Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De vitale kiesvereniging

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De vitale kiesvereniging

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

De SGP wil vitale kiesverenigingen. Dat is geen nieuws. Dat streven heeft ze al sinds 1918. Maar wat bedoelt de SGP met vitaal? Hoe ziet zon kiesvereniging eruit? Wat merken de leden ervan? En wat betekent het voor het bestuur van een kiesvereniging? Dit artikel beantwoordt deze vragen. Het geeft een gedetailleerde schets van een vitale kiesvereniging.

Tot eind 2011 staat in de rubriek ‘Plaatselijk actief’ de vitale kiesvereniging centraal. In de eerste twee bijdragen zijn zeven aspecten van goed bestuur en bedreigingen voor kiesverenigingen behandeld. Daaruit bleek dat aan de basis van een vitale kiesvereniging een goed bestuur staat, dat antwoord weet te geven op de vraagstukken die anno 2011 op hem afkomen. Een bestuur met visie. Een bestuur moet dan wel helder hebben wat ‘vitaal zijn’ inhoudt.

Begrip

In de rubriek ‘Plaatselijk actief’ is het woord vitaal al vaak langsgekomen. Wie het woordenboek van Van Dale erbij pakt, ziet dat vitaal ‘voor het leven van groot belang’, ‘krachtig’ en ‘energiek’ betekent. Wie wat googelt op internet komt omschrijvingen als ‘levendig’, ‘levenskrachtig’, ‘cruciaal’, ‘vol geestkracht’, ‘kras’, ‘fit’, ‘sterk’, ‘fris’ en ‘essentieel voor de werking van iets’ tegen. Het is duidelijk welk beeld ontstaat als we het woord ‘vitaal’ voor ‘kiesvereniging’ zetten: een actieve kiesvereniging met interessante activiteiten, georganiseerd door een enthousiast bestuur. Samen vormen zij de SGP die op weg naar haar honderdjarig bestaan niet stokoud, maar springlevend is. Dat is echter nog niet het belangrijkste.

Het belangrijkste zijn de woorden ‘cruciaal’, ‘vol geestkracht’, ‘voor het leven van groot belang’ en ‘essentieel voor de werking van iets’. Zij geven de urgentie weer van actieve afdelingen. De samenleving kan niet zonder de boodschap van de SGP. Bijbels genormeerde politiek is het waard om blijvend gehoord te worden. Dat begint niet allereerst in Den Haag, al helemaal niet in Gouda, maar bij de leden die samen de SGP vormen. De SGP kan niet zonder hen. Zonder de leden stelt de SGP niets voor. Besturen hebben dus een verantwoordelijke taak op hun schouders liggen! Zij moeten ‘vitaliteit’ naar de praktijk vertalen. Maar hoe doet u dat? Hebt u een visie? Hoe kunt u uw leden het beste bedienen? Hoe kunt u zorgen dat de SGP zichtbaar is in de lokale samenleving? Hoe zorgt u dat de SGP ook in de toekomst bestaat?

Drie pijlers

Het uitgangspunt van vitaliseren is nog altijd mooi verwoord in artikel 2 van het beginselprogramma: “De Staatkundig Gereformeerde Partij stelt zich ten doel de beginselen van Gods Woord op staatkundig terrein tot meerdere erkenning te brengen in den lande. Haar streven is niet zozeer gericht op een meerderheid van kiezers, als wel op de handhaving en doorwerking van de beginselen, door haar beleden.” Ook in 2011 kan een vitale kiesvereniging daar nog volop mee uit de voeten.

Om aan dit uitgangspunt een concrete uitwerking te geven, is een kiesvereniging te beschouwen als een huis dat op drie pijlers rust (die tegelijk criteria zijn):

- Het vinden, binden, boeien en betrekken van leden en achterban bij Bijbels genormeerde politiek.

- Het zichtbaar invloed uitoefenen op de maatschappij en participeren in de plaatselijke (netwerk)samenleving.

- Het veiligstellen van de toekomst door de aanwas van nieuwe leden en door jongeren actief te interesseren voor de SGP.

In feite zijn deze drie pijlers niets nieuws. Ze bestaan al sinds 1918. Toch realiseren veel besturen niet dat het op deze drie hoofdzaken aankomt. De kiesvereniging die alle drie de pijlers op orde heeft, is vitaal. Ze moet dan wel concreet bezig zijn met het onderhouden van deze drie pijlers en ze een eigentijdse invulling geven. Het is daarom goed de drie pijlers eens beter te bekijken.

