Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Toegevoegde waarde (3)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Toegevoegde waarde (3)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vitalisering van kiesverenigingen staat hoog op het lijstje van de SGP . Dat heeft alles te maken met de toekomst. Wat hebben we te doen om ervoor te zorgen dat het Bijbels genormeerde geluid ook in de toekomst in de politiek te horen is? Kiesverenigingen hebben hierbij een belangrijke taak. Daarom in dit slotartikel over toegevoegde waarde de vraag: hoe kan een kiesvereniging haar toegevoegde waarde tot uiting brengen?

Al twee keer eerder ging het over de toegevoegde waarde van een kiesvereniging voor haar leden en haar omgeving. De eerste keer werden kiesverenigingen opgeroepen na te denken over kansen en bedreigingen, over de eigen identiteit en over het verschil tussen het interne en het externe aspect van de kiesvereniging. De tweede keer stonden cursussen centraal die kiesverenigingen handvatten bieden om in te spelen op de toekomst.

Enthousiaste leden

Een bestuur hoeft de handschoen van vitalisering niet alleen op te pakken. Leden kunnen daar prima actief bij betrokken worden. Een telefoontje of bezoekje met een schets van de toekomstplannen kan leden enthousiast maken om met het bestuur mee te denken. Met succes: leden weten vaak beter dan het bestuur wat ze van de kiesvereniging verwachten.

Organiseer daarom als bestuur met die enthousiaste leden een ‘voeten-op-tafelsessie’. Stel in het eerste gedeelte van deze bijeenkomst de vragen centraal die gaan over de huidige en gewenste identiteit, de toegevoegde waarde en de wensen van leden. Bespreek in het tweede gedeelte welke acties nodig zijn om op deze vragen in te spelen en de kiesvereniging te vitaliseren. Zoek zo samen naar de juiste weg voor de toekomst.

Doel en doelgroep

Die juiste weg inslaan, begint met het stellen van een doel. Wat wil de kiesvereniging binnen een bepaalde tijd concreet bereiken? Dit doel hangt af van de besproken identiteit en de toegevoegde waarde van de kiesvereniging. Op zijn beurt bepaalt het doel de acties die hieraan concreet uitvoering geven.

Ter illustratie. Een kiesvereniging die in 2013 meer bij de politiek betrokken jongeren wil hebben, moet niet in 2012 extra tijdredes gaan houden. Integendeel, de activiteiten op weg naar 2013 staan in het teken van de oprichting van een plaatselijke SGP-jongerenafdeling. Of een kiesvereniging die van toegevoegde waarde wil zijn door scherpe debatten mogelijk te maken, moet niet inzetten op het bezoeken van midden- en kleinbedrijven binnen de SGP-achterban. Zij gaat juist die scherpe debatten organiseren!

Bij een doel hoort ook een doelgroep. Natuurlijk wil de SGP zoveel mogelijk doelgroepen aan zich binden: ouderen, jongeren, geïnteresseerde en minder geïnteresseerde leden. Maar de kiesvereniging die echt vitaal wil zijn, zoekt een of enkele doelgroepen uit waarvoor zij zich speciaal in gaat zetten. Doelgroepen waarmee iets extra’s te bereiken is.

Als voorbeeld. Een kiesvereniging die een studiegroep opricht, nodigt geen leden uit die niet van lezen of studeren houden. Of een kiesvereniging die minder in de politiek geïnteresseerde leden wil betrekken, organiseert geen diepgaande lezingen over moeilijke onderwerpen, maar organiseert juist een laagdrempelige bijeenkomst voor die doelgroep.

Activiteiten

Maak vervolgens een lijst met activiteiten, met het doel, de identiteit, de toevoegde waarde en de doelgroepen van de kiesvereniging in het oog. De vragen daarbij zijn: Welke activiteiten moet onze kiesvereniging organiseren om het beoogde doel te bereiken? Welke acties zijn nodig om onze kiesvereniging van toegevoegde waarde te laten zijn? Met welke acties bieden we echt meerwaarde aan onze belangrijkste doelgroepen? De kiesvereniging die zich deze vragen blijft stellen bij het plannen van haar activiteiten, zet een flinke stap in het vitaliseringproces.

Om alle activiteiten te stroomlijnen, is het opstellen van een jaarplan aan te bevelen. Het hoofdbestuur van de SGP heeft kiesverenigingen in 2007 al een voorbeeldexemplaar toegezonden. Dit is nog steeds te verkrijgen (mail naar hpool@sgp.nl). In een eenvoudig document staan activiteiten, omschrijving, verantwoordelijke, uitvoerder en tijdstip overzichtelijk op een rij. Van harte aanbevolen aan kiesverenigingen die vitaal willen zijn!

Vitaal

Waarom mag een kiesvereniging die de in de drie artikelen beschreven richtlijnen over toegevoegde waarde opvolgt, resultaat verwachten? Dat blijkt uit het al vaker aangehaalde rapport ‘Een duurzame toekomst van verenigingen’. “Wie is het best voorbereid op de toekomst? De vereniging van de toekomst heeft een goed ledenpotentieel, beschikt over onderscheidend vermogen en kan invulling geven aan de maatschappelijke vraag!” Zij is zowel voor de leden als voor de omgeving van toegevoegde waarde!

Wie als kiesvereniging zo werkt, mag met verwachting de toekomst tegemoet zien. Maar laat dat altijd in biddend opzien zijn!

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 maart 2011

De Banier | 24 Pagina's

Toegevoegde waarde (3)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 maart 2011

De Banier | 24 Pagina's