Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Binnenvaart beter benutten

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Binnenvaart beter benutten

4 minuten leestijd

Het zomerreces heb ik onder andere gebruikt om nader kennis te maken met de binnenvaart. Ik had al de indruk dat het een onmisbare sector is die hoger op de agenda moet komen, maar die indruk verdiepte zich nog eens aanzienlijk. De binnenvaart kan beter benut worden dan nu het geval is.

Dat er in Nederland gigantische verkeersstromen plaatsvinden, kan niemand ontgaan. De dagelijkse files spreken voor zich. Dat kan simpelweg niet opgelost worden door alleen maar meer wegen aan te leggen en de benzineprijs nog verder te verhogen. Er moet meer gebeuren. Het benutten van spoor en binnenvaart voor het goederenvervoer is dan een mooi alternatief.

Spoor
Voor het beter benutten van het spoor is vooral geïnvesteerd in de Betuwelijn. Daar zijn we nooit een voorstander van geweest, omdat wij de binnenvaart beschouwen als een beter alternatief. Wij waren bang voor een spoorlijn waar je overdag niet van kunt eten en ’s nachts niet van kunt slapen. Maar feit is wel dat nu de Betuwelijn er eenmaal ligt, die maar beter zo goed mogelijk benut kan worden. Daarom hebben we er in een recent overleg bij de minister van infrastructuur op aangedrongen om beter gebruik te maken van de Betuwelijn. Momenteel lijkt het erop dat slechts een beperkt deel van de capaciteit benut gaat worden, onder andere omdat de aansluiting naar Duitsland onvoldoende capaciteit heeft. Het kan toch niet zo zijn dat we daardoor nog eens veel geld moeten investeren in een noordelijke tak, terwijl het transport prima over de Betuwelijn kan.

Omvang
Wat betreft de totale omvang van het transport blijft het spoor in het niet vallen bij de binnenvaart. Over water kunnen veel grotere volumes vervoerd worden tegen zeer lage kosten. Dus zowel wat kostprijs als wat omvang betreft kan het spoor niet opboksen tegen de binnenvaart. en dat vinden wij prima. Het is immers cruciaal dat zo veel mogelijk van de binnenvaart gebruik wordt gemaakt. Niet alleen levert dit een goede boterham op voor de sector, ook is het een zeer betrouwbare vorm van transport die weinig milieuproblemen kent. De Europese toegangspoort Rotterdam beschikt immers over een bijzonder milieuvriendelijke ruggengraat voor het achterlandvervoer, in de vorm van de Rijn en haar zijrivieren. Vanuit geen enkele andere haven aan Europa’s kusten kan zo milieuefficiënt het achterland, het economisch hart van europa bereikt worden. Deze positieve natuurlijke omstandigheden kunnen met relatief geringe kosten verder worden uitgebouwd. Ook dient serieuze aandacht te worden geschonken aan de kleinere vaarwegen, als haarvaten van het systeem. Aandacht voor de kleinere vaarwegen betekent tegelijk aandacht voor het kleinere binnenschip. Voor de SGP is van belang dat de bedrijfstak van de binnenvaart – behalve dat ze economisch renderend moet zijn – ook in sociaal opzicht de nodige garanties voor haar voortbestaan moet hebben. Zo is het van belang dat er ruimte blijft voor het vrije ondernemerschap dat de binnenvaart altijd heeft gekenmerkt: zelfstandige schippers voor wie het schip ook de gezinswoning is. Ik bepleit daarom ruimte voor het kleine binnenvaartschip. Niet alles mag worden opgeofferd aan schaalvergroting en liberalisering.

Havens
Zorgwekkend is wel dat het erop lijkt dat er steeds meer kleine havens dichtgaan. Onlangs voeren we nog met schipper Geluk mee (zie foto). Dit schip is een mooi voorbeeld van het ontlasten van de weg door het vervoer van grote volumes zand en grind over water. Maar dan moet je wel in een haven aan kunnen leggen om te lossen. Nu zijn er in toenemende mate gemeenten die dit niet meer toestaan, omdat ze de haven voor plezierdoeleinden willen gaan gebruiken, vaak in combinatie met woningbouw. Het gevolg zou veel meer transport over de weg zijn. We hebben het ministerie daarom gevraagd uit te zoeken hoe dit nu precies zit en hoe dit voorkomen kan worden.

Crisis
Ondertussen heeft de binnenvaart het niet gemakkelijk. De laatste jaren is gigantisch geïnvesteerd in nieuwe capaciteit. Daarbij gold nogal eens: hoe groter hoe mooier. Bovendien vond financiering vaak plaats met een groot aandeel vreemd geld. Door de financiële en economische crisis kwam er vervolgens de klad in de groei van het transport, waardoor de capaciteit harder groeide dan de vraag. Overcapaciteit en lage prijzen waren het gevolg. Daar heeft vervolgens de sector als geheel last van, hoewel dat niet geldt voor alle individuele schippers. Het hangt er nogal van af welke grootte het schip heeft, hoe het gefinancierd is en welke contracten er afgesloten zijn. De vraag is wel hoe er met de overcapaciteit richting de toekomst omgegaan moet worden. Het zou jammer zijn als er schepen verdwijnen, omdat ze in de toekomst hard nodig zijn. In het kader van het rapport van de binnenvaartambassadeur zullen we ons met de sector beraden op de mogelijkheden die er zijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 november 2010

De Banier | 24 Pagina's

Binnenvaart beter benutten

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 november 2010

De Banier | 24 Pagina's

PDF Bekijken