1. Achterban

De eerste pijler is het vinden, binden, boeien en betrekken van leden en achterban bij Bijbels genormeerde politiek. ‘Vinden’ betekent dat het bestuur actief zoekt. ‘Binden’ veronderstelt inzet van het bestuur. ‘Boeien’ geeft aan dat het bestuur interessante en afwisselende activiteiten organiseert. ‘Betrekken’ betekent dat het bestuur niet afwacht, maar leden en achterban op sleeptouw neemt. De woorden ‘leden’ en ‘achterban’ geven aan dat het niet alleen om de eigen leden, maar om de volle breedte van de SGP-achterban gaat. En het belangrijkste: ‘Bijbels genormeerde politiek’. Dat is het uitgangspunt. Dat is de kern van de SGP. Het gaat om de doorwerking van Bijbelse normen en waarden in de politieke context. Het bestuur dat zo naar de achterban kijkt, hoeft niet bang te zijn voor allerlei bedreigingen die op de kiesvereniging afkomen. Wanneer u uw leden kent, weet u waar ze wel en niet op zitten te wachten. Dan weet u hoeveel tijd ze willen besteden aan de SGP. En door samenwerking met andere verenigingen te zoeken, bereikt u uw achterban beter.

Concreet betekent dit dat het bestuur van de kiesvereniging werk maakt van het betrekken van leden en het inzetten van politieke activiteiten. Niet meer de afwachtende houding met een enkele brief en kijken of leden op de vergadering afkomen, maar zoeken naar nieuwe activiteiten en nieuwe manieren om leden te betrekken. Zolang de inhoud dezelfde blijft, is het geen probleem om andere vormen te zoeken om leden en achterban te bereiken.

2. Maatschappij

De tweede pijler is het zichtbaar invloed uitoefenen op de maatschappij en het participeren in de plaatselijke (netwerk) samenleving. ‘Zichtbaar zijn’ houdt in dat u de boodschap van de SGP laat uitblinken voor het oog van iedereen. ‘Invloed’ hebt u alleen als u anderen iets waardevols biedt waar zij van profiteren. Iets ‘uitoefenen’ kan alleen als u geconcentreerd bezig bent en volop aandacht geeft aan iets. ‘Participeren’ betekent dat u als bestuur de kiesvereniging een aandeel geeft in de maatschappij. ‘Plaatselijk’ houdt in dat u als bestuur niet de problemen van de hele wereld op uw schouders neemt, maar dat u zich met de kiesvereniging concentreert op de vraagstukken in de lokale ‘samenleving’. En het gaat over het woord ‘netwerk’: dat woord is anno 2011 erg in als aanduiding voor de mensen om u heen. Als u op deze wijze probeert bezig te zijn in de samenleving, is het niet moeilijk om een plekje te veroveren. De Bijbel is immers waardevol, al stuit zijn boodschap bij mensen van nature op weerstand! Ook hier blijft het doel en streven van de SGP het uitgangspunt. Vanuit die verantwoordelijkheid mag u leden oproepen mee te helpen zichtbaar te zijn in de (lokale) samenleving.

Concreet betekent dit twee dingen. Eén: deelnemen aan de lokale politiek, door mee te doen aan de verkiezingen. Veel kiesverenigingen doen dit al. Anderen lopen ertegenaan dat het telkens ‘net niet lukt’ of hebben de hoop al laten varen. Twee: daadwerkelijk participeren in de samenleving. Dan gaat het om vragen als: hebt u de kerken al rond de tafel kunnen krijgen en werkt u samen met andere maatschappelijke organisaties?

3. Jongeren

De derde pijler is het veiligstellen van de toekomst door de aanwas van nieuwe leden en door jongeren actief te interesseren voor de SGP. ‘Veiligstellen’ duidt op gevaar: het gevaar dat ouderen en jongeren zich afkeren van de SGP. ‘Toekomst’ gaat over het voortbestaan van de SGP, zodat de jongeren van nu ook in de toekomst hun stem kunnen geven aan Bijbels genormeerde politiek. Sterker nog: dat ze zich ervoor willen inzetten. ‘Aanwas’ geeft groei aan, net als ‘nieuwe leden’. Dat veronderstelt dat besturen bezig zijn met ledenwerving. Verder gaat het om ‘jongeren’: om hen te bereiken en de waarde van Bijbelse politiek te laten inzien, is een andere aanpak nodig dan bij ouderen. En ten slotte ‘interesseren’: daarvoor is een boeiend programma nodig, zodat de SGP een zichtbare optie wordt en blijft voor jongeren.

