Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het betrekken van de achterban (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het betrekken van de achterban (1)

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

De betrokk enheid van leden bij verenigingen neemt af. Dat is niet alleen een landelijk e trend, dat weten ook SGP -kiesverenigingen. Hoeveel besturen hebben zich hierop al stukgebeten? Toch zijn er genoeg kansen. Zeker voor een partij met zon boodschap als de SGP . Dan moeten wel de handen uit de mouwen. Want als de mensen niet naar de SGP toekomen, moet de SGP naar de mensen toe!

In de vorige aflevering van de rubriek ‘Plaatselijk actief’ werd duidelijk dat de vitale kiesvereniging op drie pijlers rust: het betrekken van de achterban, het zichtbaar zijn in de maatschappij en het veilig stellen van de toekomst door aanwas van leden en jongeren. Omdat de betrokkenheid van leden voor veel (kies) verenigingen een belangrijk vraagstuk is, gaat zowel deze als de volgende aflevering over de eerste pijler van een vitale kiesvereniging: het vinden, binden, boeien en betrekken van leden en achterban bij Bijbels genormeerde politiek.

Landelijke trend

Allerlei onderzoeken laten zien dat het verenigingsleven in Nederland onder druk staat. Verenigingen in de volle breedte van het maatschappelijk leven klagen over teruglopende betrokkenheid. Toch mag een kiesvereniging zich hiermee niet geruststellen. Voor de SGP komt er namelijk nog iets bij. In het artikel ‘Zicht op leden van de SGP’ (in Zicht nr. 3, 2010 – uitgave van het Wetenschappelijk Instituut voor de SGP) concluderen de onderzoekers Van Holsteyn & Koole: “Het idee dringt zich op dat het lidmaatschap van de SGP wellicht meer dan dat van andere partijen een uitdrukking van (sociale) identiteit en een vorm van getuigen is, zonder direct praktische gevolgen in de vorm van activiteiten binnen of namens de partij.”

Dat is veelzeggend! Door lid te zijn van de SGP denken veel leden genoeg te laten zien en te getuigen in de maatschappij. Praktisch betrokken zijn bij de SGPkiesvereniging past er dan niet meer bij. Daarom concluderen dezelfde onderzoekers: “Bij geen enkele andere partij ligt het percentage inactieve leden zo hoog.”

Wat kan een SGP-kiesvereniging daaraan doen? Hoe kunt u, ondanks deze conclusie, als kiesvereniging aantrekkelijk, herkenbaar en relevant zijn (en blijven) voor de achterban? Er zijn twee manieren. Ten eerste nagaan wat de leden willen van de kiesvereniging. Ten tweede appelleren aan het belang van de SGP.

Wensen

Een veelvoorkomend verschijnsel is dat besturen voor leden nadenken. Vaak hoor je: “Het bestuur staat boven de kiesvereniging en heeft de gewichtige taak er leiding aan te geven. Het bepaalt hoe het gaat op de kiesvereniging.” Wie echter als bestuur op deze wijze denkt, gaat het zeer moeilijk krijgen in de toekomst. Dan wordt namelijk vergeten dat leden in 2011 een toename van mogelijkheden, eisen en verlangens hebben (zie het artikel ‘Bedreiging met kansen’, De Banier nr. 15, 2011). Er is zoveel te doen in 2011 dat men voor SGP-activiteiten minimaal twee andere mogelijkheden heeft. Kortom: als besturen zo blijven denken, neemt de betrokkenheid van leden en achterban in elk geval niet toe!

Behoeften

Ga daarom ten eerste als kiesvereniging na wat de behoeften van leden zijn. Een mooi voorbeeld hiervan is pkv. Beekbergen. Door middel van een aantal huiskamerbijeenkomsten heeft het bestuur van een derde van de leden duidelijk gekregen wat zij willen met de SGP-kiesvereniging. Wat verwachten de leden van het bestuur? Welke activiteiten willen ze? Op welke manier kunnen zij zich inzetten?

Beweegredenen

Maar denk ten tweede ook aan dieper liggende vragen. Waarom zijn de leden lid geworden van de SGP? Wat bewoog hen? En wat drijft hen op dit moment? Waar maken zij zich zorgen over? Welke dromen en waarden koesteren zij? Wat zijn hun overtuigingen? Wat raakt hen? Gaat het bij behoeften om het rationele, hier gaat het meer om het emotionele. Lidmaatschap is immers niet alleen rationeel, maar betreft ook het gevoel!

Gelijkwaardig

Ga ten derde na hoe het bestuur en de leden gelijkwaardig kunnen optrekken. Daar bent u al mee bezig als u geïnteresseerd bent in de behoeften en beweegredenen. U denkt dan niet meer vóór de leden na, maar mét hen. Probeer een hiërarchische relatie te veranderen in een gelijkwaardige. Dat heeft niets te maken met gezagsondermijning. Het gaat om het zoveel mogelijk mensen betrekken bij de goede boodschap van de SGP. Op deze manier kunt u het sociaal kapitaal (het reservoir aan kennis, informatie, ervaringen en mogelijkheden) van leden optimaal benutten.

Als uw kennis over uw leden summier is – laat staan dat u weet wat hen bezielt – ga dan door middel van een huiskamerbijeenkomst, een telefoongesprek, een enquête (schriftelijk/online) of op andere manieren na welke wensen uw leden hebben. Wat kunt u voor hen betekenen? Dat hoeft u trouwens niet te beperken tot alleen leden. U kunt ook de bredere achterban (dus de niet-leden) in dit onderzoek betrekken. Zo weet u hoe u er ook voor hen kunt zijn.

