zij sterven. toen werden die jongelingen gebonden en in de oven des brandenden vuurs geworpen. Maar het vuur deerde henniet. De Heere bewaarde hen. Ongedeerd zijn zij uit de oven gekomen. Zij zijn met hun weigering niet beschaamd uitgekomen.

Pinksteren
Op de dag van de hemelvaart heeft de Zaligmaker in Handelingen 1:8 gesproken tot zijn discipelen: “Gij zult Mijn getuigen zijn.” te midden van de vijanden, zo zegt de kanttekening, zouden zij hebben te getuigen dat Jezus de beloofde Messias en Zaligmaker der wereld is. De discipelen zouden moeten prediken wat zij van Jezus gezien en gehoord hadden. Zij zouden dienen te spreken van Zijn geboorte, Zijn lijden, Zijn sterven, Zijn opstanding en Zijn hemelvaart. Het heengaan van de Zaligmaker van deze aarde was geen nederlaag. triomferend is Hij ten hemel gevaren. Christus is geplaatst en heeft plaatsgenomen aan de rechterhand van Zijn Vader. Hij heeft alle macht ontvangen in hemel en op aarde. Hoe zouden de discipelen de hun gegeven opdracht kunnen vervullen? In eigen kracht zouden de discipelen nooit hebben kunnen getuigen. Dat hadden zij wel geleerd. Allen waren zij aan de Heere geërgerd geworden, allen waren zij gevlucht. Bijzonder Petrus had het geleerd dat getuigen in eigen kracht nooit zou gaan. Hij had tot driemaal toe de Zaligmaker verloochend. Het zou alleen gaan als de Heilige Geest gekomen zou zijn. Dat had de Heere hen ook beloofd. Vervuld met de Heilige Geest is er vrijmoedig getuigd en gesproken. De zonde werd duidelijk aangewezen. De noodzaak van de bekering werd onderstreept. De Heere heeft het willen zegenen. Omtrent drieduizend hoorders werden in het hart getroffen, werden door God tot God bekeerd.

Onze tijd
In de werksituatie, persoonlijk en op politiek terrein dient er getuigd te worden. Doet het overtreden van Gods geboden ons pijn? Gaan we daar gebukt onder? Hebben we zielsmedelijden met hen die voortgaan op de brede weg? De Heere geve een ieder op de plaats waar hij gesteld is vrijmoedigheid, liefde en bewogenheid om op de juiste manier te getuigen, wat er dan ook van komen zal. Wie het van Hem mag verwachten zal niet beschaamd uitkomen. Dan worden de zonden eerlijk aangewezen, dan wordt de oproep tot bekering vernomen. Dan blijft het klinken vanuit onze gelederen: “Vrees God en houd Zijn geboden, want dit betaamt alle mensen.” De Heere gaat ook in onze tijd voort met het volvoeren van Zijn welbehagen. Dat geeft hoop en verwachting. Zegene de Heere het getuigend spreken tot zaligheid van zondaren en bovenal tot eer van Zijn Naam.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 mei 2010

De Banier | 32 Pagina's

Getuigen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 mei 2010

De Banier | 32 Pagina's