De kiesvereniging die deze pijler serieus neemt, kan jongeren bereiken! Persoonlijk geloof ik niet dat jongeren geen interesse meer hebben voor politiek. Politiek is voor hen alleen niet vanzelfsprekend meer. Daarom is een andere benadering nodig. Prikkel hen, stimuleer hen, daag hen uit en ga hen voor. Concreet betekent deze pijler dat u zich niet alleen op jongeren richt. Zorg voor de aanwas van nieuwe leden van alle leeftijden. Zij die nooit benaderd zijn om lid te worden. Nieuwe groepen die voorheen buiten beeld waren. Bijvoorbeeld christenen die zorgen hebben over de koers van andere partijen en daarom in 2011 de grondslag van de SGP van harte willen onderschrijven.

Moeilijk

Elk bestuur zal beamen dat een vitale kiesvereniging op deze drie pijlers rust. Maar hoe zorgt u dat u alle pijlers goed onderhoudt? Hoe voorkomt u dat er een pijler afbrokkelt, waardoor uiteindelijk de kiesvereniging wankelt?

Ten eerste kan een bestuur geen ijzer met handen breken. Begin stapje voor stapje met één pijler. Maar zorg wel dat u vooruitgang boekt. Stel prioriteiten en realiseer die ook. Ten tweede kan een bestuur het niet alleen. Betrek de leden erbij. Onderzoek wat zij willen en zet hen in, zowel jongeren als ouderen. Ten derde zit vitaliteit niet in de kwantiteit, maar in de kwaliteit. Het gaat niet om het organiseren van zoveel mogelijk activiteiten. Het gaat om de kwaliteit van de activiteiten. Ten laatste: als het bestuur niet in goede conditie verkeert, kan de kiesvereniging niet vitaal zijn. Neem daarom nog eens het artikel ‘Zeven aspecten van goed bestuur’ erbij.

Vervolg

Kiesverenigingen zullen steeds meer buiten de gangbare paden moeten denken. Niet in de inhoud, wel in de vorm. Betrokkenheid van leden is niet meer vanzelfsprekend. Participatie in de samenleving vraagt andere manieren. Jongeren bereiken is steeds moeilijker, maar toch niet onmogelijk.

In de volgende drie afleveringen van de rubriek ‘Plaatselijk actief’ worden de drie pijlers grondig besproken en worden suggesties gedaan die kiesverenigingen kunnen toepassen. In de afleveringen daarna komen nog concrete activiteiten aan de orde die kiesverenigingen kunnen organiseren. Daarbij wordt niet alleen binnen, maar ook buiten de gangbare paden gedacht. Nogmaals: aan de inhoudelijke boodschap van de SGP hoeft u niets te veranderen, aan de vorm waarschijnlijk wel.

Als u graag verder doorgraaft over het vitaliseren van uw kiesvereniging, vraag dan de cursus ‘Vitalisering kiesvereniging’ op locatie aan. Samen brengen we de huidige situatie in kaart en gaan we op zoek naar de gewenste situatie: wie wilt u als kiesvereniging zijn? Daaruit komt een concreet actieplan voort dat u verder helpt.

Urgentie

En de reden om u als bestuur zo in te zetten voor uw kiesvereniging, voor uw achterban, voor de maatschappij, voor jongeren? Dat is uiteindelijk de kern van de SGP: Bijbels genormeerde politiek. Want het is duidelijk: als we – menselijkerwijs gesproken – de achterban niet aan de SGP weten te binden, als we geen invloed weten uit te oefenen in de maatschappij en als we jongeren niet meer betrekken, is er geen toekomst voor de SGP. Maar ook geen toekomst voor Nederland, omdat er dan geen Bijbels genormeerde politiek meer is!

Wie heeft – weer menselijkerwijs gesproken – de sleutel in handen om dit te voorkomen? Dat zijn de leden! Als u als bestuur de urgentie van Bijbels genormeerde politiek beseft, kunt u uw leden aansporen om samen met u in actie te komen. Zodat ook in de toekomst Gods Naam genoemd wordt in de politiek en Zijn Woord daar zijn kracht doet. En boven al ons ‘op menselijke wijze spreken’: we zijn volkomen afhankelijk van Gods zegen! Dat vraagt gebed.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 september 2011

De Banier | 32 Pagina's

De vitale kiesvereniging

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 september 2011

De Banier | 32 Pagina's