Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Amalek en Israël

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Amalek en Israël

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toen kwam Amalek en streed tegen Israël in Rafidim. Exodus 17:8 In gedachten worden we meegenomen naar de woestijn. Daar treffen we het volk Israël aan. De Israëlieten zijn op doortocht. Ze hebben niet zoals de Amalekieten in de woestijn hun thuisland, maar zijn op reis uit het slavenhuis van Egypte naar het beloofde land Kanaän.

Door soevereine genade en almacht van God zijn ze uit het diensthuis uitgeleid. Van Gods wonderen hebben ze aan de oever van de Schelfzee gezongen en vol moed hebben ze de reis aanvaard. Ze zagen het beloofde land al in het verschiet. Tegenslagen, beproeving, strijd en ontdekking? Wie had daarop gerekend? In deze woestijn leert de Heere wie het volk in zichzelf was en bleef. Hun ontrouw kan Zijn trouw nooit tenietdoen. Nu worden ze in een onverwachte strijd gewikkeld. Daar hebben ze niet om gevraagd, maar God beschikt deze vijand om hen te tuchtigen over hun opstandigheid en ondankbaarheid in Massa en Meriba.

Ongelijke strijd

Amalek valt aan. Hoe? In de staart van het leger, waar Israël het zwakst is. De Amalekieten waren nakomelingen van Ezau, dus oorspronkelijk komen ze uit hetzelfde huisgezin van Izak, net als Jakob. In deze geschiedenis vinden we een beeld van de strijd tussen het vrouwenzaad en het slangenzaad, tussen de Kerk en de wereld, tussen de oude en de nieuwe mens in het hart van een kind van God. Het is de satan die geen gelegenheid voorbij laat gaan om Gods werk en Kerk te bestrijden en kon het zijn te vernietigen. Tegelijk wordt hij gebruikt om God te verheerlijken, wanneer de machteloze in zichzelf de Heere nodig krijgt en tot Hem gaat roepen. De verraderlijkste vijanden zijn daarbij niet zelden degenen die uit hetzelfde huis komen en dezelfde opvoeding hebben gehad, zoals bij Jakob en Ezau. Zulke Amalekieten gaan ook in de politieke woestijn rond, zolang er nog iets van Israël te vinden is.

Wat een ongelijke strijd. Amalek kent de woestijn op en top en is geoefend in strijd en slinkse aanvallen. En Israël? Heeft het in Egypte het zwaard leren hanteren? Is het machtig en deskundig in de oorlog? Integendeel. Jozua krijgt opdracht mannen uit te kiezen. Er staat niet eens dappere mannen. Het lijkt bij voorbaat verloren. Het geheim van Israël ligt niet in de hoeveelheid mannen, noch in hun deskundigheid, maar in de toezegging van Mozes dat hij op de hoogte van de heuvel zal staan met de staf Gods in de hand. Daar op de hoogte wordt de strijd ten diepste beslist. Want als Mozes zijn handen met de staf opheft, is Jozua met zijn mannen de sterkste. Maar als Mozes vermoeid de handen laat zakken, is Amalek de overwinnaar. Zo mocht Jozua in het heetst van de strijd de ogen bij tijden omhoog heffen, afzien van de vijanden en hun macht en tegelijk opzien tot de biddende Mozes die de staf naar de hemel opstak. Deze staf was een symbool van het Woord en de belofte van God, door de Heere Zelf aan Mozes gegeven. De strijders konden de bidders niet missen en de bidders hadden de strijders nodig. Ja, ook Mozes had in zijn voortdurend gebed de ondersteuning van Aäron en Hur nodig. Ook zij konden elkaar niet missen.

Strijd naar Gods Woord

De woestijn van Godverlating in onze tijd brandt. De Amalekieten duiken overal op. Wie zijn wij? Wat hebben wij ons waard gemaakt? Zal ons klein getal ons bevrijden? Zal onze deskundigheid ons de overwinning brengen? Hoe heeft dat kleine legertje mannen, die zichzelf onmogelijk dappere mannen kunnen noemen en die in zichzelf geen kracht hebben tegen de grote menigte belagers, nodig dat er in het verborgene nog bidders zijn die niet aflaten om de Heere aan te roepen en dat ook niet alleen kunnen volbrengen. Het is een onverdiend voorrecht als de nood deze verbondenheid mocht uitwerken. Dan zal het strijden en bidden wel in overeenstemming met het Woord van God moeten zijn. Daarop moet het oog gevestigd zijn. En dan zal dat Woord altijd wijzen naar de God van het Woord. In dat Woord ligt Zijn toezegging besloten. Nooit doet de Heere dat om de strijder of om de bidder, maar alleen om Zijn grote Naam te verheerlijken. Maar wee als de staf van het Woord begint te zakken. Dan verliezen we alles, want dan verliezen we Zijn onverdiende gunst.

Maar hebt u in uw persoonlijk leven deze les leren beoefenen? Want om deze strijd geestelijk te kennen, moeten we door een Godsdaad uit het slavenhuis van satan en zonde uitgeleid zijn. Dan gaan we leren wat de geestelijke strijd inhoudt tegen de zonde, de wereld en de duivel, maar bovenal in de woestijn van ons eigen gevallen bestaan. Daar leert de Heere de Zijnen wat hun bestaan is en blijft. Daar leert Hij ook in de toelating van satans aanvallen dat er in hen geen kracht is tegen die grote menigte sluwe Amalekieten. Daar opent Hij door Zijn Heilige Geest bovenal het oog voor Hem in Wie alleen het geheim van de overwinning en de bewaring van Zijn volk ligt. Het recht en de hoop ligt voor rechtelozen en hopelozen alleen bij Christus. Hij heeft niet alleen in de woestijn van deze vervloekte aarde de strijd gestreden en de overwinning op het helse Amalek behaald, maar Hij is nu ook de verhoogde Overwinnaar Die altijd bidt voor Zijn strijdende Kerk. Wat troost dan? Af te mogen zien van alle vijanden en van eigen krachten en op te mogen zien tot Hem Die geen ondersteuning nodig heeft. Zijn handen zijn gewis tot de wereldzon ondergaat.

“Gij, HEER’, alleen, Gij zijt

Verwinnaar in den strijd,

En geeft Uw volk den zegen.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 juni 2011

De Banier | 24 Pagina's

Amalek en Israël

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 juni 2011

De Banier | 24 Pagina's