Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Davids Advent

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Davids Advent

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Geest des HEEREN heeft door mij gesproken en Zijn rede is op mijn tong geweest. De God Israëls heeft gezegd, de Rotssteen Israëls heeft tot mij gesproken: Er zal zijn een Heerser over de mensen, een Rechtvaardige, een Heerser in de vreze Gods. 2 Samuël 23:2 en 3

David is gekomen aan het einde van zijn leven. Een veelbewogen leven, waarin vele zaken waren gepasseerd. Nu gaat hij sterven. Maar het grootste in het leven van David was dat hij kon sterven. Daar komt het toch op aan in het leven van een mens. Er is een volk op de aarde, voor wie sterven eeuwig erven is.

Davids sterven
Maar het is niet eender hoe dat volk sterft. Soms vertrekt Gods volk met de nachtschuit, soms raakt men in een coma en is men niet meer te bereiken. Maar David mocht op zijn sterfbed nog heel helder zijn. en dat niet alleen, hij mocht ook nog getuigen van de hoop die in hem was. Het is een groot voorrecht wanneer wij zo mogen sterven. Van zulk een sterfbed gaat ook iets uit voor de omstanders. Dat wekt tot jaloersheid. Maar laten wij eens luisteren wat David mocht zeggen op zijn sterfbed: “De Geest des HEEREN heeft door mij gesproken en Zijn rede is op mijn tong geweest.” Het is in het leven van David menigmaal geweest dat hij tot de Heere heeft gesproken. Menigmaal heeft hij zijn hart voor de Heere uitgestort. en wat kunnen het zoete tijden zijn wanneer we dat mogen doen. Wanneer wij met al onze noden en zorgen tot de Heere mogen vluchten. Het is in het leven van David ook menigmaal geweest dat hij er uit mocht spreken Wie de Heere voor hem wilde zijn. Denk eens aan de Psalmen die hij heeft gedicht, waarin hij de genade en de barmhartigheid Gods heeft mogen bezingen. Dat de Heere hem was tot een Toevlucht en Sterkte, krachtiglijk bevonden een Hulp in benauwdheden. Wat een grote weldaad is het, wanneer dat werkelijkheid mag zijn in het leven van een mens. Want dan mag een mens in beginsel gaan beantwoorden aan het doel waartoe hij is geschapen. Immers, de Heere schiep de mens om te leven tot Zijn eer. en dat is toch ook het grote doel van de herschepping. Maar het is in het leven van David ook dikwijls geweest dat de Heere tot hem sprak. en wanneer de Heere tot een mens spreekt, blijft dat liggen en heeft dat eeuwigheidswaarde. Gods Woord houdt immers stand in eeuwigheid. Wanneer de Heere tot de ziel spreekt van heil en zaligheid, is toch niet in woorden uit te drukken welke waarde dat heeft. Is het wel eens gebeurd in ons leven dat het Woord Gods in onze ziel mocht klinken en dat we daar door het geloof houvast aan mochten krijgen? Dan daalt er een zoete vrede in het hart die met geen pen is te beschrijven. Maar terwijl hij op zijn sterbed ligt, gebeurt er nog iets anders in het leven van David. Dan gaat de Geest des HEEREN door David spreken. Dat wil zeggen dat hier niet David aan het woord is, maar dat God door David spreekt. David wordt hier door de Geest des HEEREN geïnspireerd. David mag dus op zijn sterfbed liggen als een profeet des Heeren. Daarom heeft het woord dat David hier spreekt niet alleen waarde voor hemzelf, maar ook voor de ganse Kerk des Heeren.

Davids profeteren
Hoe luidt de boodschap die David mag doorgeven? “Er zal zijn een Heerser over de mensen, een Rechtvaardige, een Heerser in de vreze Gods.” David mag hier gaan profeteren over de grote Zoon van David, van Wie de engel Gabriël later heeft mogen zeggen tot Maria: “Deze zal groot zijn en de Zoon des Allerhoogsten genaamd worden; en God de Heere zal Hem de troon Zijns vaders Davids geven.” Hij wordt hier genoemd: een Heerser over de mensen. Dat houdt in dat Hij Zijn volk zal brengen onder Zijn heerschappij. Wat gelukkig is dat. Want wanneer dat volk uit zichzelf zou moeten komen, gebeurde het nooit. Maar Hij zal ze trekken uit de duisternis en overzetten in het Koninkrijk van Zijn wonderbaar licht. Dat volk zal ook mogen ervaren dat Zijn dienst geen harde dienst is, maar een liefdedienst die nog nooit iemand heeft verdroten. Immers, Zijn juk is zacht en Zijn last is licht. Maar Hij wordt ook genoemd: een Rechtvaardige. Dat wil zeggen dat Zijn heerschappij gefundeerd is op rechtvaardige gronden. Hij zou volkomen genoeg doen aan de rechtvaardigheid Gods, zodat er een volk zalig kon en mocht worden op gronden van recht en gerechtigheid. Tot slot wordt Hij genoemd: een Heerser in de vreze Gods. Dat wil zeggen dat het Zijn spijze was om te doen de wil Desgenen Die Hem gezonden had om Zijn werk te volbrengen. Hij had de eer en het welbehagen van Zijn hemelse Vader op het oog. Het was Zijn opdracht om de verkorenen des Vaders in een weg van lijden en sterven vrij te kopen van de schuld en de straf der zonde. Opdat het waar zou worden: “Als Zijn ziel Zich tot een schuldoffer gesteld zal hebben, zo zal Hij zaad zien. Hij zal de dagen verlengen en het welbehagen des HEEREN zal door Zijn hand gelukkiglijk voortgaan.” Van die Zaligmaker mocht David op zijn sterfbed profeteren, maar hij mocht voor eigen hart en leven door het geloof ook houvast aan Hem hebben. Om zo te mogen sterven, dan is er een uitzien en een verlangen dat het ogenblik aanbreekt om altijd bij Hem te mogen zijn. Kennen wij ook iets van dat verlangen naar Hem? Het is immers de tijd van de Advent. Om Hem dan voor eigen hart en leven te mogen leren kennen als de Zaligmaker. Van nature dienen wij onder de heerschappij van de overste van deze wereld. en dan is er in ons geen lust om te dienen onder de banier van de Koning der koningen. Maar toch mag er ook een volk zijn dat Hij onder Zijn heerschappij brengt. en zij zullen ook iets van die liefdedienst mogen proeven en smaken. De Heere geve dat er onder jong en oud nog velen toegebracht mogen worden tot die gemeente die eenmaal zalig zal worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 november 2010

De Banier | 24 Pagina's

Davids Advent

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 november 2010

De Banier | 24 Pagina's