Urgentie

Als kiesvereniging activiteiten alleen maar laten afhangen van de wensen van leden, is wel erg karig. Het bestuur heeft als het goed is een eigen visie. Daarom zal het hen die geen blijk van betrokkenheid geven, toch willen benaderen om hen te betrekken bij Bijbels genormeerde politiek. Dat kan door leden en achterban te wijzen op de urgentie van de SGP. Niet alleen met het hoofd, ook met het hart.

Hoofd

Als het gaat om de noodzaak van betrokkenheid van leden bij de SGP, dan zijn daar genoeg argumenten voor. Wie kijkt wat er in Nederland speelt om het christelijke geloof uit de samenleving te verwijderen, zal het belang van de Bijbelse boodschap in de politiek erkennen. Een partij als D66 die alle verwijzingen naar God uit de grondwet wil schrappen. De vrijheid van onderwijs die steeds weer onder vuur ligt. De vrijheid van vereniging die aangetast wordt. En in het algemeen: de secularisatie, het verval van normen en waarden en de dreiging om steeds meer macht af te staan aan Europa.

De voorbeelden zijn oneindig uit te breiden. Wie al deze verschijnselen op een rij zet, moet concluderen dat met de jaren de noodzaak van Bijbels genormeerde politiek toeneemt. Zodat het getuigenis naar Gods Woord in raden, Staten en Kamers gehoord blijft worden.

Hart

Zolang we echter alles verstandelijk op een rijtje zetten en het ons niets doet, gebeurt er weinig. Maar als SGP-kiesverenigingen naast het hoofd (‘what’s in for me?’) ook het hart van leden en achterban weten te raken, dan is er sprake van betrokkenheid! Appelleren aan het gevoel geeft een ingang tot het versterken van verbondenheid. De emotionele component speelt een grote rol. Besteed daar als vereniging aandacht aan.

Hoe wezenlijk ‘gevoel’ of ‘een appel op het hart’ is, blijkt uit een citaat van Menno van der Velde, een onderzoeker die zich veel met verenigingen bezighoudt: “Een vereniging die er niet in slaagt meer te zijn dan een club die op jaarbasis contributie int, informatie rondstuurt en plichtmatig een algemene ledenvergadering uitschrijft, is afstandelijk, onaantrekkelijk en veronachtzaamt de meer emotionele redenen.” Leg uw kiesvereniging hier eens naast. Hoe komt u er als bestuur af?

Hoe dan te handelen? Juist in het digitale tijdperk blijven mensen behoefte voelen om zich op basis van bewogenheid te verenigen. Appelleer daarom als SGPkiesvereniging aan het belang van Bijbels genormeerde politiek. Want stel u eens voor dat de SGP er niet meer is. Dan is Gods Woord niet meer te horen in de politiek. Dan wordt van Bijbelse normen en waarden geen notie meer genomen. Dan komt er niemand op voor de belangen van de gereformeerde gezindte. En misschien nog wel het belangrijkste: dan kunnen jongere generaties (úw kinderen) in de toekomst geen SGP meer stemmen. Want dat is het resultaat als leden en achterban niets doen voor de SGP!

Kennis

Onderzoek doen naar de wensen van leden heeft zin. U kunt zo namelijk aansluiting vinden bij hun behoeften. Dat bewijst het eerder genoemde artikel ‘Zicht op leden van de SGP’. Doordat uit het onderzoek duidelijk werd dat leden geen praktische gevolgen verbinden aan het lidmaatschap, weten wij nu dat een dringend appel op hun betrokkenheid nodig is.

Een andere conclusie uit het onderzoek is dat maar tien procent van de leden aangeeft in de toekomst actiever te willen worden voor de SGP, terwijl tachtig procent van de leden op dit moment helemaal niet actief is. Hier is dus werk aan de winkel, want terecht vragen de onderzoekers zich af: “Hoeveel activisme is nodig om partijen als ledenorganisaties draaiend en vitaal te houden?”

Een laatste conclusie: dertig procent van de leden heeft de indruk dat er in de toekomst minder ruimte is voor Bijbels genormeerde politiek. Als u dit van uw leden weet, organiseer dan een bijeenkomst die aansluit bij de zorgen van uw leden. Zo kunt u de behoeften van uw leden koppelen aan activiteiten van de kiesvereniging.

Vertaalslag

Wie als kiesvereniging leden en achterban weet te overtuigen van de urgentie van actieve betrokkenheid bij de SGP, zal die betrokkenheid ook moeten benutten door activiteiten te organiseren. Immers, om mensen te blijven betrekken moet u zich inzetten. Betrokkenheid is geen automatisme. Daarom komt in de volgende aflevering van de rubriek ‘Plaatselijk actief’ een hele lijst aan mogelijkheden langs die SGP-kiesverenigingen kunnen inzetten om leden en achterban te vinden, binden, boeien en betrekken bij Bijbels genormeerde politiek.

Hoewel dit artikel nog redelijk theoretisch van aard was, is wel duidelijk dat er van besturen inzet verwacht wordt. Om leden echt te betrekken bij de SGP, is het nodig dat het bestuur actief aan het zoeken gaat, het voortouw neemt om anderen op sleeptouw te nemen en interessante, afwisselende activiteiten organiseert. Afwachten of er mensen op SGPactiviteiten afkomen, is niet genoeg. Als de mensen niet naar de SGP toekomen, moet de SGP naar de mensen toe. Die inzet is de Boodschap ons toch waard?!

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 oktober 2011

De Banier | 24 Pagina's

Het betrekken van de achterban (1)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 oktober 2011

De Banier | 24 Pagina's