Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De wederkomst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De wederkomst

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er is in de media heel wat aandacht geweest voor de wederkomst. Harold Camping had het einde der tijden berekend. Sommigen verkeerden in grote spanning toen de voorspelde datum 21 mei naderde. Maar op die datum ging de zon onder zoals op andere dagen, zonder dat er iets was gebeurd.

Camping was verbijsterd en zijn volgelingen waren in grote verwarring. Voor 1994 had Camping ook al de wederkomst voorspeld. Nu is opnieuw een datum berekend. Het is 21 oktober geworden. In de Verenigde Staten zijn duizenden reclameborden neergezet met de nieuwe datum. Wat dient onze houding tegenover dit alles te zijn?

Onzeker

Het is opnieuw gebleken dat de datum van de wederkomst niet valt te berekenen. Het is ons mensen niet gegeven de datum van die dag te weten. De gedane voorspelling is niet uitgekomen. Dat is niet voor het eerst. Ook eerdere voorspellingen bleken niet juist te zijn. De eeuwen door zijn er mensen geweest die aan de hand van Bijbelse gegevens geprobeerd hebben de dag van de wederkomst te berekenen. Het is de eeuwen door ijdel gebleken. Gods Woord zegt het ons ook. Van die dag en die ure weet niemand. De Bijbel vergelijkt de dag van de wederkomst met het komen van een dief in de nacht. De dief komt als je hem niet verwacht. Zo zal het ook zijn met de jongste dag. Toch houdt het berekenen van die dag ons in zeker opzicht wel een spiegel voor. Er valt wel een les uit te leren. We moeten niet schamper de schouders erover ophalen en gewoon voortleven. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat wij er te weinig aan denken. Een oorzaak van het te weinig stilstaan bij de dag van de wederkomst zou wel eens kunnen zijn dat we het op deze aarde nog te goed hebben. We voelen ons te veel op ons gemak in deze wereld. We hebben zeker in vergelijking met andere landen overvloed en er is hier geen openlijke vervolging.

Zeker

De dag van de wederkomst zal zeker aanbreken. Het volk van Israël en ook het volk van Juda hebben de profeten niet geloofd, die spraken van de ballingschap die komen zou. De oordeelsaankondigingen werden terzijde gelegd. Er werd niet naar geluisterd. Toch is het waar geworden. De ballingschap is werkelijkheid geworden, ook al geloofde men het niet. De stad Jeruzalem en de tempel zijn verwoest. Wat velen niet mogelijk achtten, is toch werkelijkheid geworden. De oordeelsaankondigingen van de ware profeten werden vervuld. Zo zal het ook zijn met de jongste dag. Die zal zeker aanbreken. Laten we daar wel eens iets van doorklinken? Gods Woord is immers de waarheid. Gods Woord wordt vervuld wat de beloften betreft, maar ook wat de dreigingen betreft. De Heere is een Waarmaker van Zijn Woord. Christus zal wederkomen om te oordelen de levenden en de doden. Dat staat vast. Dat is onomstotelijk waar. Het blijft niet zoals het is. De aarde zal in haar huidige bestaanswijze niet blijven voortbestaan, maar zal gereinigd worden. Het zal worden een nieuwe hemel en een nieuwe aarde waarop gerechtigheid wonen zal.

Troost

Wie onbekeerd blijft voortleven, zal de troost van de wederkomst niet ondervinden. De jongste dag zal voor hem of haar een verschrikkelijke dag zijn. Dan zullen immers al Gods vijanden en de vijanden van Zijn Kerk in de eeuwige rampzaligheid geworpen worden. Dat geldt niet alleen hen die zich als vijanden gekeerd hebben tegen een leven naar Gods geboden. Dat zal niet alleen hen betreffen die zich naar hartenlust uitgeleefd hebben in de zonde. Hierin zullen niet alleen delen zij die de christelijke waarden en normen bestreden hebben. Ook zij die uitwendig netjes geleefd hebben, op de Staatkundig Gereformeerde Partij gestemd hebben, zich beijverd hebben voor een leven naar Gods Woord en Wet, maar het wonder van wedergeboorte, waarachtige bekering en geloof niet hebben leren kennen, zullen dan voor eeuwig veroordeeld worden. Maar voor Gods kinderen zal het een vreugdevolle dag zijn. Hier ondervinden zij vaak droefenis en vervolging. Dat kan droefenis zijn vanwege vervolging, maar ook vanwege het nog zo gebrekkig leven tot eer van God. Droefenis omdat aan de wereld vaak oorzaak wordt gegeven de Naam des Heeren te lasteren, of droefheid over het vallen in een zware zonde. Plaatsvervangend heeft Christus Zich voor Zijn Kerk in het gericht gesteld. Christus heeft de vloek voor de Zijnen weggenomen. Daarom zal het een zeer blijde dag voor Gods kinderen zijn. Het is voor hen geen vreemde Koning Die wederkomt. Het is de Koning Die Zijn leven gaf en Zijn bloed stortte voor hen. Het is de Koning Die Zijn Koninkrijk heeft opgericht in het hart. Al de uitverkorenen zullen gaan delen in hemelse blijdschap en heerlijkheid. De volkomen en eeuwige zaligheid naar ziel en lichaam zal hun deel zijn. Daarvan zal gelden: “Door U, door U alleen, om ’t eeuwig welbehagen.” Hoe ziet u de dag van de wederkomst tegemoet? Waar zult u zijn in de eeuwigheid?

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 juni 2011

De Banier | 24 Pagina's

De wederkomst

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 juni 2011

De Banier | 24 Pagina's